Du ska inte ha växter intill husgrunden sägs det.
Jag håller med om de blir rötter osv som förstör.
Men samtidigt så vill jag ha blommor. Många blommor som lockar till sig fjärilar osv. Så nu funderar jag på att ha diverse kryddväxterär ängsblommor mm som kanske inte ber om för mycket. Jorden har varit vid grunden sen 70talet och jag har inga planer på att byta ut den till något mer funkthållande. Har ett vildparti på två ställen i trädgården där allt som vill växa där får det. Ah förutom diverse monster ogräs då.
Nu vill jag ha fler då jag önskar en varierad trädgård där det både finns vilda delar samt skötta och lättskötta delar. Vi har lagt mycket energi på gräsmattan och perennrabbaten tex för att få önskad variation mellan vilt och civiliserat.
Kan det funka tro att ha diverse fröblandningar som självsår sig intill husgrunden vid staket och häck? På de ställena när man antingen smyger förbi med gräsklipparen eller drar förbi med trimmer och på så vis slippa detta och även för variationens skull?

Det bestämmer du ju själv om du vill ha växter intill huset.
Att åstadkomma en blommande äng är inte alldeles enkelt i en trädgård men inte omöjligt om man vet hur man skall göra. Ängsblommor växer i näringsfattig jord så för att de skall komma igen nästa år krävs att de klipps ner efter frösättningen och sedan krattas allt organiskt material bort. Annars blir jorden för näringsrik.

Varför kan du inte ha grus närmast huset och blommorna utanför? Så har vi, stora rabatter med fullt av växter, men 20-30cm grus närmast huset.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Då är det väl klippas ner och inte trimmas ner? Kanske ska varva ängsfrön med lite enklare blommor som ringblomma och solrosor i början då? Till ängsblommorma tar sig? Eller ha i något annat i väntan?
Självklart gör jag som jag känner för :) men blir ändå förvirrad över allt prat om växter grund och fukt rötter mm.

Ja ca 30cm grus/sten och sen blommor är inom låmgtidsplanen :)

Då tar jag nog kniv eller liknande och hugger av.Lie blir ju lite svårt på så liten yta :)
Läste nu att potatis land kan göra jorden mager. Här ogillas potatis men vid solig vägg kanske tomater kan magra till jorden de är ju släkt

V Vildparti skrev:
Då är det väl klippas ner och inte trimmas ner? Kanske ska varva ängsfrön med lite enklare blommor som ringblomma och solrosor i början då? Till ängsblommorma tar sig? Eller ha i något annat i väntan?
Självklart gör jag som jag känner för :) men blir ändå förvirrad över allt prat om växter grund och fukt rötter mm.

Ja ca 30cm grus/sten och sen blommor är inom låmgtidsplanen :)
Det går egentligen lika bra att trimma ner som att klippa försiktigt med liten sax. Den som säger annat är bara purist och försöker göra det så optimalt som möjligt. Du skall få bort så mycket av näringen som möjligt, dvs så mycket växtdelar som det går. Sen om det blir lite kvar spelar ju inte någon roll egentligen, det tar bara marginellt längre tid att utarma marken.

Sen skall man inte ha växtlighet intill husgrunden. Men även här är det skillnad på att ha grus närmast, och sedan lite ängsblommor eller liknande eller att ha ett helt jättebuskage dikt an.

Om du har grusat närmast grunden och sen ser till så att dina växter inte går mot väggen, utan lämnar utrymme för att "lufta", så går det utmärkt säger jag. Sen kan du klippa ner växterna hur du vill, men samla upp så mycket klipp som möjligt.

Vill du sedan utarma jorden i sommar med potatis kan du göra det. Rätt läge nu att förgro och sätta ut. Sen kan du ju alltid skänka bort potatisen eller kompostera den om du nu inte vill äta den.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vill du sedan utarma jorden i sommar med potatis kan du göra det. Rätt läge nu att förgro och sätta ut. Sen kan du ju alltid skänka bort potatisen eller kompostera den om du nu inte vill äta den

Har du något förslag på andra växter att utarma jorden med?

V Vildparti skrev:
Har du något förslag på andra växter att utarma jorden med?
Nä. Du kan väl ta vad som helst egentligen och ta bort allt växtmaterial i slutet av säsongen, men potatis är väl standardgrödan eftersom den dels suger upp mycket näring, är enkel att avlägsna, ger mat (om man vill) och luckrar upp jorden fint.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Då blir de nog lite alla möjliga ettåriga fröer både äng och annat fint och solrosor som jag hört suger åt sig endel näring. Bestämt mig för flera olika områden i trädgården nu så potatis känns onödigt att slösa på för något vi inte äter samt att vi hittade sleppers inärheten och vill dåå inte skänka bort potatisen

Det verkar som att jag gjort bort mig helt eller så är det ett tillfälligt vår/försommar problem.
Blandade PlAntjord med befintliga jorden vid husgrunden. Peta sedan dit gladiolus och ängsflrön och solrosfrön. Vattnat så de ska gro samt att det är nyanlagd gräsmatta intill.
Nu är de svartmyror som klättrar i fina stråk längs med grunden.
Är det rabbattems fel tro?
Vad göra isåfall. Ta bort allt och lägga något annat där? Vad isåfall?
De verkar inte ha tagit sig in i huset än men har inte kollat nere i krypgrunden.
Vill ju gärna behålla de som börjat gro men kanske får nöja mig med att gräva upp gladiolusarna och sen kokande vatten och alla andra knep

Redigerat:
Rabatten hjälper väl inte till, men myror kan man få även om man har gräs eller stenplattor. Jag drar på lite myrr på vissa ställen på försommaren när myrorna vaknar till så är det löst sedan.

Samtidigt är det ju inte alltid så dumt med lite insekter som kan ta hand om bladlössen som kan dyka upp...

BirgitS
Vi fick ofta in myror under några veckor på våren men sen när det blev mer att äta utomhus så försvann de. Men vi höll noga rent i köket, där de kom in, och torkade golvet med ättika så att eventuella myrspår skulle försvinna samt tätade runt golvlisten på ytterväggen.

Att vattna rikligt förhindrar att det blir myrbon i rabatter för myrornas bo måste vara torra om äggen ska överleva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.