Hej!

Vi har köpt en lantbruksfastighet och behöver starta upp en enskild firma.
Jag har ett litet AB bolag som numera är sidoprojekt. Så jag skulle vilja göra om AB till enskild firma.
Någon som har erfarenheter av detta?
Krav, dyrt, krångligt?

Tacksam för svar!

sunnis
Det kan man inte. Det är bara att likvidare AB och bilda en enskilda firma. Går inte att konvertera.

Jag antar att det finns en väldigt bra anledning till varför då hela idén är jätteknasig då du har ett färdigregistrerat AB. Varför inte bara använda det?

I och med köpet av en jordbruksfastighet blir ni väl automatiskt näringsidkare? Det blev i alla fall jag när jag tog över gården. Sen fick jag momsregga mig när jag behövde ha det i bokföringen. Har funderat på att ombilda till AB men vet inte vad som skulle hända med mitt enskilda bolag då. Har inte satt mig in i det ännu.
Kan du inte använda ditt AB i jordbruket? Bara ändra sni-kod?

sunnis sunnis skrev:
Det kan man inte. Det är bara att likvidare AB och bilda en enskilda firma. Går inte att konvertera.

Jag antar att det finns en väldigt bra anledning till varför då hela idén är jätteknasig då du har ett färdigregistrerat AB. Varför inte bara använda det?
Jag kanske tänker fel. Jag har hört att det INTE är förmånligt att skriva gården på AB:et. Vilket jag ska ta reda på mer om.
Och sen har jag inte speciellt hög omsättning i mitt AB så när jag då vill köpa in en hel del grejer till gården så har jag inte tillräckligt med kapital i företaget. Har jag enskild firma så kan jag shoppa för egna pengar till en början och dra av det och Skatteverket ska ha överseende med att man inte drar in pengar till en början eftersom det är en uppstart. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

altaxis altaxis skrev:
I och med köpet av en jordbruksfastighet blir ni väl automatiskt näringsidkare? Det blev i alla fall jag när jag tog över gården. Sen fick jag momsregga mig när jag behövde ha det i bokföringen. Har funderat på att ombilda till AB men vet inte vad som skulle hända med mitt enskilda bolag då. Har inte satt mig in i det ännu.
Kan du inte använda ditt AB i jordbruket? Bara ändra sni-kod?
Du kan läsa lite anledning ovan. Och sen vill jag inte ha två bolag.

Du kan ju låna ut dina egna pengar till ditt aktiebolag. Detta tas då upp som en skuld i bokföringen vilken kan betalas tillbaka (helt eller delvis) när pengar finns tillgängliga. Det ska inte vara några konstigheter såvitt jag vet.

Huruvida det är en fördel att ha jordbruk i AB, vet jag inte.

Men att du har lite kapital i ABet spelar ju ingen roll, om du har pengar privat, så kan du göra kapitaltillskott till bolaget.

Jag tror att bolaget dessutom kan låna pengarna av dig (men där är jag osäker, åt andra hållet är olagligt, alltså om du skulle låna pengar av ditt AB)

För- och nackdelen med AB är att det är en juridisk person. Om du som privatperson äger gården och själva rörelsen finns i AB behöver du inte riskera att själva gårdsfastigheten dras med i en ev. konkurs.
Däremot kan du inte låna pengar av AB som ägare, och det blir påtvingad kontrollbalansräkning om AB börjar gå för knackigt.
För jordbruk finns säkert mer att ta hänsyn till. Jag föreslår att du rådgör med någon som ägnar sig åt just jordbruksverksamhet, t ex LRF Konsult.

ricebridge ricebridge skrev:
För- och nackdelen med AB är att det är en juridisk person. Om du som privatperson äger gården och själva rörelsen finns i AB behöver du inte riskera att själva gårdsfastigheten dras med i en ev. konkurs.
Däremot kan du inte låna pengar av AB som ägare, och det blir påtvingad kontrollbalansräkning om AB börjar gå för knackigt.
För jordbruk finns säkert mer att ta hänsyn till. Jag föreslår att du rådgör med någon som ägnar sig åt just jordbruksverksamhet, t ex LRF Konsult.
Problemet är att det är svårt att ha rörelsen i AB när maskinhallen och stallet tex står på mig. Säg då att jag behöver fixa maskinhallen. Då kan jag inte köpa grejer (för att dra moms) till maskinhallen för det finns ju ingen maskinhall på företaget. Även trixigt med stödrätter. Om jag får lov att arrendera ut marken gratis till mitt företag och nyttja stödrätterna.

Suck, det är en djungel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.