Hej!

Rörisen föreslog en rektangulär tank från Borö (UNI 1000 liter), men jag har i stället intresserat mig för Effectas 750-literstank, med 90mm PUR och tre slingor.

Vad tror ni om den tanken? Priset skulle bli drygt 15 000 + moms, dvs. 8 000 billigare än UNI-tanken

(jag ska ha vattenmantlad braskamin och vakuumrör och elpatron)

Majgårdarna
Ja slå till. Det är en bra tank med slingor på rätt ställe o höjd.
Isoleringen är oxå bra

Ta effektan det är en mycket bra tank... :)

Tänk bara på att 750 är mindre än 1000 om det är vedeldning vi talar om.

(Mindre värme lager i förhållande till pannan)

En liten detalj när det gäller effectas ackar med 90 PUR (vilket står i min källare sedan ett par dagar) är att trots att det står så i produktbadet kan man inte få det grå plastöverdraget. Det finns bara till 45mm-isoleringen...

/peo

Är Dalatanken bättre än Effectatanken? Vad skiljer rent prismässigt?

Har också effectas 750-tank med 90 Pur. I drift sedan någon månad tillbaka tillsammans med sfinx 3-modul solsystem. En bra tank på många sätt som dock kan bli bättre efter personlig touch (stavas det så?) i mitt fall i samråd med Rolf Olming från Solgruppen.
Dock, >:( slarv från tillverkaren såsom jack o småbucklor på slingändarna + att en vattenslingeände måste skarvas inne i isoleringen när man har den tjockare varianten.
Enl tillverkaren så köper dom färdiga slingor som är som dom är. Tycker att det är märkligt att dom inte kan se till så att dom får slinger som passar till de isoleringar dom själva säljer! Men men , man kan ju inte få allt och :) är man nu när allt är igång och solen värmer tanken 8-)!

mato skrev:
Har också effectas 750-tank med 90 Pur. I drift sedan någon månad tillbaka tillsammans med sfinx 3-modul solsystem. En bra tank på många sätt som dock kan bli bättre efter personlig touch (stavas det så?) i mitt fall i samråd med Rolf Olming från Solgruppen.
På vilket sätt gick det att göra den bättre? Dela gärna med dig av idéerna. Vi är nyfikna på om man själv kan göra lite förbättringar på den egna anläggningen.
Har själv diskuterat en del med Rolf O.

Är Dalatanken bättre än Effectatanken? Vad skiljer rent prismässigt?
Jag gav 14900:- plus moms för Dalatanken med fyra slingor via min röris. Har ingen erfarenhet av Effecta-tanken men de verkar ju ganska likvärdiga.

På vilket sätt gick det att göra den bättre? Dela gärna med dig av idéerna. Vi är nyfikna på om man själv kan göra lite förbättringar på den egna anläggningen.
Har själv diskuterat en del med Rolf O.
Ja, det är ju inga jätterevolutionerade grejer vi gjorde utan helt enkelt försöka anpassa anslutningarna på tanken så att de senaste(?) rönen tas till vara så mycket som möjligt samt passa husets förutsättningar. Det kanske många här har gjort
men i mitt fall så så flyttade jag upp den översta 3kWpatronen(används enbart till tappvarmvatten) en bit så att den värmer en mindre del av vattnet(mindre värmeförluster), den undre 4,5kWmed lägre inställd temp används till husvärme.
Sedan ingen matning(framtida vedeldning) uppe på toppen(mindre förluster) utan från sidan via en 50mm muff(lägre flödeshastiget), första radiatoruttaget under 4,5kW-aren (solvärme först),andra radiatorutaget en bit ovanför dock under 3kW-aren( bivalent shunt används ; nyttan med detta kan kanske diskuteras en del men bl a K Lorenz har ju forskat lite om detta och kommit fram till att det ska vara bra. Det är ju skoj också med lite bröte på tanken ;). Nåväl, hög radiatorretur via 50mm muff höst o vår, något lägre returnivå(1") på vintern(manuell omställning med 3vägs kulventil).
I stort sett alla anslutningar har gjorts med böj nedåt (minska självcirkulationen), detta har iofs inget med tanken att göra. Glömde säga att jag har 3 slingor i tanken
samt dubbla blandventiler men det är väl nästan standard idag. Ibland ångrar jag att jag inte tog 4 slingor men det är ju en kostnad där också...Hur som helst så har det krämat på rätt bra trots att jag missade högsommaren...
Till sist så passade jag på att cellplastisolera botten på tanken innan jag ställde den på plats. Tja, jag tror jag fick med det mesta ,nu vill grabben ha datorn så jag slu....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.