Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

ACJB, drift & Manual

1. M
    Medlem · stockholm · 11 inlägg

mbrodin

Medlem
    Hej
    Har precis bytt vårt 32 år Bahco ACJ mot ett modernt dito från Fläktgroup (ACJB).
    Jag har tyvärr gjort det som privatperson, vilket iofs var superlätt, bara att montera där det gamla satt.
    Självklart går det nu inte som det ska och då får jag veta att det, egentligen, inte ska säljas till privatpersoner. Försöker få tag i hjälp men det verkar gå segt.

Problemet är för mig manualen, ska jag vara vänlig så kan man säga att den inte är skriven för personer utanför verkstaden där den är konstruerad...(Att 2020 sälja en produkt för privatpersoner som blinkar med två små lysdioder för att indikera att värmen är inställd på 21 grader, detta efter att man tryckt på 3 små knappar i olika sekvenser är...ovanligt)

Fläkten startar som den ska, med 8 sekunder på högvarv, för att sedan gå ner på lågvarv och inte tillföra vare sig värme eller fläkt. Ett rött fast sken lyser på "panelen", ett läge som inte går att komma ur och som inte beskrivs i manualen.
    Någon som vet hur jag tar mig vidare? T.ex så ska det gå att ställa in temperatur, varvtal på fläkten, bör-värden osv men dit kommer jag inte.

Försöker som sagt få tag hjälp men har inte lyckats ännu.

2. E
    Medlem · Skåne · 10 813 inlägg
    Det borde ju inte vara några större problem att få fart på ett sådant system. Har du en länk till installationsmanualen?
    Att göra grejorna enkla kan säkerställa att de fungerar under många år.

OK, hittade en manual på nätet och det är som du säger, värde indikeras på ett enkelt sätt med blinkningar.

Har du verifierat att du får någorlunda korrekta temp.värde (tilluft och cirkl.luft, parameter 2 och3)?

Tillägg:
    du skriver att det inte går att komma till prog.läget. Har det varit så hela tiden eller har det någon gång lyckats att komma in i parameterlistan?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-11-26_8-55-20.png

Redigerat 26 nov 2020 09:05
  3. M

mbrodin

Medlem
    Hej, tack för snabbt svar!
    Manualen du refererar till har jag och jag har egentligen inga problem med att "tryck 7 ggr på knapp X, vänta 4 sekunder o tryck sedan på knapp Y 9 ggr". Att jag sedan har synpunkter på att detta inte är gjort för "gemene man" borde jag kanske lämnat utanför.
    MEN: problemet är att panelen beter sig på ett sätt som inte finns beskrivet. Där står "utgå alltid från normalt driftläge" - men dit går det ej att komma.

Jag gissar på att det krävs något ej beskrivet moment som bara får utföras av en certifierad installatör, typ.
    Hoppades på at jag in väntan på denne person skulle kunna få lite värme :-D.

Har inte kommit förbi "röd lampa lyser" = ingen värme än så länge
    Mvh
    Magnus

4. E
    OK. Snurrar fläkten öht? Att den startar på max är enl. manual ett korrekt beteende.
    Har du en rumsgivare till systemet? Äldre typ ska bytas till ny modell.

Det låter lite för konspiratoriskt att tillverkaren har någon dold meny som måste aktiveras av cert.installatör.
    Att företag inte är så villiga att supporta egeninstallera system får man nog tyvärr räkna med.

5. M

mbrodin

Medlem
    Precis, den kör 8 sekunder på max enligt manual, sen ner på lågvarv utan värme och utan möjlighet att "komma vidare" till meny val.
    Någon givare fanns ej i gamla systemet (en ratt för värme, ett vred för 2 olika fläktlägen), så vitt jag förstår är det en inbyggd tempgivare installerad i det nya systemet, sitter i utblåset. Läser jag rätt är denna inkopplad default, har man en egen måste man koppla in den istället.

Ja det är lite konspiratoriskt kanske :-D, men vidare kommer jag ej.

6. E
    Får du inga råd eller hjälp alls från inköpsstället? Dom borde ju vara intresserade av att få en nöjd kund.

7. M
    Medlem · 2 inlägg

Masc75

Medlem
    Hej,
    Har också en ACJ, som dock bara är 31 år gammal. Håller tummarna att du kommer förbi röda-lampan-stoppet så jag får en guidning för ACjB-dummies nästa år.

