Byggahus.se

Acceptabel måttnoggrannhet stenskiva

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Mitt uppe i byggnation av nytt kök, levererantör är en av de stora märkena i Sverige..
    Då vi vill få ett så bra resultat som möjligt var vi överens om att måtten för bänkstenskivorna skulle tas efter skåpen är på plats. Nu är de på plats och skivorna monterada, konstaterar att framkanten på skivorna sticker ut väldigt olika. En skiva har ett utstick på 13mm mätt från lådfronten under, 8mm på en annan och 26mm på den tredje. Alla 3 delarna sitter ihop med en 45 graders delning mellan.
    Vad tycker ni är acceptabel noggrannhet på en bänkskiva tillskuren av leverantören efter leverantörens egen uppmätning?

2. A
    Allvetare Nivå 1
    Syns det att det skiljer upp mot 15 mm med blotta ögat? Om leverantören själv varit där och mätt bör dom ju hamna inom 3 mm eller något sånt kan man tycka. Med siffrorna du presenterar ovan undrar man ju lite hur dom har fått ihop allt... Du har inte någon kant som täcks av orimligt mycket silikon någonstans?

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för feedback!
    Ja, det syns oerhört tydligt! Har givetvis meddelat dem att det inte är OK men vill gärna ha mer input.
    Vidare har de justerat ut en skiva (den som sticker ut längst) så att spalten inne mot väggen är 12mm dvs jag måste sätta en gipsskiva till för bara kakel kommer inte täcka hela spalten... Anledningen till att de gjort det är för att det annars skulle bli stora spalter vid kortändarna där skivorna ansluter mot högre skåp. Dvs dåligt mätt.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter inte som en acceptable avikelse. Men det är tänkbart att det finns någon "generös" standard för acceptable avvikelse.

Har du diskuterat felet med firman?

5. A
    Allvetare Nivå 1
    Låter verkligen inte ok. Stå på dig och betala inte innan det är utfört på ett acceptabelt sätt.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Felet är påtalat och vi har begärt ett möte på plats. De började dilla om att flytta på underskåpen på telefon.... vilket inte är aktuellt dels för att de är korrekt monterade mot vögg och för att uppmätningen för skivorna gjordes efter skåpen var monterade (just för att helt undvika dessa problem). Intrycket på telefon var att de försöker smita från ansvar och hitta på den ena fantasifulla orsaken/åtgärden efter den andra. Nej, vi har inte betalt skivorna och kommer inte att göra det heller innan vi är nöjda med leveransen.

7. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Går det att få ett vettigt resultat genom att flytta skåpen några mm så är det definitivt en rimlig lösning.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Ser inte det som en rimlig lösning då det i så fall måste flyttas 13mm (minst 1cm) och då kommer anslutning till vidstående skåp se ännu värre ut än problemet med skivan. För mig är det självklart att den som gjort fel ska göra om och göra rätt.

Ursprungsfrågan återstår: Vad är en rimlig måttnoggrannhet på stenskivor uppmätta och tillverkade av en proffsfirma? +/- 2mm?

9. I
    Medlem · Nivå 7
  10. L
    Medlem Nivå 6
    Hej! Jobbar med just sten, det låter väldig galet det du säger, har du möjlighet att lägga upp någon bild? Sen om ni har bestämt ett visst överhäng så bör det hållas iaf inom +/- 2, ifrån 8 till 26 känns extremt, självklart kan ibland stommar vara skeva men då får man ju medla fram något som bli ok över allt!

När jag sågar ut kök har får jag ha ett fel marginal på just +/-2mm

11. C
    Medlem · Nivå 16
    Det låter inte acceptabelt, men jag drar mig till minnes ett besök hos en "stenhuggare" att de starkt rekommenderade att man ger dem en mall att såga efter som är utprovad på plats istället för en måttsatt ritning. Poängen, som jag tolkade det, är att en vinkel som inte är riktigt rät eller en linje som inte är riktigt rak ställer till det ordentligt om man inte fångar det när man mäter upp köket, vilket är mycket lättare sagt än gjort. Det minimerar också risken för en del andra mänskliga faktorer.

12. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Sitter köket i vinkel?

13. L
    Medlem Nivå 6
    Med dagens mättinsttument ser man det mest, men som du säger man är ju mänsklig!
    Sen har jag lite delade meningar om mallar, jag skjuter in folks mallar med en laser som sitter på min CNC-såg, sen kommer kunden tillbaka och säger att det inte passar men strnbiten är exakt efter mall

14. C
    Medlem · Nivå 16
    Det kan jag mycket väl tänka mig, men då är det ju iallafall lätt som en plätt att avgöra vem som bär skulden, iallafall om man sparat mallen.

15. L
    Medlem Nivå 6
    Sen är det inte så jobbigt att rätta till ett fel, oftast är det bara 1 eller 2 kap på sågen..

Sen om jag har gjort fel, så ska det göras om och rätt, eller prisa av drag!