4 862 läst ·
48 svar
5k läst
48 svar
Absolut billigaste husbygget!
Allvetare
· Östergötland
· 4 370 inlägg
Det finns ju färdiga byggsatser för runt 50m2;
https://sorselestugan.se/products/a...DC964WbohpWXKJ1E9FCew91ePjasGAbIaAhTHEALw_wcB
Kan ju vara något att börja med.
https://sorselestugan.se/products/a...DC964WbohpWXKJ1E9FCew91ePjasGAbIaAhTHEALw_wcB
Kan ju vara något att börja med.
Undrar om inte anpassning av husets mått till standard byggmtrl och vad man själv kan hantera för hand i storlek och vikt sparar mer pengar än att minska byggytan nån enstaka kvadratmeter.L Liljeros skrev:
Jag tänker att det är väsentligt att minimera spillet om man vill ha ner kostnaden för ett egenbyggt hus, lejer man däremot bort arbetet är nog det viktigaste att reducera antalet timmar som går åt det viktigaste.
Ja när vi ritade vårt hus så försökte vi rita alla rum efter storleken på en byggskiva. För att spara spill och arbetsinsats.F fribygg skrev:Undrar om inte anpassning av husets mått till standard byggmtrl och vad man själv kan hantera för hand i storlek och vikt sparar mer pengar än att minska byggytan nån enstaka kvadratmeter.
Jag tänker att det är väsentligt att minimera spillet om man vill ha ner kostnaden för ett egenbyggt hus, lejer man däremot bort arbetet är nog det viktigaste att reducera antalet timmar som går åt det viktigaste.
Energikraven för året runt boende gäller bara från 50m2 och uppåt. För fritidshus gäller det inte alls oavsett kvadratmeterF fribygg skrev:
Helt rätt bygger man fritidshus så kommer man undan mycket såsom energikrav, tillgänglighet mm.L Liljeros skrev:
Sedan finns det ingen lag som reglerar att man inte får bo i ett fritidshus så det är en lämplig väg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 410 inlägg
Ja, men man kan bygga billigt med någorlunda nivå. Jag anser att ventilerad panel är en hygienfaktor. Stående gles och sen billig liggande panel.F fribygg skrev:
Eller plåt då..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 410 inlägg
Kravet är endast återvinning på frånluften. Och man kan sätta in en enkel FTX om man vill plus LLVP t.ex.L Liljeros skrev:
Men under 50m2 är det inga energikrav så man slipper bekymmer även om man alltid bör bygga vettigt.