Hälsningar
    Markus

• Laddar…
  8. E
    Hur gick det med ditt värme-system och programmeringen? Kom du förbi det "röda läget"?

9. N
    Medlem · 24 inlägg

nordlp

Medlem
    Har också precis bytt till ACJB. Tyvärr tycker jag den är sämre än den gamla Bacho ACJ.
    Att visa temp med blinkande ljusdioder — hallå !! Den gamla hade en ratt med skala - 100ggr bättre. Jag har skrivit till flaktgroup och klagat. Men dom har inget tillbehör eller app.
    Att ställa in parametrarna är ju också helt knäppt!
    Har aldrig sett sämre usability

Dessutom låter den som ett reaplan och känns väldigt konstigt med fördröjningarna. Varvar när den inte behöver o tvärtom. Jag tycker också då den värmer sämre än den gamla nu när det är 15 minus. Men det kan vara inbillning

10. M

mbrodin

Medlem
    Hej. Ledsen att jag inte uppdaterat "status", Vi har fått igång vår fläkt och den fungerar både bättre och sämre än den gamla....Manualen är det lite fel i men det gick att lista ut hur den funkade. En temp-givare satt fel, (troligen är det jag själv som pillrat på den...9 men med den på rätt plats så kan man få till temperaturen.
    Obegripligt för mig hur man indikerar 20 olika parametrar med 2 blinkande lampor men det går att lära sig.

Fläkten har vissa egenskaper som ej blir optimala. I normal drift kan man sätta fläkten på 30-60% av maxvärde men när det blir kallt räcker inte det till för att driva runt luften i vårt hus 188 kvm. "lösningen" är då att trycka på forcerad fläkt, då kommer värmen runt hela huset. Men detta läge slår av efter 2 timmar.....
    Tror kanske det är det du upplever nordlp ?? Förr kunden man vrida upp fläkten manuellt till 100% när det var som kallast, nu går det alltså inte utan max driftläge stannar på 60%

11. S
    Medlem · 11 inlägg

sup3r10r

Medlem
    Jag har ett nyinstallerat ACJB-system (elvärmare, ej vatten) och har följande tips för att få det att fungera bra:
    • Parameter "Injustering MAX-varvtal i %": Jag har satt den till 90%. När det inte är något värmebehov varvar fläkten ner till mitt satta min-värde 40%. När det är kallt så varvar den upp till 90%, vilket blir samma som forcerat läge.
    • Vi hade problem med att den inbyggda temperaturgivaren inte fungerade bra då rummet där ACJB:n var installerad blev så varmt att det påverkade givaren inne i aggregatet.
      Efter att vi installerade en rumsgivare fungerade allting väldigt bra.
      Rumsgivaren är en standard NTC10K, tvåtråds.
      Den här motsvarar FläktWoods givare: https://www.eibabo.se/thermokon/rumsensor-vaeggmonterad-wrf04-ntc10k-207584-ebn500114
      men det går säkert bra med en sån här också: https://www.electrokit.com/produkt/ntc-10k-1/

12. F
    Medlem · Trollhättan · 8 inlägg

fezon

Medlem
    Hej,

Om jag förstår dig korrkekt är du nöjd med systemet. Jag har har också en ACJB installerad men är dock inte lika nöjd. Läs gärna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/drift-acjb.436444/#post-4496571 där jag beskriver min upplevelse av värmeaggregatet. Delar du samma upplevelse?

13. S
    Medlem · 11 inlägg

sup3r10r

Medlem
    Efter att jag installerade rumsgivaren har det fungerar mycket bra, inomhustemperaturen håller sig mellan 20.0 och 21.0. Framförallt är jag nöjd med att fläkten varvar ner när det inte finns något värmebehov. Sommartid är den i princip helt tyst. Nu på vintern låter det mer, men så får det väl vara när det är kallt ute.

En varning om max-varvtalet: Om detta värde sätts för lågt kan värmesäkringen lösa ut om det uppstår ett värmebehov. Om värmesäkringen löser ut så dör hela systemet, man ser inte ens någon diod som lyser. Återställning av värmesäkringen kräver att man skruvar bort den stora täckplattan, så det är något man vill undvika.

Jag läste din andra tråd och jag har inte märkt av några störande fördröjnings-effekter, men jag har heller inte loggat så noggrant. P-band och I-tid ställdes in av installatören och jag har inte rört dessa värden. PM:a om du vill att jag ska läsa ut något värde åt dig, om du vill testa mina inställningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.