I Göteborg finns en modell där man inte får gå över 6 (eller 14 eller 43) kWh/h. Där är det rätt lätt att styra effekten mot toppen och samtidigt optimera på elpriserna. Effekttariffen betalas dock enbart kl 7-20. Den modellen är rätt bra tycker jag. Där skulle jag med lätthet kunna hålla mig under 6 kWh/h och ändå göra en hel del optimeringar.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Isåfall har du en väldigt snäll effektavgift om du överväger att ta en topp. En topp skulle kosta mig över 300 kr. Elhandeln för en hel månad är 375 kr (med elbil). Behöver inte titta på elpriset längre - endast topparna har betydelse.
Vilket nätbolag har du?

D Dilato skrev:
Jag förbrukar just nu mellan 3 och 6 kWh/ dygn med belysning, AC, fläktar, datorer, 4g internetrouter.
Då kan du inte köra mycket AC? Vi ligger på kanske 30 kWh/dygn i varmt land men då även med poolpump.

S sjoelund skrev:
Förra året är ju samma visa... Dyrare på natten under soliga årstiden

[bild]
Eh, fast ditt diagram visar ju att elen är billigare på natten och dyrare på dagen…

Diagram över elpriser i SEK/kWh den 9 maj, visar variation över dygnet med märkningar 'deg 90 öre/kWh' och 'natt 48 öre' i handskriven text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att elen är billig när solen lyser och kommer lite högre upp på himlen är ju enkelt att förstå.
Min fru förstår det utan teknisk utbildning.
Jag har även lärt henna att titta på träden som kan ses vaja från köksfönstret, så man ser lätt om det blåser.

Men varför är elpriser 2- 3 ggr högre på natten, eller upp mot 1 kr/kWh??
Det är mycket dyrare än förra åter vid samma tid?
Tja, det kan väl finns många förklaringar.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilket nätbolag har du?
Tekniska verken

• Gilla
Rolf Dawidzon
  • Laddar…
Okej. Om vi utgår i från att du bor i värsta området så är det 63kr/kW när det är som högst.

Hur kom du fram till följande?
S sjoelund skrev:
En topp skulle kosta mig över 300 kr.
Vad är en topp för dig?

D Dilato skrev:
Dom pengarna äts säkert upp av personalen på Sida som glassar omkring med splitter nya landcruiser och bor på Golden Tulip 😇
Var hittar jag jobbansökan?

D Daniel 109 skrev:
Vad är en topp för dig?
Idag begränsat till 3.3 kW (på lastbalansering till bilen). Om jag laddar elbilen fullt skulle det bli 11 kW.

Vad kom 11kW ifrån?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Och om elen är billig kl 10-16 och man jobbar 9-17 och inte kan ladda på jobbet?!?
Jag laddar 90 liter Diesel å behöver inte fundera om batteriet är laddat eller inte..
Ni som räddar världen,Kina,er favorit diktatur,importerar 12 miljoner fat olja om dagen ! Svart 1969 Boss 429 Mustang står parkerad framför berg och kaktusar i öknen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HållSverigeRent HållSverigeRent skrev:
Jag laddar 90 liter Diesel å behöver inte fundera om batteriet är laddat eller inte..
Ni som räddar världen,Kina,er favorit diktatur,importerar 12 miljoner fat olja om dagen ! [bild]
Oväntat förstainlägg..

Koppling mellan elpris och dieselbil och Fården känns lite långsökt men men..

Det tillverkades inga "fastback" 1969, om jag inte minns helt fel så böt Ford namn på dem till "sportsroof" from -69.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad kom 11kW ifrån?
3-fas 16A... Vad bilen laddar som på max om man vill ladda vid billigt elpris. Det är i princip aldrig värt det att titta på elpriset numera däremot. Effektavgiften är mycket, mycket viktigare.

• Gilla
micmor81
  • Laddar…
Det handlar inte om det ena eller andra. Att styra efter elpris betyder inte per automatik att laddningen ska maxa huvudsäkringen.

• Gilla
jbernspang
  • Laddar…
GregerRil GregerRil skrev:
Lämna bilen ta cykeln till jobbet. Så får du lite motion på köpet.
Cykla 20 mil enkel väg? Nej tack.

Attitudeswe
A Aser skrev:
Cykla 20 mil enkel väg? Nej tack.
Betalar du 1200kr/dag och 4timmar/dag för bilresan för förmånen att ha ett jobb!? Jag skulle då leta nytt jobb/bostad.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.