T
Hej
Har problem med urladdning från acktank till panna. Jag tar all värme ur pannan så först laddar jag tanken felfritt sen när det ska ladda över tillbaka till pannan blir det problem. Använder mig av en termomat 12, motsvarar en laddomat 4030. Värmer jag tanken så jag har tex 80c från topp till botten så då jag slutat elda och pannan svalnar och det börjar köra över från tanken tillbaka till pannan så laddar det ur tanken till ca 60c sen ner till 50c och sen till 40c ungefär. Men skiktingen verkar hållas för det sjunker först i botten på tank och sen mitten osv. Har en kompis som har nästan exakt samma men han får 20-30c i botten fast han fortfarande har 80 i topp. Några tips på fel eller åtgärder? Kan det ha något att göra med att min panna står ca 40cm högre än tanken? Eller något annat? I mitt huvud går detta inte ihop. För det är ju ingen skikting i pannan så hur kan han få ner det till 20-30c i botten på tank när det börjar ladda från tank och över till panna?
 
  • Gilla
Larshenke
  • Laddar…
J
Hur är det med pumparna stannar dom , ? så inte någon snurrar eller självcirk , pannan kyls alltid av genom luften rakt upp i skorstenen
 
T
Pumparna stannar. Det där med självcirk. har jag hunnit fundera på själv men tror inte det gör det. Isf minimalt
 
Är det så att din kompis har golvvärme?
 
T
Båda har radiatorer
 
Går åter-pumpen för fort?
 
T
Har den på lägsta hastighet. Har även prövat strypa flödet på en kulventil
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.