Lite sjukt att man tar runt 1200 kr för en rumsgivare, ACJZ-04.
Räcker det att givaren är av typen NTC 10K?

På vår ACJB så hör man rätt så högt när reläet slår på, tror det är när steg 2 kopplas in. Är detta normalt?
 
L lovestad skrev:
Lite sjukt att man tar runt 1200 kr för en rumsgivare, ACJZ-04.
Räcker det att givaren är av typen NTC 10K?

På vår ACJB så hör man rätt så högt när reläet slår på, tror det är när steg 2 kopplas in. Är detta normalt?
Det finns endast en NTC10k-givare när man tar bort plastlocket, så kör på en billig NTC10k istället.

Hör också klicket i mitt aggregat, troligen inget att oroa sig för.
 
  • Gilla
lovestad
  • Laddar…
S sup3r10r skrev:
Det finns endast en NTC10k-givare när man tar bort plastlocket, så kör på en billig NTC10k istället.

Hör också klicket i mitt aggregat, troligen inget att oroa sig för.
Tackar för svar
 
Hej

Är det någon som vilken typ av kabel som man kan använda till rums-termostaten ?
 
Till rumsgivare brukar man oftast använda telekabel med fyra smala trådar, EKKX. Även svagströmskabel för ringledningstransformator EKU är ett alternativ.
 
  • Gilla
lovestad
  • Laddar…
J Josth skrev:
Till rumsgivare brukar man oftast använda telekabel med fyra smala trådar, EKKX. Även svagströmskabel för ringledningstransformator EKU är ett alternativ.
Jag använde högtalarkabel, vilket gick bra för givarens anslutningterminaler, men vid ACJB är det uppenbart förberett för tunnare kablage. Man måste bända isär ACJB:s anslutningterminaler med skruvmejsel, därefter sticka in kabeln, och sedan låser den automatiskt.
 
H
Nu är inte detta en fråga ACJB, men däremot Minimastern.

När man tar bort "Sommarluckan" står det att man även kan täcka vänstra överdelen av växlaren. Men gör inte det att frånluften inte sugs ut? Eller tänker jag fel? :crysmile:
 
S sup3r10r skrev:
Jag använde högtalarkabel, vilket gick bra för givarens anslutningterminaler, men vid ACJB är det uppenbart förberett för tunnare kablage. Man måste bända isär ACJB:s anslutningterminaler med skruvmejsel, därefter sticka in kabeln, och sedan låser den automatiskt.
hej kan du förklara hur man installera den givare typ bilder ?
 
  • Gilla
Marish
  • Laddar…
S sup3r10r skrev:
Jag har ett nyinstallerat ACJB-system (elvärmare, ej vatten) och har följande tips för att få det att fungera bra:
  • Parameter "Injustering MAX-varvtal i %": Jag har satt den till 90%. När det inte är något värmebehov varvar fläkten ner till mitt satta min-värde 40%. När det är kallt så varvar den upp till 90%, vilket blir samma som forcerat läge.
  • Vi hade problem med att den inbyggda temperaturgivaren inte fungerade bra då rummet där ACJB:n var installerad blev så varmt att det påverkade givaren inne i aggregatet.
    Efter att vi installerade en rumsgivare fungerade allting väldigt bra.
    Rumsgivaren är en standard NTC10K, tvåtråds.
    Den här motsvarar FläktWoods givare: [länk]
    men det går säkert bra med en sån här också: [länk]
i min acjb ligger det en sensor som inte sitter fast i kretskortet givaren sitter vid fläkten men ej ansluten finns 3 st avslutningar på kortet 3 kablar är märkta med
S sup3r10r skrev:
Efter att jag installerade rumsgivaren har det fungerar mycket bra, inomhustemperaturen håller sig mellan 20.0 och 21.0. Framförallt är jag nöjd med att fläkten varvar ner när det inte finns något värmebehov. Sommartid är den i princip helt tyst. Nu på vintern låter det mer, men så får det väl vara när det är kallt ute.

En varning om max-varvtalet: Om detta värde sätts för lågt kan värmesäkringen lösa ut om det uppstår ett värmebehov. Om värmesäkringen löser ut så dfinns det 3 kablar men på elschemat sybs baea 3 på en kabel står det tillluftör hela systemet, man ser inte ens någon diod som lyser. Återställning av värmesäkringen kräver att man skruvar bort den stora täckplattan, så det är något man vill undvika.

Jag läste din andra tråd och jag har inte märkt av några störande fördröjnings-effekter, men jag har heller inte loggat så noggrant. P-band och I-tid ställdes in av installatören och jag har inte rört dessa värden. PM:a om du vill att jag ska läsa ut något värde åt dig, om du vill testa mina inställningar.
hur installera du den på min finns det 3 kablar en står det tilluft nästa optionrum och den sista är omärkt och den sensorn siter under fläkten
 
S sup3r10r skrev:
Det finns endast en NTC10k-givare när man tar bort plastlocket, så kör på en billig NTC10k istället.

Hör också klicket i mitt aggregat, troligen inget att oroa sig för.
Vilken typ av ntc10k är det? Det som länkas är 3450 vilket är ovanligt för en tempsenso i värmesystem.

Nån som vet?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.