Hej! Har en fråga, kommer gå vidare till fastighetsadvokat osv med detta. Tips på duktiga sådan uppskattas.
Jag är ägare av en tomt där ett litet skruttigt hus står på. Huset äger jag tillsammans med några bekanta. Dock har jag köpt tomten och äger den helt ensam.
Min plan är att jag själv ska bygga ett nytt hus och dom får antingen flytta vårat hus eller att jag köper ur dom. Borde vara ganska lätt tycker man? Men vad tror ni? Detta är ett ganska infekterat ämne så kommer inte gå in på detaljer mer än att jag äger tomten till 100% ensam. Och vi är ett flertal ägare på huset som är i uselt skick.
Hur skulle ni gjort ? Kan man kräva att dom ska betala ett högt arrende ? Kräva rivning/flytt av hus osv? Nyfiken för svar
Mvh Olle
Jag är ägare av en tomt där ett litet skruttigt hus står på. Huset äger jag tillsammans med några bekanta. Dock har jag köpt tomten och äger den helt ensam.
Min plan är att jag själv ska bygga ett nytt hus och dom får antingen flytta vårat hus eller att jag köper ur dom. Borde vara ganska lätt tycker man? Men vad tror ni? Detta är ett ganska infekterat ämne så kommer inte gå in på detaljer mer än att jag äger tomten till 100% ensam. Och vi är ett flertal ägare på huset som är i uselt skick.
Hur skulle ni gjort ? Kan man kräva att dom ska betala ett högt arrende ? Kräva rivning/flytt av hus osv? Nyfiken för svar
Mvh Olle
Tror inte det är lätt att bli av med annans egendom på din mark eftersom huset fanns på plats före ditt köp. Det är väl ett hus på ofri grund.
Enklast är att köpa ut de andra ur huset.
Tänk dig för om du när alla ägare är utköpta sedan river befintligt hus så kanske du inte får bygglov för ett nytt hus.
Enklast är att köpa ut de andra ur huset.
Tänk dig för om du när alla ägare är utköpta sedan river befintligt hus så kanske du inte får bygglov för ett nytt hus.
Okej, förstår inte vad det ska spela för roll, det är ju fortfarande min mark?
Annars kan dom ju ställa dit husvagnar och annat skräp också då på min mark och låta det stå?
Vet att ett större företag i närheten gick bakom ryggen på några småföretagare och köpte upp deras 3 tomter dom arrendera av kommunen, utan att kommunen erbjöd småförtagen att köpa tomten, ca 1 månad senare kom ett brev att lokalerna skulle flyttas eller rivas inom 6 månader för det skulle bli annat ändamål av tomterna.
/ Olle
Annars kan dom ju ställa dit husvagnar och annat skräp också då på min mark och låta det stå?
Vet att ett större företag i närheten gick bakom ryggen på några småföretagare och köpte upp deras 3 tomter dom arrendera av kommunen, utan att kommunen erbjöd småförtagen att köpa tomten, ca 1 månad senare kom ett brev att lokalerna skulle flyttas eller rivas inom 6 månader för det skulle bli annat ändamål av tomterna.
/ Olle
Det går inte att jämföra hus med husvagnar och bråte. Och faktum är att huset stod där innan ditt köp.
Hur länge har huset funnits på platsen?
Arrenderades marken av markägaren tidigare?
Eller var det någon annan överenskommelse med tidigare markägare?
Hur länge har huset funnits på platsen?
Arrenderades marken av markägaren tidigare?
Eller var det någon annan överenskommelse med tidigare markägare?
Det finns inga avtal, har aldrig gjort, det enda som har funnits innan jag köpte tomten var att vi och delägarna av (huset) arrendera tomten.
Tomten arrenderades inte av den nuvarande markägaren tidigare. Tycker detta ändå låter märkligt att någon ska få ha ett hus på min tomt utan att jag vill det. För isåfall kan man ju bara sälja tomten och bo kvar i huset på vilket tomt som helst.
Tomten arrenderades inte av den nuvarande markägaren tidigare. Tycker detta ändå låter märkligt att någon ska få ha ett hus på min tomt utan att jag vill det. För isåfall kan man ju bara sälja tomten och bo kvar i huset på vilket tomt som helst.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 330 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 330 inlägg
Ja så är det ju. Oftast säljer man tomt+hus, men om du har en tomt med ett hus på så kan du ju försöka sälja bara tomten. Troligen är intresset dock begränsat eftersom alla ser att det står ett hus där.O Olle117 skrev:
Känns alternativet bättre? Säg att du har ett radhus där kommunen äger tomten. Du betalar arrende, men får också ett erbjudande om att köpa tomten för säg 500'. Du tackar nej och så köper jag tomten och ber dig flytta på ditt hus? Vägrar du så lägger jag ett arrende på 250' om året... Är det vettigt?
