10 223 läst ·
84 svar
10k läst
84 svar
acc.tankar med shuntautomatik
Saknas returventiler helt återstår bara att justera på unionventilen på trycksidan på pumpen, men lite tur kan det fungera bra
Ska du kunna justera nått på elementen och saknar returventil/strypring måste du ta bort termostaterna och köra manuellt och låta CBJ göra hela jobbet
/R
Ska du kunna justera nått på elementen och saknar returventil/strypring måste du ta bort termostaterna och köra manuellt och låta CBJ göra hela jobbet
/R
Ja som jag har förstått det så stryper jag genom att skruva på termostaten på elementet. När jag gör det så får jag varmt upp till och kallt nertill på elementet. Är inte det som kallas för strypning? Det sitter ju ett stift om man skruvar bort termostaten, men den är ju inte returventilen. Den kallas väl för tillförselventilen eller dyligt? Eller har jag blandat ihop allting, hmm börjar bli snurrig 
Det här med returventil förbryllar mig. Är det någon som kan ta en bild på en returventil så jag är med på hur en sådan ser ut. Får så många olika signaler. Han jag köpte huset av sa att returventilen är termostaten på elementet, att det är där man justerar returen? För att citera förra ägaren: "-trimma in elementen på termostaten så du får en låg returtemp".
Om jag inte har någon returventil så får jag göra såhär alltså:
1. Ställa termostaten på elementen på max
2. Skruva på unionventilen efter cirk.pumpen.
3. Ställa ner aut.shunten till typ 30 grader? (nu är det typ 3-5 grader ute)
4. Höja tempen på shunten om det blir kallare ute/eller skruva på unionventilen.
Om jag inte har någon returventil så får jag göra såhär alltså:
1. Ställa termostaten på elementen på max
2. Skruva på unionventilen efter cirk.pumpen.
3. Ställa ner aut.shunten till typ 30 grader? (nu är det typ 3-5 grader ute)
4. Höja tempen på shunten om det blir kallare ute/eller skruva på unionventilen.
Det bör fungera
Ta lös termostaten och kontrollera så det inte sitter en graderad ring runt halsen på ventilhuset, det är också en variant på strypning som går att vrida på för att reducera returen, hade igen bild på hur den ser ut men är det för oklart så kan jag kanske ordna nått senare
Hur en vanlig förekommande modell på en returventil se bild
"Hatten" skruvar man av och under finns en skruv för att ställa ventilen
/R
Ta lös termostaten och kontrollera så det inte sitter en graderad ring runt halsen på ventilhuset, det är också en variant på strypning som går att vrida på för att reducera returen, hade igen bild på hur den ser ut men är det för oklart så kan jag kanske ordna nått senare
Hur en vanlig förekommande modell på en returventil se bild
"Hatten" skruvar man av och under finns en skruv för att ställa ventilen
/R
1. Termostaterna ska stå på max oavsettForward skrev:Det här med returventil förbryllar mig. Är det någon som kan ta en bild på en returventil så jag är med på hur en sådan ser ut. Får så många olika signaler. Han jag köpte huset av sa att returventilen är termostaten på elementet, att det är där man justerar returen? För att citera förra ägaren: "-trimma in elementen på termostaten så du får en låg returtemp".
Om jag inte har någon returventil så får jag göra såhär alltså:
1. Ställa termostaten på elementen på max
2. Skruva på unionventilen efter cirk.pumpen.
3. Ställa ner aut.shunten till typ 30 grader? (nu är det typ 3-5 grader ute)
4. Höja tempen på shunten om det blir kallare ute/eller skruva på unionventilen.
2. Ja, lyssna på pumpen med en skruvmejsel mot örat så hör du när ventilen börjar öppna.
3. Här är det nåt du (eller jag) inte förstår, hur ställer du ner CBJ:n till 30 grader?? Den styr efter innetempen, vill du ha 22 grader inne ska den stå på 22 grader (den lilla runda, vita dosan du har i tex hallen).
4. Nej, ja
Är det en sån här du menar? Tog lös termostaten och då ser dom ut såhär:rog_ohl skrev:
Matss: Ok. Men på shunten så kan jag ställa flödestempen från tankarna. Som jag har det idag så står den på ca 45 grader och jag har givaren på övervåningen på 21 grader. Läser jag av tempmätaren på röret från tankarna till elementen så står den typ alltid på 45 grader. (skruvar jag upp shunten till 50 grader så blir det 50 grader vatten som forsar ut från röret enligt temp.mätaren) Men det kanske beror på att jag har fel inställt på elementen där jag har skruvat ner på termostaterna?
