Jag ska montera ledstångskrokar för en ledstång i en källartrapp. Väggen är putsad lecamur. Skruven i fråga är en skruv med träskruv i ena änden och M10 i den änden som ledstångskroken ska monteras. Vad är då bästa sättet att få den där skruven att sitta riktigt stadigt.
Plugg? I så fall vilken plugg?
Kemankare i kombo med M10 gängstång
Ankarmassa i kombo med M10 gängstång
Kom gärna med förslag på produkter. Lecamuren är nog ca 250mm tjock. Så jag kan dra nytta av djupet. Det sista jag vill ha är tveksamma vinglade infästningar. Och jag vill inte sabba ytskiktet med att borra nya hål och flytta infästningar osv.
Kom gärna med förslag på produkter. Lecamuren är nog ca 250mm tjock. Så jag kan dra nytta av djupet. Det sista jag vill ha är tveksamma vinglade infästningar. Och jag vill inte sabba ytskiktet med att borra nya hål och flytta infästningar osv.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Kan rekommendera alla produkter från Fischer. Deras plugg är fantastiska. Just Leca har jag ingen erfarenvet av, men jag hade köpt ett block och testat först. Jag tycker själv att plugg är enklare att jobba med för fina saker och ankare osv mer för t.ex. kassaskåp eller grejer som är osynliga. Borra inte för stort då i en väg som inte är så hård som jag kan tänka mig leca är, hålet lätt blir större än pluggen.O Olf Oggler skrev:Jag ska montera ledstångskrokar för en ledstång i en källartrapp. Väggen är putsad lecamur. Skruven i fråga är en skruv med träskruv i ena änden och M10 i den änden som ledstångskroken ska monteras. Vad är då bästa sättet att få den där skruven att sitta riktigt stadigt.
Kemankare, t.o.m. Biltemas variant fungerar.O Olf Oggler skrev:Jag ska montera ledstångskrokar för en ledstång i en källartrapp. Väggen är putsad lecamur. Skruven i fråga är en skruv med träskruv i ena änden och M10 i den änden som ledstångskroken ska monteras. Vad är då bästa sättet att få den där skruven att sitta riktigt stadigt.
Ledstångskroken har en ganska stor täckbricka som ligger mot väggen. Så
Det är en ganska stock täckbricka som ligger mot väggen. Så ett lite för stort hål är inget som syns.klosp11 skrev:
Kan rekommendera alla produkter från Fischer. Deras plugg är fantastiska. Just Leca har jag ingen erfarenvet av, men jag hade köpt ett block och testat först. Jag tycker själv att plugg är enklare att jobba med för fina saker och ankare osv mer för t.ex. kassaskåp eller grejer som är osynliga. Borra inte för stort då i en väg som inte är så hård som jag kan tänka mig leca är, hålet lätt blir större än pluggen.
Det är bra det gör det enklare. Men om hålet för pluggen blir för stort sitter det dåligt. Det ska sitta tätt.O Olf Oggler skrev:
Skruven ska går igenom pluggen. Så skruven ska vara längre än pluggen. Hålet ska vara djupare än skruven. Och glöm inte att blåsa rent hålet med ett sugrör så man blir av med dammet annars fästar pluggen sämre.
Det är allt jag vet om just plugg i fall du väljer det 😄👍
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 197 inlägg
Kemankare är bäst, men det kan bli problem när du skall ställa in vinkeln på ledstångsfästen axiellt. Om den spänner åt i fel läge, behöver skruvstiftet kunna roteras i infästningen. Med ett kemankare sitter skruvstiftet fast.
Fischer trekantiga leca-plugg har jag använt med framgång till denna sorts infästning.
Ett annat tips är att spänna två M10-muttrar mot varandra på M10-gängan. Då blir det lättare att dra in och finjustera skruvstiftet axiellt.
Fischer trekantiga leca-plugg har jag använt med framgång till denna sorts infästning.
Ett annat tips är att spänna två M10-muttrar mot varandra på M10-gängan. Då blir det lättare att dra in och finjustera skruvstiftet axiellt.
Redigerat:
Jag tror täckbrickan som sitter mot väggen är svagt skålad så den ska fjädra lite. På så sätt är det nog tänkt att det ska vara förlåtande med vinkeln. Men visst. Du belyser en viktig aspekt.
Om det blir problem med vikeln så borde man väl kunna shimsa mellan beslag och täckbricka. Det är kanske en reträttplan om problemet uppstår.
Om det blir problem med vikeln så borde man väl kunna shimsa mellan beslag och täckbricka. Det är kanske en reträttplan om problemet uppstår.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 197 inlägg
Har monterat allt i mitt Lecahus med Essve specialskruv 8 x 110 tx30 skalle, hållit i 14 år nu.
Alla fönster & balkong glasdörrar (156 kg/st), alla dörrkarmar ,75 tums tv-fäste, alla köksskåp mm.
Bara att dra rätt in utan förborrning.
Stark skruvdragare med lågfart & lite känsla räcker långt.
Så här såg min skruv ut.
Idag heter skruven ESSVE Lättbetongskruv HL (heavy load), & finns med kullerskalle också.
https://essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/skruvankare/lattbetongskruv-hl
Alla fönster & balkong glasdörrar (156 kg/st), alla dörrkarmar ,75 tums tv-fäste, alla köksskåp mm.
Bara att dra rätt in utan förborrning.
Stark skruvdragare med lågfart & lite känsla räcker långt.
Så här såg min skruv ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag heter skruven ESSVE Lättbetongskruv HL (heavy load), & finns med kullerskalle också.
https://essve.com/sv/produkter/betonginfastningar/skruvankare/lattbetongskruv-hl
Produkter som diskuteras: "Lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Jag använde vanlig grå plugg som passade till "ledstångsskruven" när jag fäste upp min ledstång i lecaväggen. Och den sitter fortfarande bra efter över 25 år. Jag skulle säga att plugg blir bättre än ankarmassa för man måste kunna justera skruven lite in och ut så att den M-gängande delen trycker mot brickan när den har rätt vinkel mot ledstången.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 197 inlägg