Angående tomterna som arrenderades av företag så tror jag avtalen är lite annorlunda.
Precis. Det är min tanke med. Att jag kan ju lägga ett väldigt högt arrende som jag erbjuder dom? Passar inte det får dom flytta sitt hus? Eller så köper jag det till en rimlig summa. Känns som detta vore en lätt sak att lösa med en duktig jurist/advokat som kan sin sak.
Du kan som fastighetsägare inte göra något. Besittningsrätten är stark. Arrendet kan du inte sätta som du vill.
Men som delägare i huset kan du tvinga fram en försäljning. Jag är dock inte helt säker på hur mycket makt du har om de vill köpa ut dig.
Men som delägare i huset kan du tvinga fram en försäljning. Jag är dock inte helt säker på hur mycket makt du har om de vill köpa ut dig.
Besittningsskyddet gäller ju inte så starkt som du säger. Det är ju mer med uthyrning osv det gäller ?
ja alltså man kan tvinga fram en försäljning. Det bästa vore om alla kunde komma överens men det är svårt i detta fallet tyvärr.
ja alltså man kan tvinga fram en försäljning. Det bästa vore om alla kunde komma överens men det är svårt i detta fallet tyvärr.
Vad är besittningsrätt?
Besittningsrätt är ett skydd för hyresgästen gentemot sin hyresvärd. En hyresgäst som har besittningsrätt/besittningsskydd har rätt att få sitt hyresavtal förlängt ifall hyresvärden skulle säga upp hyresavtalet och begära att hyresgästen ska flytta ut. Besittningsrätt är alltså en rätt att få bo kvar i lägenheten.
När får en hyresgäst besittningsrätt?
En hyresgäst får besittningsrätt när denne har bott i en lägenhet i över två år och inte har skrivit på det avtal där denne ifrånsäger sig rätten till besittningsrätt.
Besittningsrätt är ett skydd för hyresgästen gentemot sin hyresvärd. En hyresgäst som har besittningsrätt/besittningsskydd har rätt att få sitt hyresavtal förlängt ifall hyresvärden skulle säga upp hyresavtalet och begära att hyresgästen ska flytta ut. Besittningsrätt är alltså en rätt att få bo kvar i lägenheten.
När får en hyresgäst besittningsrätt?
En hyresgäst får besittningsrätt när denne har bott i en lägenhet i över två år och inte har skrivit på det avtal där denne ifrånsäger sig rätten till besittningsrätt.
Nej man kan inte sälja marken och bo kvar i ett hus.... är huset och tomten samtaxerade då hör de ihop. Då är det en fatighet med byggnad samtaxerad och de kan belånas.
Då kan man inte sälja enbart marken.....
Nu är "huset" i ditt fall lös egendom med flera ägare på din mark.
Då har det funnits ett arendeavtal tidigare?
Hus på ofri grund kan ha besittningsrätt till marken.
Det finns arrendenämnder i sverige som kan avgöra tvister.
Förstår inte riktigt.
Har du har köpt marken som det står en byggnad på, byggnaden är till viss del din och sedan några andra delägares.
Har du köpt marken bakom ryggen på de andra byggnadsägarna?
Detta för att du vill bli av med dem och kunna bygga nytt?
Vill de andra bli av med sin del av byggnaden då är det väl "bara" att köpa ut dem.
Tycker det låter som det kan bli problem.
Tror inte man enbart kan sälja en utarrenderad mark till någon annan som som sedan bara säger att huset ska bort....
Att det inte finns skritligt avtal innebär inte att byggnadsägarna inte har besittnings/nyttjanderätt.
Det är då lika svårt för markägaren som för byggnadsägaren att häva avtalet....
Har det betalats in någon ersättning till tidigare markägare regelbundet då kommer det förmodligen vara positivt för byggnadssägarna.
Ett arrende kan med all säkerhet även vara 0kr/år.
Att du sedan som ny markägare inte slutit ett avtal med byggnadsägarna tror jag är en nackdel för dig.
