Hej,
Det sitter en vertikalfräs på min kombimaskin (Robland k210). Finns det adaptrar så man kan köra "vanliga" 8mm fräsbittar från överhandsfräsen i en sån eller blir det för lågt varvtal?
Alternativet är ju att bygga/köpa ett ett fräsbord till överhandsfräsen men det känns som att det blir svårt att slå stabiliteten i verikalfräsen med ett hemma bygge plus att det behövs ju ingen extra plats för uppställning/förvaring
.
/Ivar
Det sitter en vertikalfräs på min kombimaskin (Robland k210). Finns det adaptrar så man kan köra "vanliga" 8mm fräsbittar från överhandsfräsen i en sån eller blir det för lågt varvtal?
Alternativet är ju att bygga/köpa ett ett fräsbord till överhandsfräsen men det känns som att det blir svårt att slå stabiliteten i verikalfräsen med ett hemma bygge plus att det behövs ju ingen extra plats för uppställning/förvaring
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Ivar
Det finns en del vertikalfräsar som erbjuder detta men då de flesta skaftfräsar är designade för att köras med högre varvtal än verktyg för en vertikalfräs (de är ju mindre) så krävs det att maskinen medger att köras med högre varvtal. Så mitt tips är att kolla upp vilka varvtal du kan få till först, om du inte kan komma upp i de varvtal som krävs för de stål du vill köra så är det ju inte mycket vits att investera i maskinen - även om det finns utrustning att köpa.
ok, kollade upp varvtalet på nätet och det är 6000rpm på vertikalfräsen (ej variabel). Känns kanske i lägsta laget för små skaftfrässtål, vad brukar man säga är lagom perfierihastighet?B badtastex skrev:Det finns en del vertikalfräsar som erbjuder detta men då de flesta skaftfräsar är designade för att köras med högre varvtal än verktyg för en vertikalfräs (de är ju mindre) så krävs det att maskinen medger att köras med högre varvtal. Så mitt tips är att kolla upp vilka varvtal du kan få till först, om du inte kan komma upp i de varvtal som krävs för de stål du vill köra så är det ju inte mycket vits att investera i maskinen - även om det finns utrustning att köpa.
Tror att jag hittade en lämplig chuck för spännhylsa, typ 200 spänn så det kan ju vara värt att testa om det inte är så att det inbegriper några (extra) säkerhetsrisker med att köra i för lågt varvtal. Antar att man får kompensera genom att inte mata så snabbt?
Det visade sig bli 306:- med moms och frakt, men jag köpte den här:
https://woodcontrol.se/produkt/chuck-for-spannhylsa-o6-o95-lb32-sm16x2/
De hade bara en i lager så jag vågade inte posta länken innan jag bestämt mig... Nåväl, kanske ett sneköp, vi får väl se hur resultatet blir.
https://woodcontrol.se/produkt/chuck-for-spannhylsa-o6-o95-lb32-sm16x2/
De hade bara en i lager så jag vågade inte posta länken innan jag bestämt mig... Nåväl, kanske ett sneköp, vi får väl se hur resultatet blir.
Klicka här för att svara