Men du, kan du inte dra en kabel direkt från inkommande till 6 och sedan gå tillbaka till de vanliga jacken i 5 och 3 men en andra kabel? En vanlig telekabel tex får du ju lätt plats med två av i röret för det är väl ett vanligt 16-rör? Då slipper du ju i alla fall skarvarna mellan inkommande och 6:an.

Jag tror tom att du får in två telekablar (vita tunna typen) + en UTP i ett 16-rör. Jag tryckte igenom två UTP genom ett 16-rör på ett ställe men det gick trögt fast det knappt var några böjar på sträckan.

Redigerat:
Ja, det är VP16, och vissa flex-16 vid dosorna.
Jag har faktiskt lyckats med bedriften 3 st utp cat5e (biltema) i 1 st VP16, UTAN glidmedel, men då helt raka rör. kan mycket väl fungera. Jag hoppas dock på att kunna lokalisera om det beror på signalförluster eller störningar, då jag fått för mig att genom detta enklare kunna avgöra vad jag bör prioritera.
Vet ju fortfarande inte med säkerhet vad problemet beror på.

Jag skulle försöka gå igenom med en hel oskarvad teleledare från toa hela vägen till platsen där du vill ha jacket. Möjligen kan man försiktigt öppna denna för att koppla på halluttaget på de två oanvända trådarna.
Då bör det finnas plats kvar för en cat kabel eller två om du vill ha rj45 uttag någonstans också

mats_o skrev:
Jag skulle försöka gå igenom med en hel oskarvad teleledare från toa hela vägen till platsen där du vill ha jacket. Möjligen kan man försiktigt öppna denna för att koppla på halluttaget på de två oanvända trådarna.
Då bör det finnas plats kvar för en cat kabel eller två om du vill ha rj45 uttag någonstans också
Jo, det får nog bli något sådant. Får bjuda hem släkt o vänner så vi är några som kan hjälpa till att mata kabel längs vägen...många böjar och sattyg på vägen...
Om vi då går till fallet att dra en obruten teleledning, vad har ni för erfarenheter av olika produkter? Är sist på ledningen från telestationen så det är allmänt klen signal, så jag kan inte tappa mer.

Mången gammal teleledning klarar inte ADSL-teknikens bandbredd, men till första jacket är det ofta Telias egen nätkabel, eller en kortare sträcka billig EKKR el. dyl som ju då inte funkar så bra. I dag drar många elektriker (jag själv inkl) ELQXBE-kabel och då brukar det funka bättre. Annars kan man ju alltid flytta förstajacket.

Fundera gärna en gång till om du inte kan sätta modemet så nära inkommande ledning om du redan "halvdålig" signal för att inte försämra ytterligare. Tror inte jag behövt göra mera än en omstart av modemet på 2-3år sedan jag fick trippelplayvarianten. Om minnet stämmer så var det också för att jag gjorde en uppgradering av det och var tvungen att göra det via konsolporten.

Trodde inte det fanns någon nuförtiden som använde annat än första uttaget. Där sätter man ju modemet och basstationen till DectTelefonen. Om man överhuvudtaget behöver ytterligare teleuttag så skulle det vara för en fax på samma inkommande nummer.

Nimajneb skrev:
Trodde inte det fanns någon nuförtiden som använde annat än första uttaget. Där sätter man ju modemet och basstationen till DectTelefonen. Om man överhuvudtaget behöver ytterligare teleuttag så skulle det vara för en fax på samma inkommande nummer.
Och om man inte vill ha basstationen i teknik/pannrummet då?

Nu har jag förvisso inte det problemet, men det är inte alla som har förstajacket där man vill ha det.

Som sagt, min teleledning fick nässjöhus för sig att den skulle komma in i en kopplingsdosa under handfatet på ena skithuset, och nej, jag känner inte för att ha modemet där. Har ett antal dect inkopplade, men det finns lite mer godis än så som behöver teleanslutning. (men det tar vi i annan tråd vid annat tillfälle)

Apprentice skrev:
I dag drar många elektriker (jag själv inkl) ELQXBE-kabel och då brukar det funka bättre.
Får ganska många resultat när jag söker på det, nån produkt du rekomenderar?

Det är inget annat än en partvinnad telekabel så visst kan man rekommendera den, Nexans brukar jag använda. Annars är det ju poppis att köra RJ45-jack i stjärnnät. Kan inte säga att den ena lösningen är sämre än den andra. Man får se till sina behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.