Redigerat:
En returventil är en helt vanlig ventil, antingen av skjutmodell som sitter på returröet i pannrummet.Det vara vara vilken sak som helst som man kan stänga av flödet med.
Ska denna ventil sitta innan shunten eller eller innan returöret går ned till nedersta ledningen i acctanken?
En lite fråga, har man många element slingor i huset, där kanske två är jättelånga och en slinga går enbart till två elemnet som sitter när shunten. För att få det optimalt då måste man väl ställa på dessa två element?
Ska denna ventil sitta innan shunten eller eller innan returöret går ned till nedersta ledningen i acctanken?
En lite fråga, har man många element slingor i huset, där kanske två är jättelånga och en slinga går enbart till två elemnet som sitter när shunten. För att få det optimalt då måste man väl ställa på dessa två element?
En CBJ ger ingen övertemp och i det läget han befinner sig nu ska han absolut inte krångla till situationen med termostater. Sen när det funkar kan han minska på nån termostat där det eventuellt blir för varmt.-MH- skrev:
Det du ställer på själva shuntstyrningen är maxtemp meningen med den är att begränsa hur varmt som skickas ut om du tex ställer upp dörren nära innegivaren eller ökar innegivarens inställning med flera grader. Den är till för att lugna ner reglerförloppet.Forward skrev:Men på shunten så kan jag ställa flödestempen från tankarna. Som jag har det idag så står den på ca 45 grader och jag har givaren på övervåningen på 21 grader. Läser jag av tempmätaren på röret från tankarna till elementen så står den typ alltid på 45 grader. (skruvar jag upp shunten till 50 grader så blir det 50 grader vatten som forsar ut från röret enligt temp.mätaren) Men det kanske beror på att jag har fel inställt på elementen där jag har skruvat ner på termostaterna?
Som situationen är nu får du så många råd i olika riktningar att det bara blir svårt för dig. Gör så här:
- Läs bruksanvisningen för CBJ och försök förstå funktionen.
- Vänta med instrypning.
- Lyft bort alla termostater och låt dom vara borttagna så länge.
- Kolla att pinnarna på ventilerna under termostaterna åker ut.
- Ställ önskad innetemp med innegivaren
- Ställ maxtempen på 50 grader.
- Låt det gå några timmar, läs av framledningstemp och returtemp.
- Känn av tempen på alla element, är dom jämnvarma eller heta i toppen och kalla nedtill, håller alla samma temp.
- Mät rumstemp.
- återkom med mätdata
En shuntstyrning kan inte kompensera för lokala variationer i värmetillförslen (solljus, köksspis, mm), och då blir temperaturen i de rummen högre än du skulle önska. Därför bör man ha termostater som sköter finregleringen. Om en shuntstyrning behövd för grovreglering kan diskuteras själv har jag inget sådant behov.Matss skrev:
Om man vill undvika det krångel som du själv beskriver med injustering mm, tar man bort shuntstyrningen och använder termostaterna.
Mitt resultat:Matss skrev:- Läs bruksanvisningen för CBJ och försök förstå funktionen.
- Vänta med instrypning.
- Lyft bort alla termostater och låt dom vara borttagna så länge.
- Kolla att pinnarna på ventilerna under termostaterna åker ut.
- Ställ önskad innetemp med innegivaren
- Ställ maxtempen på 50 grader.
- Låt det gå några timmar, läs av framledningstemp och returtemp.
- Känn av tempen på alla element, är dom jämnvarma eller heta i toppen och kalla nedtill, håller alla samma temp.
- Mät rumstemp.
- återkom med mätdata
* Tagit bort alla termostater
* Pinnarna ok
* Ställt innetemp på 20 grader (har ca 21-22 grader i olika rum i huset, 21 grader vid innegivaren. Notera dock att temp,mätaren jag använde inte är kanon och kan diffa på 1 grad...)
* Maxtemp på shunt 50 grader
* Elementen är väldigt varma i toppen och lagomt varm i botten
* Framledningstemp 50 grader / Returtemp 42 grader
/Forward


