Hejsan Jag tänkte höra om någon vet hur stor acctank man kan ha till en
solo inova 30kw. Jag hade tänkt 3000 eller 3500liter Är det alldeles för mycket?

När vi gör offerter avråder vi från mindre volym än vedmagasin x 18 x 2 (2 ilägg). Det ger i detta fall 135x18x2 = 4,8 m3 ~4.5 m3.

Anledningen är att med mindre volym kommer kunden att "stoppa i lite till" för att toppfylla tanken. Och efter ett halvår säga "men man kunde ha haft större tank"

• Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Jag har 2000 L till min innova 30 och det är lagom för ett ilägg när det är riktigt kallt.
Skulle lätt vilja ha några 1000L till

Jag har en acktank på ca 2500-2600l. Skulle det funka bra med en Innova 30? Hur många grader i tanken är det när ni börjar elda och var slutar ni? Om man får tag på en gammal Innova 30 som är runt 9-10år vad ska man betala för en sådan?

Man ska ha så stor/stora tank/tankar som man kan få in. Kan inte bli för stor. Jämför med bilens tank, man behöver inte tanka fullt om man inte vill, men ibland behöver man lång räckvidd. Fördelen med stor acktank är att du kan elda när du har tid, inte när du måste. Även om tanken är halvfull kan du elda ett par inlägg om du vet att du kommer vara borta några dagar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Joukko skrev:
Jag har en acktank på ca 2500-2600l. Skulle det funka bra med en Innova 30? Hur många grader i tanken är det när ni börjar elda och var slutar ni? Om man får tag på en gammal Innova 30 som är runt 9-10år vad ska man betala för en sådan?
Har den gått i ett bra system som hållits syrefritt så är skicket i princip som nytt. Keramiken och packningar kan du dock behöva byta. 2500 L räcker bra till den pannan. Får man till en väl fungerande skiktning i tanken och att man kan värma huset med låg returtemp från radiatorer/golvvärme så går det bra med en relativt liten acktank också. En Innova är bland det bästa man kan hitta på begagnatmarknaden, då till vrakpriser på bla blocket.

Så vad ska man betala för en i bra skick och som är ca 9-10år gammal och om keramiken är ca 1-2år gammal?

Kanske 10-15 för pannan? Någon tusing till om den är fin?

Ok. Fanns en på Blocket med tankar mm för 22000 men den gick fort. :)

Vad kan en Baxi 50kW som är ca7år gammal vara värd?

Majgårdarna
Runt 25-30 000 kanske? Ingen aning.
Det är ju en fin panna. Är keramiken bytt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.