Byggahus.se

Å kyrkan står kvar...

1. Mr.Maker
    Medlem Nivå 1
    Ja tanken är att vi ska göra om och bygga en platsbyggd bokhylla över en utav dessa "liggande reglar" aka stockar. Tänker att den ökade vikten kan bli rätt stor och tänkte då avlasta under den genom att sätta dit en till plint direkt under. Det är ju inget värsting virke idag som huset är byggt av, utan mestadels det som verkade ligga till hands

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Ok. Jag skulle ha grävt lite ner till orörd mark, gjutit en liten platta typ 50x50 cm och murat upp en plint med lämpligt material. Ett stående lecablock eller liknande beroende på avstånd och vad man har tillgängligt.
    Men jag är långt ifrån någon expert, så det finns säkert andra som har annorlunda idéer...

3. R
    Medlem Nivå 10
    Vad händigt med en gång under huset(y)

4. V
    Medlem · Nivå 9
    Imponerande!!! Snyggt jobbat.

5. Anders $
    Hobbysnickare Nivå 6
    Imponerande... Vi har landställe i barkhyttan och tjejens familj kommer från Torsåker och har landställe vid mMalmjärn! Kul att se att det blev något av den gamla kyrkan. Finns en hel del större trähus runt där som står tomma idag som skulle kunna bli något kul!

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 1
    Spännande projekt :)

7. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Nu när det har blivit några plusgrader inne så kan man dra igång renoveringssäsongen igen. Fortfarande för kallt för markarbeten dock, så det har blivit lite rivning istället.
    Köket ska bort så att golvet kan tas upp så att grunden kan fixas.

När jag rev innertaket i köket hittade jag ett 'hemligt' utrymme. Fullt möblerat med en kyrkbänk, ett bord och ett par stolar. Om det inte vore för den låga takhöjden så skulle man nästan kunna tro att nån hade tänkt bo där...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190407_105849-1843x1382.jpg

8. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Oj!
    Om det är tillräckligt högt för att sitta går det kanske att inreda som nån sorts myshörna för övernattande barn?

Hittade något liknande i en lägenhet som ÅF hade på Kungsholmen när jag jobbade där: såg att det var mycket högre i tak i garderoben i mitt rum än i rummet, klättrar upp och inser att det är nästan 1,5 meter högt, och att man skulle kunna ta sig runt i hela lägenheten, det var öppet via garderoberna i hela lägenheten.

De hade sänkt taken nån gång, men bevarat utseendet, så det var kopior av stuckatur och allt på de nya innertaken, men det fanns också kvar orginal däruppe, plus gamla tapeter och sådant.

• Laddar…
  9. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Jag hittade ett liknande utrymme i mitt hem när jag var mitt uppe i renoveringen.
    Där inne fanns några gamla svärd och piratkläder, rep och harpun, en och en annan gammal ankare och cirka 150 kg guld. Helt fantastiskt egentligen.
    Dum som jag var bad jag ungarna hjälpa till att städa ur och all metall åkte till återvinningen. Ja, ALL metall. Ni förstår ju vilken katastrof va?

Hahaha, hade ju varit en fin story :D

10. komakino
    Medlem Nivå 2
    Kul tråd, jag brukar åka förbi huset någon gång per år på sommarens loppisrundor och titta beundrande på det. Verkligen ett vackert hus!

11. Mr.Maker
    Medlem Nivå 1
    Hur går det med projektet? Har väntat ihärdigt på uppdatering i flera månader nu

12. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Jo, det går framåt. Men det är mest samma visa - Riva masonite, gräva sågspån, bära sten, åka till tippen... Så det är inte så mycket nytt att visa.
    Men jag ska försöka samla ihop lite bilder när jag har tid över vid datorn.

13. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    En liten summering av vad som har gjorts sen sist.

Årets säsong började med att jag rev ut det gamla köket (det som hade ovan nämnda lönnutrymme).
    Så här såg det ut i mäklarens prospekt:
    Skärmklipp.PNG

Efter dom första 240 kvadraten så börjar man få lite rutin på det hela… Först ut med den fasta inredningen (Perstorpsskivan flyttade in i det vanliga köket, så ingen har kommit till skada)
    IMG_20190326_193232.jpg

Sen plocka ner panel från väggar och tak för framtida återanvändning
    IMG_20190407_105743.jpg

För att slutligen lyfta på golvet och gräva ut allt sågspån.
    IMG_20190425_202633.jpg

IMG_20191107_190211.jpg

Efter det är det i stort sett bara 'lilla salen' kvar att riva ut på bottenvåningen, men där har frugan loppis och pysselrum så det får vänta en stund.

14. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Jag har sett dina uppdateringar in”Vad har ni gjort med ers hus idag” men missat din tråd. Riktigt imponerande :). Ska bli kul att följa :)

• Laddar…
  15. Martin_B
    Medlem · Nivå 14
    Bara jag tittar på bilderna tänker jag "Vi som renoverar gamla hus måste vara dumma i huvudet" :D

Hur fan orkar vi? Vi är inte kloka... :rofl::crysmile:

• Laddar…