Hur mycket sämre är det att ha 4 x 500 liters ack tankar mot för att ha 3 x 750 liters tankar ??

Skulle gärna sätta in 3 x 750 men jag har betong väggar i källaren och vill helst slippa kapa upp för större dörr öppning till pannrummet.

Så få tankar som möjligt är ju det optimala vet jag, men vad gör man?

Någon som vet hur mkt sämre det är igentligen???

MVH
/ Josse

Josse74 skrev:
Hur mycket sämre är det att ha 4 x 500 liters ack tankar mot för att ha 3 x 750 liters tankar ??

Skulle gärna sätta in 3 x 750 men jag har betong väggar i källaren och vill helst slippa kapa upp för större dörr öppning till pannrummet.

Så få tankar som möjligt är ju det optimala vet jag, men vad gör man?

Någon som vet hur mkt sämre det är igentligen???

MVH
/ Josse
3 tankar jämfört med 1 är ger 50% högre förluster iaf.

Josse74 skrev:

/ Josse
Man kan ju göra dörröppningen större bara halvväggs upp så man kan baxa tanken liggandes och sen mura upp dörren och återställa. Oftast är det det enklaste för att inte begränsa sej i valet av panna och tankar.

Ju fler tankar dess dyrare rördragning, högre isoleringsförluster och det behövs mer plats att radda upp dom någonstans och koppla ihop på vettigt sätt. Priset blir ju också annorlunda om du väljer 2x1000 och isolerar dom själv eller 4 små och tunt fabriksisolerade termosar på 500l.
Fundera en gång till ;)
gaia

Färdigisolerade 500-liters är värdelöst pga att dom läcker värme som ett såll. Sommartid får du elda onödigt ofta medan en välisolerad 2 m3 tank räcker en vecka för dom flesta.

Sen är 2 m3 i minsta laget för ett litet hus.

En metod jag använt flera gånger är att gräva sig ned vid grunden, kapa upp ett hål och skjuta in en måttbeställd tank. Blir inte många extra kronor utslaget på 40 år.

Majgårdarna
Matss skrev:
En metod jag använt flera gånger är att gräva sig ned vid grunden, kapa upp ett hål och skjuta in en måttbeställd tank. Blir inte många extra kronor utslaget på 40 år.
Så gjorde jag.
Muran tog en tusing och grävde gjorde jag själv. Med spade....
http://xs315.xs.to/xs315/07194/hal.JPG

Tack för mkt bra synpunkter.
Har mätt igen och genom fönstret i pannrummet ska jag få in Borös oisolerade 750liters tankar, knackar jag ut fönsterkarmen får jag även in deras oisolerade 1000 liters tank.

Hur mkt väger en tom 1000 liters acktank oisolerad??
Hur mkt isolering rekomenderas när man ska isolera tankarna själv??
Är det bäst att bygga ett regelverk runt tankarna som sedan fylls med isolering??

/ Josse

Majgårdarna
Baxis 1000 liters tank väger 195 kilo. Utan slingor.
Så borö tanken väger väl nått sådant den oxå.

Josse74 skrev:
Har mätt igen och genom fönstret i pannrummet ska jag få in Borös oisolerade 750liters tankar, knackar jag ut fönsterkarmen får jag även in deras oisolerade 1000 liters tank.

Hur mkt väger en tom 1000 liters acktank oisolerad??
Är det bäst att bygga ett regelverk runt tankarna som sedan fylls med isolering??

/ Josse
Jag har några bilder på min hemsida som visar just detta. Minst 40 cm isolering och ta i så mycket det går/finns plats uppåt, 60-70 cm.

Josse74 skrev:

/ Josse

Då ska du helt klart knacka ut karmen o ev knacka bort några stenar så du får in ändå större tank, Du kanske då kan få in en 2m3 tank el 2 st 1,5 m3 tankar..

Tycker du ska höra med husqvarna tanksvets vad dom ska ha för en tank (mycket billigare än borö) o dom tar inte mycket extra för en måttbeställd tank..
Säg till att du vill ha dubbla 15 meters utdragna vv slingor, Den i botten ca 1 meter upp o den i toppen 50 cm utdragen.. En kompis har en tank med sådana slingor o det blir i det närmaste samma temp på vv som tanken håller..

Du bör isolera minst 200 mm i sidorna o 300 mm i toppen men gärna mer, Skarvarna ska vara omlott..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.