Har ett Myresjöhus från 1940-talet.

Huset är ursprungligen reverterat med kalkputs på vassmattor och under det stående träplank.

År 1978 putsade föregående ägare om huset med ädelstänkputs KC-puts. Vad jag vet så är detta inte helt rätt utfört, men var det på 1970-talet.

När jag skall putsa om huset skall jag då knacka ner all stänkputs? och därefter använda kalkputs. Eller kan jag putsa vidare med ny stänkputs (KC-puts)?

Finns det någon som har haft samma problem?

Hej Harrys,

Tack för ditt svar, min slutsats är att laga putsen först med kalkputs och därefter med KC-stänkputsen. Jag har en manuell putsmaskin för stänkputsen (Optiroc Serpo 201).

Vid en omputsning av hela fastigheten har du koll på vad det skulle kosta att anlita en fackman för att byta till kalkputs? Kalkputsen är reverterad på vassmattor mot plank. Om du även har information om vad en omputsning med KC-puts skulle kost är jag tacksam.

Putsytan är ca 300 kvm

Sitter KCputsen kvar finns väl ingen anledning att ta bort det? Blir ju så väldigt dyrt om allt skall ner.

Är man inte byggnardsvårdsfanatiker så kan man ju bara laga det som är dåligt?!

harrys skrev:
Håller med, man kan ju bara laga. Men frågan är hur hållbart det blir med KC-puts på kalkputs i längden ??? Man behöver väl inte vara byggnadsvårdsfanatiker för att vilja ha huset helt och fint.
Nä, förvisso. Men samtidigt är det en väääldigt stor kostnadsskillnad i laga och göra om. Sitter huvuddelen av putsen fortfarande kvar efter 30+ år så lär den nog göra det i fortsättningen oxå.

KC-putsen kan faktiskt vara så pass hård att den är bom men sitter kvar ändå! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.