Tja!
Söker tips på att få abs(asa) att fastna på plattan. Den warpar sig alltid vad jag än provat. Första lagren går bra, sen när det blir lite mer material så släpper det.
Creality CR6
Ca 260c munstycke
90c platta
 
Finns en hel del tips och tricks att tillgå online. Personligen så har jag lyckats hyfsat bra med limstift men framförallt att ha uppvärmd inneslutning runt skrivaren det som har funkat bäst för mig. Då blir det 30-45 grader i luften runt utskriften vilket minskar warping ordentligt i min erfarenhet.
Du kan även testa att öka temperaturen på plattan, själv kör jag med 105 grader när jag kör ABS (vilket jag sällan gör nu för tiden, tycker PETG är lättare att jobba med och ungefär samma egenskaper).
 
Ahh, petg funkar hyffsat med 100c och om man gör en brim på objektet. Köpte lite lim nu och ska prova. En kapsling kan vara en bra ide, bra drag i ventilaton där jag är nu (y)
 
traceour traceour skrev:
Ahh, petg funkar hyffsat med 100c och om man gör en brim på objektet. Köpte lite lim nu och ska prova. En kapsling kan vara en bra ide, bra drag i ventilaton där jag är nu (y)
100°? Så mycket?
Körde PETG senast i går på 70° bara för att testa. blev kanon.
Visserligen har jag en Flashforge Adventurer 4 som är inkapslad.
Men och andra sidan så har jag testat i min flashforge Finder utan värmebädd med PETG. Det gick med limstift.

Är fortfarande nybörjare, så jag provar mig fram.
 
Fradens Fradens skrev:
100°? Så mycket?
Körde PETG senast i går på 70° bara för att testa. blev kanon.
Visserligen har jag en Flashforge Adventurer 4 som är inkapslad.
Men och andra sidan så har jag testat i min flashforge Finder utan värmebädd med PETG. Det gick med limstift.

Är fortfarande nybörjare, så jag provar mig fram.
Yees, klart bättre med 100c, tror jag beböver kapsla in maskinen dock
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Ja, det hjälper mycket skulle jag säga. Hade problem med att PETG delade sig i lagerna samt "bucklade sig" på sidorna av lådor som jag skrev ut för ett tag sedan. Efter att jag inneslöt skrivaren så försvann de problemen helt:
Två grå 3D-utskrivna lådor med synliga skillnader i ytfinish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller 3D-utskriven del med synliga sprickor bredvid en annan del med bucklingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står ute i garaget, så temerpaturen gick väl från ca 10-12 grader till 25-30. Har fortfarande problem med att ABS gör liknande hyss, så ska försöka bygga bättre inneslutning så att jag kan få upp temperaturen ännu mer. Å andra sidan går vi mot varmare tider, så eventuellt hinner sommaren före och ingen förbättring av inneslutning kommer behövas :thinking:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.