_ap_
är inte exp kärlet lite underdimensionerat?

6m högt och 1,5bars ventil, 4800L tot volym.
Släng helst dit en 2,5bars säk ventil.
och mät förtrycket NOGA de är skillnad på 0,6 och 0,7,
har man en dålig luftrycks mätare är det svårt att skilja på 0,6 eller 0,7.

Jo jag vet att det är kanske en anings anings litet beroende på hur man mäter och vad man räknar in.

Expanderande volym är 1300+1700+1700-110-110+lite i rören=~4500 liter från ungefär 27° till 95° , dom mallar som räknar ut expansionen förutsätter expansion från 10° till 100°. så jag har lite plus där räknar jag med, sedan sitter tryckventilen ca 2 meter över botten på tankarna, så där får jag någon tiondels bar extra som plus för mig, den del vatten som finns i radiatorsystemet håller en så pass snäv temperaturzon att expansionen på det vattnet är uträknat till ungefär 4-5 liter totalt, och jag har en begagnad tryckventil på 2 bar(? modell äldre) som jag håller som en kanske möjlig reservplan, sedan har jag placerat in en strypventil på returkretsen från radiatorsystemet som kan bromsa lite och ge någon tiondels bar till min fördel igen utan att tappa för mycket flöde i kretsen :cool:

Och blir det för lite iallafall så räknar jag med att billigt kunna inhandla ett begagnat kärl på ~80 liter (finns gott om dem) och koppla in :p

Priset att gå från 400 liter till 500 är ju helt astronomisk och svårt att motivera när det inte är säkert att det är nödvändigt .. tiden lär ju visa om det går vägen :D

/R

_ap_
OK, bara men har koll på de, och det har du ju uppenbarligen.

Skulle man installera åt en kund kan man inte riktig räkna med så småa(inga!)
marginaler, men som du säger, fort har man ju slängt dit ett till.

3. TVA = Tappvattenautomat

4. Jag skulle satsa på att få lite varmt kvar i toppen hellre än att inte få ut nåt alls pga en luftbubbla i röret. Eller att pannan helt plötsligt kokar för att du har lite luft i rören.

Du ska veta va många anläggningar jag sett med luftproblem. Rörkrökaren tänker inte efter före utan drar rör med luftfickor och tror sig kompensera det med autoluftare. Sen stannar cirkulationen, pannan kokar och varken han eller ägaren förstår varför...

Alldeles riktigt där _ap_, en kund skulle uppleva det som "okunnigt" att installera ett kanske för litet kärl, kunder köper oftast på offert till ett fast pris och räknar sedan med en "nyckelfärdig" anläggning som ska fungera klanderfritt från dag 1, allt annat är en besvikelse.:mad:

Att rörinstallatören plockade fram alla rävar bakom öronen för att spara in många sköna tusenlappar för kunden blir bara ett otack ;)

Installerar man åt någon annan måste man vara säker på att marginalerna räcker till garanterat, allt annat är en missnöjd kund :rolleyes:

/R

• Ah ! en tappvattenautomat , tänkte inte på att den förkortas till "TVA" :p
    kan vara intressant, men risk är att den kostar en del?

• Okej, ska vara noga med att se till att när jag löder in t-röret för utluftningsventilen så ska det peka uppåt och sedan gå 90° ut utanför isoleringen ca 750mm med en anings grad° pekandes uppåt med skjutventilen i ändan på röret, tror jag gör det röret i cu28 också, då kommer det att rymmas nästan en ½-liter luft i det röret som inte kommer att störa flödet mellan tanktopp (2&3) och tankbotten (1) , ska pressa det en anings aning också så det blir ett svagt "knä" för att säkerställa att t-rörer hamnar på högsta punkten på röret.
    Kan det vara ett vettigt sätt att göra för att minimera risken för blockerande luft? :rolleyes:

/R

_ap_ skrev:
Har aldrig monterat med 28 men det borde väl funka, någon vet säkert hur det funkar i verkligheten.
Det har funkat ett par år nu i min källare, funkar hos farsgubben också.

Tack för det inlägget Fotografen, har haft en del huvudbryderi och fundering kring valet av dimension, nu lättar det upp :p

/R

En fundering kring det Matss menar, alltså att man skulle ta ut redan från sidan på tank2 & 3 för överföring till botten tank1 enligt skiss

http://web.telia.com/~u35405265/Ackumulatorkoppling v3.6.JPG

Kan man då anta att det hetvatten som finns kvar i tank3 topp kommer att vandra/överföras till tank2 topp med tiden i takt med att tappvarmvattenförbrukningen för över energin i tank2 topp via sin beredare till beredaren i tank1?

Eller kommer jag att "förlora" energin i toppen på tank3 !

Vad tror ni?

/R

• Ackumulatorkoppling v3.6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första tror jag inte volymen är så stor, sen är risken minimal att du får så perfekt skiktning att det ligger kvar 80-gradigt vatten i kupolen.

Men kommer det att ske en vandring/överföring med den kopplingen från tanktopp3 till tanktopp2 i takt med att tanktopp2 kallnar pga tappvarmvattenuttag :confused:

Vad är det som talar emot att jag inte kommer att kunna hålla skiktningen i tankarna?
Är det VVB-arna som kommer att förstöra allt? :eek:

/R

Även med allt perfekt tror jag inte att vattnet i kupolerna skulle stå orört om man ansluter på sidan. Sen kommer ju vattnet att självcirkulera mellan tank 2 o 3 när du kyler beredaren i tank 2. Så jag ser bara fördelar med att ansluta på sidan.

Jag säger inte att beredarna kommer att förstöra allt. Vintertid när värmeuttag utgör 90% av energiuttaget kvittar det nästan, men sommartid när VV utgör 100% kommer du att behöva elda dubbelt så ofta som med en TVA. Detta pga att tankarna utnyttjas sämre med högre bottentemp när det är dax att elda. Resonemanget förutsätter att allt är bra isolerat, annars är skillnaden mindre.

Okej, ja får man en cirkulation mellan tanktopp2 och tanktopp3 så är det bättre att ta ut på sidan enl ritning v3.6, då kommer tank1 också hålla skiktningen bättre iom att det kommer att fortsätta mata med vv från beredare i tank2 till bredare i tank1 och inte störa skiktningen där på ett tag så det blir så då som Matss förespråkade :D

/R

Matss: har du någon mer information kring en TVA, pris och modeller som finns på marknaden?

/R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.