145 253 läst · 253 svar
145k läst
253 svar
å så grannens taklyft :)
Stålpelarna som stöttar balkarna som stöttar nya bjälklaget 
Imorgon kommer dom läkta klart och fixa ventilering (luftspalt) i taket.
Imorgon kommer dom läkta klart och fixa ventilering (luftspalt) i taket.
Läktat och klart! Nu pågår febril aktivitet invändigt.
Containern är i det närmaste full.
Containern är i det närmaste full.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Så här ser det ut invändigt. Marab fixade ventilering i taket och isolerade/plastade tak och väggar.
Imorgon blir det fortsatt målning mm och skorstenen ska knackas ner. På måndag ska takpannorna komma och lyftas upp med kran.
Imorgon blir det fortsatt målning mm och skorstenen ska knackas ner. På måndag ska takpannorna komma och lyftas upp med kran.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Vad skönt det är att höra om en kund som är nöjd med sina hantverkare!
Edit. Väggarna kom färdigplastade och vi kommer sätta isolering själva sen. Taket är fortfarande oisolerat. Vi kommer få lösull insprutat senare (ingår i priset). Skorstenen avvaktar vi med och kommer fokusera på att bygga midjan.K Krögarn_ skrev:
Japp! Härligt med en rivstart. Fr o m nu är det nog lite makligare takt som gällerS Samuel E skrev:
Nej, vi tänker ta ner murstocken till bjälklaget och köra in alla pipor i ett gemensamt rör som går till en "skorsten" av plåtinklädd trä. Sen sätter vi på vår gamla kåpa med mekanisk fläkt.
En skorsten gjord av tegel är inte att förakta , håller längre än en do i stål + att murstocken lagrar värmen från kamin/eldstad.K Krögarn_ skrev:
Snyggt! Verkligen imponerande hur fort det går. Blir ni inte sugna på att behålla övervåningen som en öppen yta 
Varför bygger ni med dubbla bjälklag? Jag antar att det fanns en anledning till att ni inte förstärkte det gamla istället och sparat bygg och trapphöjd?
Kommer ni ha öppet till nock på övervåningen?
Jag funderar själv på att bygga en till våning och är nyfiken på varför ni valt den lösning ni gjort.
Varför bygger ni med dubbla bjälklag? Jag antar att det fanns en anledning till att ni inte förstärkte det gamla istället och sparat bygg och trapphöjd?
Kommer ni ha öppet till nock på övervåningen?
Jag funderar själv på att bygga en till våning och är nyfiken på varför ni valt den lösning ni gjort.