Hej.
Har köpt ett hus med en gammal ombyggd oljepanna som nu går på pellets som har en inbyggd tank på ca 100L.
Då vi nu är 5st i familjen istället för 1st som bodde i huset innan funderar jag på om man skulle kunna koppla in en ackumulatortank för att ha mer varmvatten då det nog inte räcker så länge om flera ska duscha.
Har inte flyttat in i huset än men vad har ni för erfarenheter, kommer det gå åt en tank till eller klarar man sig ändå?
Mvh en nybörjare
Har köpt ett hus med en gammal ombyggd oljepanna som nu går på pellets som har en inbyggd tank på ca 100L.
Då vi nu är 5st i familjen istället för 1st som bodde i huset innan funderar jag på om man skulle kunna koppla in en ackumulatortank för att ha mer varmvatten då det nog inte räcker så länge om flera ska duscha.
Har inte flyttat in i huset än men vad har ni för erfarenheter, kommer det gå åt en tank till eller klarar man sig ändå?
Mvh en nybörjare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går absolut, men om det är den vettigaste lösningen vet jag inte. Ett alternativ skulle ju kunna vara en varmvattenberedare. Men jag gissar att du redan nu har funderingar på att byta ut pannan. Var sikar du på då? Det kan vara vettigt att komplettera med något som matchar en framtida uppgradering. Om planen är att någon gång skaffa en dedikerad pelletspanna så skulle en ackumulatortank öppna upp för att skaffa en billigare laddpanna senare, till exempel.
Vet du hur stor varmvattenberedaren är i pannan?
Har du 3 tonårstjejer som vill duscha 30 minuter var samtidigt varje dag så kan det nog bli problem...
För att inte tala om allt gnäll om att det är upptaget... hade en granne med det problemet.
Lösningen blev max två duschande tonåringar per kväll.
En teknisk lösning till befintlig panna skulle väl kunna vara en tappvattenautomat, men det kommer ju också att kosta i varmvattenförbrukning. Men ett roterande schema så att alla tjejerna får prova på att duscha kallt tror jag är billigaste lösningen.
För att inte tala om allt gnäll om att det är upptaget... hade en granne med det problemet.
Lösningen blev max två duschande tonåringar per kväll.
En teknisk lösning till befintlig panna skulle väl kunna vara en tappvattenautomat, men det kommer ju också att kosta i varmvattenförbrukning. Men ett roterande schema så att alla tjejerna får prova på att duscha kallt tror jag är billigaste lösningen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Lär tjejerna att det inte går att duscha så länge man vill och därmed slösa med vatten. Det är troligen bästa åtgärden. Billigast, miljövänligast och enklast. Alternativt sätt en volymstyrd/flödesstyrd ventil på varmvattenröret. Efter x antal liter så måste man gå in i pannrummet och återställa ventilen för att få ut mer varmvatten.
Eller lösningen som fortfarande finns i en del gästhamnar och campingar: en myntautomat där en femkrona ger 3 minuter varmvatten!
Räcken med 1 tonåring
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Bortsett från varmvattnet så är det idag ganska bra att ha en ackumulatortank ihop med just pelletsbrännare. Detta pga den konstruktion de flesta valt att den brinner som en oljebrännare och slocknar sen och tänds upp och slocknar. Man sparar mycket pellets och tändelement på att ha mer vatten så brännaren får gå längre mellan perioderna.
Nej, det gör man inte. Enligt tester förlorar man lika mycket som man vinner. På en vettig design av brännare är tändelement inte förbrukningsvara.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
ojdå, kan du skicka mig ditt nummer så får du prata med lev av min brännare så kanske du kan lösa detta åt dom då? Vad jag förstår så är detta inget ovanligt problem. Jag eldar typ 9 ton om året i en gammal kombipanna utan ackumulatortankar och ibland går brännaren väldigt ofta och tätt mellan gångerna. Klart det sliter på tändelementet. I snitt byter jag nog ett varje säsong och enligt tillverkaren så beror detta på för lite vatten helt enkelt. Ett keramiskt skulle i teorin hålla bättre men samtidigt betydligt dyrare att byta.D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara
