1 569 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Absolut säkraste infästningen i lecamur?
Ja
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Jag har satt tunga grejer med i Leca med vanliga nylonplugg för lättbetong. Även plugg för vanlig betong fungerar. Nu kan ju kemankare fungera bra också.
Fördelen med kemankare är ju att det blir som en ingjuten del av väggen, sitter som berget.
Nackdelen med kemankare är att det blir som en ingjuten del av väggen, omöjlig att justera, skruva ur mm.
Fördelen med kemankare är ju att det blir som en ingjuten del av väggen, sitter som berget.
Nackdelen med kemankare är att det blir som en ingjuten del av väggen, omöjlig att justera, skruva ur mm.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Då skulle jag borra utan slag ca 12-13 cm in i Lecastenen, sedan blåsa ur/damsuga hålet noga & använda kemankare & tillkapad gängstång M10.O Olf Oggler skrev:
Min ståltrappa till källaren är monterad så i 250 mm Leca, sitter som "berget".
Även mina svintunga betade rostfria polerade ventilationsrör om 4 m st, som leder frisk luft in & skitig luft ut mellan källare & snedtak för FTX:en. (fast med 2 svep var på kemankrad M8 gängstång)
Jag brukar använda slag första cm, sedan utan slag för att inte krossa matrealet.
Och om du för damsugarmunstycket fram & tillbaka över borrhålet sedan, så brukar det bli rent.
Kemankarpipen så långt in du når & håll press medans du för pipen utåt.
Skjut in den tillkapade M10 gängstången medans du roterar den medurs & moturs, när du "bottnar" med gängstången roterar du den ytterligare fram & tillbaka & släpper den. (ta bort ev överflöd som kommit ut)
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag hade problem med en plugg som inte ville ta i en lecavägg (duschdörrar). Körde på fishers kemiska ankar. Hållt perfekt sedan dess.
Nejdå, du kan skruva ut gängstången eller bulten ur kemankarmassan.Bart skrev:
Jag har satt tunga grejer med i Leca med vanliga nylonplugg för lättbetong. Även plugg för vanlig betong fungerar. Nu kan ju kemankare fungera bra också.
I värsta fall får man ta fram kapmaskinen 🤔
Produkter som diskuteras: "gängstången"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi kände att vi inte skulle hinna passa in duschdörren på öppettiden så vi fyllde hållet lät det härda och sedan borrade ett hål. Blev väldigt stumt och skruven går att skriva ut.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur hade ni gjort med infästningen?
Hemma hos -
Absolut minsta avstånd mellan köksö och diskbänk?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Bästa infästningen av syllen
Byggmaterial & Byggteknik -
Absolut bästa silikon / fogen mellan golv & list (täta mot silverfisk)
Golv -
Absoluta minimum för taksäkerhet
Tak & Vind