10 223 läst ·
84 svar
10k läst
84 svar
acc.tankar med shuntautomatik
Jo jag har en bra tempskillnad nu och har ökat med ett dygn till innan tankarna är urladdade. Precis som du sa så var det det där felkopplade elementet som gjorde att jag hade höga returvärden.rog_ohl skrev:
Pumpen står redan på lägsta. Men hur stryper man på returledning i pannrummet???
Idag har jag satt shunten på ca 42 grader ut och då får jag en retur på ca 25-30 grader. Men frugan klagar på att hon fryser så jag höjde shunten till 50 grader och då får jag en retur på ca 38.
Kolla på bilden nedan. Den gula pilen är mitt returrör. Bryr er inte om de den röda pilen eller röda cirklarna, de är från en annan fråga jag hade förrut.
Redigerat:
Ofta brukar det vara en skjutventil monterad på inkommande elementreturledning till pannrummet med tänkt funktion att kunna reglera returflödet, och kallas då ofta för "strypventil", ned och leta 
En "sjutventil" är en ventil som man skruvar på många varv för att stänga/öppna och på så sätt kan "finlira" med lagom reglering på flödet
Till skillnad mot för en "kulventil" med "spak" som man stänger öppnar med 90° vridning, mycket svårt att "finlira" något på flödet på dem
Sedan finns det också "riktiga" strypventiler som är fjädrande för att justera motryck och flöde, men det är en annan historia
/R
En "sjutventil" är en ventil som man skruvar på många varv för att stänga/öppna och på så sätt kan "finlira" med lagom reglering på flödet
Till skillnad mot för en "kulventil" med "spak" som man stänger öppnar med 90° vridning, mycket svårt att "finlira" något på flödet på dem
Sedan finns det också "riktiga" strypventiler som är fjädrande för att justera motryck och flöde, men det är en annan historia
/R
rog_ohl: Ser nu att det är kanske omöjligt att se på bilden
Men jag ska följa röret och kolla om jag kan hitta skjutventilen. Är inte hemma just nu, ska kolla senare ikväll.
Funderar om jag verkligen måste ha 50 grader som framledningstemp, det är väl inte så ekonomiskt. Men det klagas ju på värmen i huset så man får väl bara öka tills hon blir nöjd
På flera av elementen har jag termostaten på nivå 1 av 6. Har kanske -2 på natten och +5 på dagen ute.
Funderar om jag verkligen måste ha 50 grader som framledningstemp, det är väl inte så ekonomiskt. Men det klagas ju på värmen i huset så man får väl bara öka tills hon blir nöjd
På flera av elementen har jag termostaten på nivå 1 av 6. Har kanske -2 på natten och +5 på dagen ute.
Redigerat:
Att ha 50°C framledning är i sig inte självklart oekonomiskt,men det gör att du kan inte ha kallare än så i tanktoppen för att få varmt inne så du tappar nyttjande volym på ackumulatortanken
Fokus ska ligga på att ha så kall retur som möjligt, då har du lämnat av den energi huset behöver för behaglig komfort, och som du redan fått erfara så måste alla element vara rätt balanserade/justerade
Framledningstempen nivå beror på vilken storlek du har på radiatorerna och vilken typ för att erhålla behaglig temperatur, har du te.x en radiatorkrets typ 1-rörs högtemp som ofta byggdes i början på 70-talet och framåt när oljeledning dominerade och uppvärmning inte var något man räknade med, då var 70-80°C framledning normalt och elementen är av typen "rör bakom en plåt" :eek:
Observera om du har termostater ska du ha dom helt öppna när du justerar och balanserar flödet på element och krets, annars kommer dom alltid att spela dig spratt som gör dig minst sagt galen då du aldrig får ordning på nått
/R
Fokus ska ligga på att ha så kall retur som möjligt, då har du lämnat av den energi huset behöver för behaglig komfort, och som du redan fått erfara så måste alla element vara rätt balanserade/justerade
Framledningstempen nivå beror på vilken storlek du har på radiatorerna och vilken typ för att erhålla behaglig temperatur, har du te.x en radiatorkrets typ 1-rörs högtemp som ofta byggdes i början på 70-talet och framåt när oljeledning dominerade och uppvärmning inte var något man räknade med, då var 70-80°C framledning normalt och elementen är av typen "rör bakom en plåt" :eek:
Observera om du har termostater ska du ha dom helt öppna när du justerar och balanserar flödet på element och krets, annars kommer dom alltid att spela dig spratt som gör dig minst sagt galen då du aldrig får ordning på nått
/R
Hmm ja det har jag inte gjort. Det är kanske därför jag ställer in elementen på kvällen tills den är optimal och sedan dagen efter så är den iskall och då ökar jag på termostaten och då får jag för varm retur dagen därpårog_ohl skrev:
Ja huset är från -67 och ombyggd 76. Oljeeldning förrut.
Så vad jag ska göra är alltså att maxa upp alla element och sedan skruva ner tills man får kallt på returröret? Va bra då har jag något att göra i helgen
Men jag hittade ingen skjutventil i pannrummet på returröret.
