Har köpt ett äldre hus där lysrören i källaren slutade att fungera. Först bli kade det och sen tändes det inte alls. Jag vet att man inte ska försöka tända ett lysrör som flimrar så tänkte att jag skulle byta ut dem. Jag hittar dock inga lysrör när jag googlar på dem som satt i och undrar om någon kan ge tips på vad som kan passa. Det känns också som att hela armaturen är gammal så vet inte om något mer bör bytas. Tack på förhand!

• En äldre lysrörsarmatur med trasigt lysrör och osäkerhet om vilka delar som behöver bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal lysrörsarmatur i en källare, med två synliga vita lysrörssocklar och en metallisk transformator.
    Skapa konto
  • Ljusrören i källaren har slutat fungera och behöver bytas ut. Nuvarande lysrör är av märket OSRAM L 36W/41 Lumilux Interna, Made in Germany.
    Skapa konto
  • Närbild av en äldre lysrörsarmatur i en källare, med en synlig kondensator märkt "Kondensator P/N 573 M 220V~50Hz", och vit kabelanslutning.
    Skapa konto
Om jag googlar lysrör 36 W hittar jag dom på alla bygglador.
Men överväg att ersätta hela armaturen med LED-armaturer.

• Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
Byt hela armaturen.......gamla typen av lysrör ska inte säljas mer så det återstår bara ledrör iallafall.

• Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
Det är bara att byta de två glimtändarna till de nya glimtändare som följer med nya LED ersättningslysrör. LED ger något mindre ljusstyrka men det brukar räcka mer än väl ändå när man haft 36 W lysrör i en vanlig källare.

• Gilla
pizzaslizze
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag googlar lysrör 36 W hittar jag dom på alla bygglador.
Men överväg att ersätta hela armaturen med LED-armaturer.
Tack för svar! Kan noll om sånt här, ska kika efter en ny armatur då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.