Lika så så bör du eller den gamla markägaren informerat den övriga byggnadsägarna att det är nytt ägarförhållande för marken....
Ett sätt kanske är att skriva ett avtal som endast gäller viss tid och inte kan förlängs, men det gäller då att delägarna skriver under....
"byggnadsägarna" kan förmodligen även hävda nyttjanderätt till marken som väger desto mer ju längre stugan funnits där....
Tror du bäddar för att kunna få ovänner....
Hur som helst en helt klart intressant fråga.
Då kan man inte sälja enbart marken.....
Nu är "huset" i ditt fall lös egendom med flera ägare på din mark.
Då har det funnits ett arendeavtal tidigare?
Hus på ofri grund kan ha besittningsrätt till marken.
Det finns arrendenämnder i sverige som kan avgöra tvister.
Förstår inte riktigt.
Har du har köpt marken som det står en byggnad på, byggnaden är till viss del din och sedan några andra delägares.
Har du köpt marken bakom ryggen på de andra byggnadsägarna?
Detta för att du vill bli av med dem och kunna bygga nytt?
Vill de andra bli av med sin del av byggnaden då är det väl "bara" att köpa ut dem.
Tycker det låter som det kan bli problem.
Tror inte man enbart kan sälja en utarrenderad mark till någon annan som som sedan bara säger att huset ska bort....
Att det inte finns skritligt avtal innebär inte att byggnadsägarna inte har besittnings/nyttjanderätt.
Det är då lika svårt för markägaren som för byggnadsägaren att häva avtalet....
Har det betalats in någon ersättning till tidigare markägare regelbundet då kommer det förmodligen vara positivt för byggnadssägarna.
Ett arrende kan med all säkerhet även vara 0kr/år.
Att du sedan som ny markägare inte slutit ett avtal med byggnadsägarna tror jag är en nackdel för dig.
Lika så så bör du eller den gamla markägaren informerat den övriga byggnadsägarna att det är nytt ägarförhållande för marken....
Ett sätt kanske är att skriva ett avtal som endast gäller viss tid och inte kan förlängs, men det gäller då att delägarna skriver under....
"byggnadsägarna" kan förmodligen även hävda nyttjanderätt till marken som väger desto mer ju längre stugan funnits där....
Tror du bäddar för att kunna få ovänner....
Hur som helst en helt klart intressant fråga.
Redigerat:
Ok förstår.
fastigheten i sig är tomten, huset/stugan är utan nånting och är för billigt/litet för att räknas som en egen fastighet, och det är aldrig någon som bott där permanent eller liknande.
Att jag kommer skapa ovänner har jag redan förstått och det är inget jag lägger någon tyngd i nu i denna tråd då det är en annan femma och en längre historia.
fastigheten i sig är tomten, huset/stugan är utan nånting och är för billigt/litet för att räknas som en egen fastighet, och det är aldrig någon som bott där permanent eller liknande.
Att jag kommer skapa ovänner har jag redan förstått och det är inget jag lägger någon tyngd i nu i denna tråd då det är en annan femma och en längre historia.
Nu spekuleras det. Husägarna har besittningsrätt. Det går inte att tvinga bort det. Kommer man inte överens om arrende sätts det av arrendenämnden.
Den öppning som finns är att köpa ut de övriga delägarna, vill de inte sälja kan det eventuellt gå att tvinga fram. Andra vägar går inte, som tur är.
Den öppning som finns är att köpa ut de övriga delägarna, vill de inte sälja kan det eventuellt gå att tvinga fram. Andra vägar går inte, som tur är.
Prova att skriva ett brev till de andra byggnadsägarna.
Där du skriver något i stil med att:
Byggnaden ska vara borta från fastigheten xx senast datum xx. annars tillfaller den markägaren xx.
Var inte för snål på tiden fram till datumet det ska vara rimligt.
Nämn ingenting om eventuellttidigare avtal mm.
Du lägger "bevisbördan" på motparterna för stunden iallafall.
Ps. vet de om att du äger marken nu?
Där du skriver något i stil med att:
Byggnaden ska vara borta från fastigheten xx senast datum xx. annars tillfaller den markägaren xx.
Var inte för snål på tiden fram till datumet det ska vara rimligt.
Nämn ingenting om eventuellttidigare avtal mm.
Du lägger "bevisbördan" på motparterna för stunden iallafall.
Ps. vet de om att du äger marken nu?