19 030 läst ·
9 svar
19k läst
9 svar
Adapter lamputtag vs vanligt uttag
Dags igen att hänga upp alla julprylarna. Har vanliga lamputtag över alla fönster men många av julprylarna han vanlig kontakt.
Finns det nån färdig adapter för detta? Alltså lampkontakt hane i ena ändan och vanlig vägguttagshona i andra?
Finns det nån färdig adapter för detta? Alltså lampkontakt hane i ena ändan och vanlig vägguttagshona i andra?
Ja det var ju en god anledning till att ignorera mitt förslag...para skrev:
Jag känner inte till att det skulle finnas färdiga adaptrar, men någon annan kanske vet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Då är det väl ändå tveksamt med en adapter rent mekaniskt. Den skulle ju bygga ganska långt ut från lamputtaget och sedan hänga en transformatorklump utanpå känns inte som det skulle sitta kvar något vidare.
Rent elektriskt så skulle det inte gå med lamputtag till schuko, eftersom lamputtaget bara är specat för 6A eller så (väl?). Till ett platt euro-uttag skulle funka, eftersom de är specade för max 2,5A, men som sagt mekaniskt tveksamt. (Hela euro brunnen måste ju sticka ut utanför lamputtagsbrunnen).
Rent elektriskt så skulle det inte gå med lamputtag till schuko, eftersom lamputtaget bara är specat för 6A eller så (väl?). Till ett platt euro-uttag skulle funka, eftersom de är specade för max 2,5A, men som sagt mekaniskt tveksamt. (Hela euro brunnen måste ju sticka ut utanför lamputtagsbrunnen).
Helt rumsrent är det kanske inte men jag skulle nog skruva ihop min egen "adapterskarvsladd" av vanlig lampsladd, lampkontakt och schukohona. Ser man dessutom till att lampkontakten har dragavlastning är man ju nästan ordentlig...lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Ja, jag var otydlig. Jag skulle också göra en sådan utan att blinka, men vara medveten om begränsningarna. MEN, eftersom det inte "går" elektriskt så borde det inte finnas fabriksgjord på marknaden om tillverkarna sköter sig. Eftersom det frågades efter färdiga adaptrar menar jag.Alfredo skrev:
Det är fö samma skäl till att man inte hittar platt euro-kontakt till tre eurkontakter. De som finns är "plast schuko" till tre euro. Nu plockade farsan på sig några stycken han hittade i Turkiet, där är man tydligen inte så noga
Så, kort sagt var det ingen som visste om det fanns en adapter!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tror inte det finns.
Enklast är nog att byta uttagen till ett vanlig 1vägs infällt alt ett infällt med 3st euro kontakter istället.
Enklast är nog att byta uttagen till ett vanlig 1vägs infällt alt ett infällt med 3st euro kontakter istället.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 273 inlägg
Nej, det är faktiskt inte så kort. Det går inte att bevisa en negativ utsaga. (Eller rättare, det går inte om man inte är allvetande, och det är det få av oss som är). Så vi kan inte säga med säkerhet att det *inte* finns en adapter.superplinten skrev:
Bara säga det vi gjorde, att en sådan skulle bryta mot standarder och därför lag, så det *borde* inte finnas någon sådan på marknaden, och hittar någon någon sådan så skall man kontakta elsäkerhetsverket s.a. den försvinner.
Bättre "det finns inte" kommer du inte att få.
Klicka här för att svara