Daniel_N skrev:
Nej adapter finns ej. Den typen av borr är otroligt olämpliga för pelarborr även om man kapar skaftet. Dels är de inte tillräckligt raka (spelar ingen roll med borrsväng eller borskruvdragare) och framförallt så har de en skruvspets vilken är helt fel för en pelarborr. När du matar ner kommer skruven plötsligt att få grepp och då kommer maskinen att självmata borret i hög hastighet och det vill du inte.
Tack Daniel och findus! Borde fattat det själv att såna borrar inte går att använda i en pelarborr, eftersom dom är gjorda för en borrsväng.:o Kvistborrar har jag redan, vore bara kul att använda min svärfars gamla borrar. Men jag inser nu att det är bara att lägga dom i gott förvar, och ta fram dom och visa mina barn och barnbarn vad man använde förr i tiden.

Tack för alla svar, det är så kul med detta forum när man är ny i gemet!:D

/P-O

A
En annan sak är att fyrkanttappen på borrarna inte brukar vara exakt likadana då dom är smidda, så en adapter skulle fungera dåligt.
En borrsväng är som sagts underskattad :)

Där har du någonting som inte alla andra har, har du funderat på att låta rama in borr med låda och allt i en snygg (ek?) ram med glas och hänga på en bra plats?

//Ronnie

Som sagt, skaffa en borrsväng så du kan använda dem och använd andra borr i pelarborren. Jag skulle vilja säga att pelarborren är lika överskattad som borrsvängen är underskattad men det är väl inte helt sant. Däremot tror jag att borrsvängen är väl så effektiv som en handborrmaskin vid många tillfällen.

Borrsvängen är både trevlig, tyst och effektiv att jobba med. Enda anledningen till att jag inte har köpt en är att jag ännu inte har lyckats hitta en hyfsat komplett uppsättning borr i mm storlekar. Men när/om jag gör det så kommer jag omedelbart att slå till.

Amarace skrev:
En annan sak är att fyrkanttappen på borrarna inte brukar vara exakt likadana då dom är smidda, så en adapter skulle fungera dåligt.
En borrsväng är som sagts underskattad :)
Det har du rätt i. För att ta flera storlekar behöver adaptern vara lite längre; mindre tappar går in djupare och de grövsta närmast öppningen.

Pysslarn skrev:
Där har du någonting som inte alla andra har, har du funderat på att låta rama in borr med låda och allt i en snygg (ek?) ram med glas och hänga på en bra plats?

//Ronnie
Hej Ronnie!

Där har du en bra idé! Ska genast överväga den. Jag har lite plexiglas jag kan använda till det. Eftersom jag inte kan använda dom är det ju bättre att visa upp dom istället för att dom bara ligger i sin låda i skåpet. Jag lägger upp en bild när jag är klar. (Kan ta lite tid då jag har en hel del annat att fixa först)

/P-O

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.