Ungefär så, det bör vara lite kallt ute när du gör det för att justeringen ska vara balanserad så det även är varmt inne när det blir -25°C är det varmt ute så är inte framledningen så hög och det kan vara svårt att bedöma var kall/varm-zonen ligger i elementetForward skrev:
Om man ska vara riktigt optimal så tror jag det var vid -7°C ute ska varm/kall-skiktet vara i mitten på elementet och framledningstemp ~50°C på element med DT30
I ett äldre hus brukar elementen vara större än så (lägre DT), så man har ännu lägre framledning = perfekt när man har ved/ackumulatortank eller jord/berg-VP
Det finns en risk att man stryper för mycket när det är varmt ute, så när kylan biter till så blir framledningstemperaturen väldigt hög eller man får öppna lite till på returen
Tyvärr får du göra all justering på elementens returventiler då, men det funkar ocksåForward skrev:
/R
Ser på bilden att du har en Termomatik CBJ som shuntstyrningen, då är det den som skall göra jobbet i första hand!
Öppna alla termostater fullt på elementen, stryp flödet på unionventilen efter cirkpumpen, du hör när ventilen är stängd öppna en aning då. Ställ in önskad temp med innegivaren till CBJ:n. Orkar inte värmen när det blir kallare får du öppna strypningen en aning.
Öppna alla termostater fullt på elementen, stryp flödet på unionventilen efter cirkpumpen, du hör när ventilen är stängd öppna en aning då. Ställ in önskad temp med innegivaren till CBJ:n. Orkar inte värmen när det blir kallare får du öppna strypningen en aning.
Japp det är en Termomatik CBJ. Men jag förstår inte riktigt. Stryper jag inte genom att ställa cirkpumpen på lägsta läget?
Har ingen aning hur en unionventil ser ut. Men sitter den i direkt anslutning mellan röret och pumpen? Dvs. pumpen på bilden ovan.
Har ingen aning hur en unionventil ser ut. Men sitter den i direkt anslutning mellan röret och pumpen? Dvs. pumpen på bilden ovan.
Det är troligt att du behöver "sänka" flödet ännu mer än lägsta fart på pumpen medgerForward skrev:
Se bild nedanForward skrev:
Det stämmerForward skrev:
Det brukar vara ett mejselspår för att manövrera den, det är en kulventil, dvs 90° vridning för öppet/stängt
/R
Ah tackar! Nu förstår jag och vet hur den ser ut så nu kan jag kolla ikväll.
Bäst att ha med sig mobilen för det blir lite trångt att nå den och med min tur så finns det ju en risk att jag trasslar in mig i rören
Bäst att ha med sig mobilen för det blir lite trångt att nå den och med min tur så finns det ju en risk att jag trasslar in mig i rören
Nu har jag hittat ventilen iaf. Men den var ju inte lätt att komma åt den 
Inte lättare när den dessutom sitter så här under en mutter. Lyckades iaf få in en arm och ta en bild.
Men jag ska alltså låta elementen vara helt öppna och inte springa runt och skruva på dom överhuvudtaget? Om jag ställer innegivare som är på ovanvåningen på 21 grader så kan jag ha shunten inställd på typ 30 grader?
Inte lättare när den dessutom sitter så här under en mutter. Lyckades iaf få in en arm och ta en bild.
Men jag ska alltså låta elementen vara helt öppna och inte springa runt och skruva på dom överhuvudtaget? Om jag ställer innegivare som är på ovanvåningen på 21 grader så kan jag ha shunten inställd på typ 30 grader?
Redigerat:
När du justerar returen på elementen så måste termostaten stå helt öppen, och det har du säkert redan insett varför
Man behöver inte termostater om man kör med en CBJ för att hålla rätt temp inne
Men däremot kan termostaterna vara bra i rum där man får mycket tillskottsvärme som varierar, te.x en myskamin som eldas ibland i vardagsrummet, i köket där det lagas mat och är mycket folk ibland
Man kan säga att när du trimmar in element och justerar in din CBJ så har du termostaterna helt öppna i alla rum, sedan kan du använda termostaterna om du vill tillfälligt begränsa i nått rum ,men det element som finns i det rum som påverkar termostaten till din CBJ får det inte finnas någon termostat alls
/R
Man behöver inte termostater om man kör med en CBJ för att hålla rätt temp inne
Men däremot kan termostaterna vara bra i rum där man får mycket tillskottsvärme som varierar, te.x en myskamin som eldas ibland i vardagsrummet, i köket där det lagas mat och är mycket folk ibland
Man kan säga att när du trimmar in element och justerar in din CBJ så har du termostaterna helt öppna i alla rum, sedan kan du använda termostaterna om du vill tillfälligt begränsa i nått rum ,men det element som finns i det rum som påverkar termostaten till din CBJ får det inte finnas någon termostat alls
/R
Måste tillstyrka att det var inte smart av din vvs-montör att vrida unionventilen mot muttern på det där visetForward skrev:
Nåja, det kanske går att ordna lite erforderlig strypning på den iallafall?
/R
Hmm... om det är en sådan där strypventil på elementen du menar så har jag inga sådana element. Jag stryper returen genom att skruva ner termostaten på elementen.rog_ohl skrev:
Jag använder termostaterna bara för att få en så kall retur som möjligt.rog_ohl skrev:
Ja jag får nog fixa ihop något specialverktyg i garaget så ska jag nog kunna komma åt denrog_ohl skrev:
Redigerat:
Har lite olika element i huset, vissa lite nyare och vissa lite äldre.
Men så här ser de ut på returen från elementen:
Men så här ser de ut på returen från elementen:





