Nej, du hittar den på http://www.boroe.com/
men den är något liknande.
Bättre att ha en lite än ingen alls, men tex. 50-100l då börjar det bli så lite att det kanske inte är lönt med besväret. Jag hade nog kört minst 200l på en 5kW.
men den är något liknande.
Bättre att ha en lite än ingen alls, men tex. 50-100l då börjar det bli så lite att det kanske inte är lönt med besväret. Jag hade nog kört minst 200l på en 5kW.
Nej, det är Strömsnäspannan. De är väldigt lika, men det finns skillnader:MathiasS skrev:
http://www.stromsnaspannan.se
http://www.boroe.com
Som jag har fattat det så har du en separat vvb och då är det lite onödigt att köpa en tank specialbyggd för VP. Om man kollar på Strömsnäspannans acksortiment så står det att i VP-tankarna (kallas KW och KV) så sitter det två kamflänskopparrörslingor (för att värma varmvatten) och det är de som kostar. Kamflänsrör i koppar är svindyrt. Har du redan en vvb, så behöver du inte slingorna och kan alltså öka volymen i systemet med en "tom" acktank på 500 liter. Kolla bara att ditt expansionskärl klarar av den ökade volymen.
Blir lite kallt om fötterna om man inte förbrukar något varmvatten....rickard skrev:Vid acktank och golvvärmedrift hade det varit bra med ett "sommarläge" på värmepumpen som gjorde att VP:n laddade acken och golvet med vattentemp på 25-27 grader varje gång den startade för att värma varmvatten.
I samband med varmvattenvärmning skulle den ju inte behöva göra en extra start bara för att toppa upp tempen i acken några grader.
Underhållsvärmen på golvet skulle på detta sätt bli i princip gratis (COP 5), och här skulle det onekligen vara en fördel med ack Mattias.
Hoppas tillverkarna läser sånt här
Synpunkter?
Slår växelventilen verkligen om när kompressorn är i drift? Har inte tänkt på det tidigare men jag undrar om den inte stannat innan ventilen slår om. Om inte annat för att cirkulera fram lite radiatorvatten innan VP bestämmer sig för om det är dags att värma radiatorvatten. Mao blir det en "extra" start ändå. Eller?
Du måste bestämma dig för vad det är för tank du skall ha.frasse skrev:
1. Som första radiator - volymförstorare. En enkelmantlad tank utan rör eller beredare i.
2. För att värma vv - med förådsberedare i. Dubbelmantlad alltså.
3. För att värma vv och förstora volym - med kamrör i. Volymförstorare med kopparlslinga i.
Frasse, det förstår jag inte hur det skulle kunna gå till. Vart tar den energin vägen? Om pumpen går heltid så måste den ju producera en viss effekt, eller? Om den producerar 5kW kontinuerligt i 24 timmar så har du fått 120kWh. Är det nollgradigt ute och huset drar 2,5 kW så borde du få 60kWh över som alltså bara har gått upp i rök? Eller varierar effekten som pumpen levererar? F*n, nu måste jag läsa lite om värmepumpar... 
MathiasS, Jag skulle vilja säga att det finns ett alternativ till. Man kopplar en tom acktank parallellt med VVBn och placerar VVB högt så att man alltid har varmvatten. Naturlagarna ser till att vattnet fördelar sig som om det var en enda stooor varmvattenberedare. Problemet är bara var tempgivarna ska placeras.
Jo, jag tycker det låter lite lattjo, men som man inte är VP expert själv så vill man ju kunna lita på vad tillverkarna säger.
Jag är ute efter driftfall 1 enligt MathiasS uppställning då jag alltså har VP med extern VVB.
Det jag vill vinna är att kunna köra golvvärme på sommaren i våtutrymmen, eftersom dessa är en mycket liten del av hela systemet har jag förstått att det kan orsaka mycket start/stopp för kompressorn samt att regeleringen kan bli lite knivig.
Jag är ute efter driftfall 1 enligt MathiasS uppställning då jag alltså har VP med extern VVB.
Det jag vill vinna är att kunna köra golvvärme på sommaren i våtutrymmen, eftersom dessa är en mycket liten del av hela systemet har jag förstått att det kan orsaka mycket start/stopp för kompressorn samt att regeleringen kan bli lite knivig.
Näe, ännusålänge finns det inga markvärmepumpar som har variabel uteffekt. När dessa når marknaden (tekniken finns) så kan vi glömma detta med acktankar....sveno skrev:Frasse, det förstår jag inte hur det skulle kunna gå till. Vart tar den energin vägen? Om pumpen går heltid så måste den ju producera en viss effekt, eller? Om den producerar 5kW kontinuerligt i 24 timmar så har du fått 120kWh. Är det nollgradigt ute och huset drar 2,5 kW så borde du få 60kWh över som alltså bara har gått upp i rök? Eller varierar effekten som pumpen levererar? F*n, nu måste jag läsa lite om värmepumpar...![]()
Frasse, Du har en "sjua". Det kommer funka bra med en 500literstank. Pumpen kommer inte gå längre tid totalt sett. Det IVT nog menar men kanske har svårt att uttrycka är att det räcker med en lite mindre tank. IVT vill ju se minst 20liter per kw => man tycker 500 är lite mycket. Tror du inte på att en sjua "orkar" med 500liters tank kan jag visa dig ett års statistik som visar att problemet snarare är det omvända i mitt hus...
Sveno -har du sett några acktankar med "toppmonterad" förådsberedare? Undrar om inte volymen blir för liten för att det skall vara praktiskt användbart? Du landar i en vanlig dubbelmantlad mojäng liknandes Nibes VPA el motsv.
Frasse - jag såg samma problem som du och det löstes som sagt med ett 500liters till min Nibe 7kw.
MathisaS, jag tror att vi har missuppfattat varandra lite.
Jag utgick ifrån hur det funkar när man har, ved, pellets, eller sol som värmekälla. Det har jag efter en del läsande av Nibes och IVT:s manualer begripit att det kan man inte göra. Jag var med andra or ute och cyklade.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl så att en VP är som effektivare ju lägre temp den producerar? När det gäller ved, pellets och sol så försöker man producera så hett vatten som möjligt. Med de skillnaderna så går det inte att konstruera systemen riktigt på samma sätt.
Rätta mig om jag har fel, men det är väl så att en VP är som effektivare ju lägre temp den producerar? När det gäller ved, pellets och sol så försöker man producera så hett vatten som möjligt. Med de skillnaderna så går det inte att konstruera systemen riktigt på samma sätt.