Ska ta byta vårt lås till ett yale doorman. Har gjort det förr på en annan dörr men här gick jag bet direkt. Får inte bort cylinderringen som gör att jag inte kommer vidare.

Det ska tydligen finnas en skruv på undersidan som jag ska ta bort. Det ser ut som att det finns spår för en skruv men hittar då ingen. Ser likadant ut på utsidan.

• Närbild på en cylinderring runt ett lås med en synlig tom skruvhållning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag med tillhörande låscylinder monterad på en svart dörr, synligt spår för skruv under cylindern.
    Skapa konto
svårt att se vad där sitter , men de gångerna jag har tagit bort ringen har där suttit en liten insexs skruv

Insex på översta bilden, däremot är den väldigt sliten. Rätt nyckel av god kvalité, ingen kula, och du har nog bara ett försök...ny skruv sen...

Tack! Då har vi den biten avgjord iaf. Har redan provat alla insexnycklar jag har, så får bli en tur till affären imorgon, så får jag prova mig fram på det andra låset

Ser ut som jag har ett liknande lås.
Nyckelhål i låscylinder monterad på en silverfärgad dörr med handtag, passar för 2mm insexnyckel.
Skapa konto

är en 2mm insexnyckel.
Skjutmått från Biltema som mäter en 2 mm insexnyckel mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

Vilken service, tack! :)

Som sagt är det en liten insexnyckel som krävs om du inte har rätt insexnyckel så kontrollera även eventuella bits-satser om de har rätt insex-bits.
Det är även möjligt att tvinga av cylinderringen men det är enklare att använda en insexnyckel.

Det gick fint när jag hade en 2mm insex! Sen uppenbarade sig såklart nästa problem. Handtagen. Hur får man bort brickorna? finns även ett litet hål på handtaget som sitter på utsidan men där har vi ingen skruv

• Närbild av dörrhandtagets bas med synlig bricka och litet hål på utsidan, mot en svart yta.
    Skapa konto
Nu lyckades jag faktiskt. Skippade insexnyckel och tryckte till med en platt skruvmejsel så kunde jag faktiskt dra av handtagen

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Durre Durre skrev:
Nu lyckades jag faktiskt. Skippade insexnyckel och tryckte till med en platt skruvmejsel så kunde jag faktiskt dra av handtagen
Hej. Har samma problem. Var/hur tryckte du för att få av handtaget?

• Gilla
diskoper
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd. Har samma lås, men får inte bort cylinderkåpan.. förstått att man ska pressa in ett stift som är på undersida, men det finns inget stift att pressa in.. någon som vet

E Esson1603 skrev:
Lyfter en gammal tråd. Har samma lås, men får inte bort cylinderkåpan.. förstått att man ska pressa in ett stift som är på undersida, men det finns inget stift att pressa in.. någon som vet
Du kanske har ett annat fabrikat som ska demonteras på annat vis. En bild underlättar.
Du behöver endast lossa på insidan så höghållfasthetsskruvarna kan demonteras.
Om du inte har något stift och det är ASSA så borde dcylinderhylsan vara lös men det kan även vara felmonterad så skruvarna är från utsidan vilket jag ser ibland.
Det finns även låscylindrar med en kortare cylinderhylsa som tvingas av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.