Varför skulle effekten i nätet där påverkas av att det är överskott på el i Tyskland på dagen?
Blanda inte ihop elpris och nätbelastning.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Ellevio har halv effektavgift nattetid för att uppmuntra användarna förbruka mest då. Känns som den är felplacerad under våren.
Nej, eller kanske nja, den är till för att balansera nätet när det är som kallast på vintern. Resten av året så gör den varken till eller ifrån. Det motverkar inget i alla fall.

Nissens
Z Zorn skrev:
Man ska ladda bilen när elen är billig. På natten ska man sova.
När skall man köra med elbilen då?

Sover man på nätterna och laddar bilen på dagarna så får man åka taxi?

Min spådam kan förutse elpriset ganska bra. Inget konstigt med låga elpriser på dagen, men jag tycker ändå priserna nu är lite märkliga.
Diagram över elpriser i SE3 (Stockholm) den 13 maj med lägsta 0,01 kr, genomsnitt 0,77 kr, högsta 2,26 kr, topp kl 20:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Över 2 kr kl 20:00 och det är inte ens vinter.

Varför har nattpriset stigit till mellan 50 och 97 öre/kWh?

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Min spådam kan förutse elpriset ganska bra. Inget konstigt med låga elpriser på dagen, men jag tycker ändå priserna nu är lite märkliga.
[bild]

Förra året är ju samma visa... Dyrare på natten under soliga årstiden

Elprisgraf över dygnet 8-9 maj 2024 från Nordpool, visar högre priser under natten och kvällen i SEK/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blackarrow blackarrow skrev:
[bild]

Det blåser för lite i SE3/4 just nu. Men imorrn/torsdag drar vinden på så då borde lägre nattpriser komma

Z Zorn skrev:
Man ska ladda bilen när elen är billig. På natten ska man sova.
Effekttariffen says hello 👋

• Gilla
ch75 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Att det är flaskahals att få ner el från norr är känt sen länge. Om den flaskhalsen är full men det är ledigt till kontinenten så blir det tyska priser i södra sverige.

Mönstret med lägre pris dagtid fanns April 2024 också (i SE3 som snitt över hel månad (inkl helger)), men är tydligare i år.

Sommartid är begränsningen större då underhållsarbete sker (och högre temperaturer i/runt kablar också begränsar kapacitet)
Hm, jo det är sant. Men kollar man i realtid på priser och flöde så verkar mycket knasigt numera. Flödet från SE3 till Finland just nu är ju åt HELT fel håll, och överföringen mellan SE1 och SE2 utnyttjas nästan inte överhuvudtaget trots stor prisskillnad.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, jo det är sant. Men kollar man i realtid på priser och flöde så verkar mycket knasigt numera. Flödet från SE3 till Finland just nu är ju åt HELT fel håll, och överföringen mellan SE1 och SE2 utnyttjas nästan inte överhuvudtaget trots stor prisskillnad.
SE1 till SE2 - reparationer/underhåll kanske? Strax innan vårfloden kommer igång i SE1 och efter vårvintern. Känns troligt.

uffeulander uffeulander skrev:
Å HELT PLÖTSLIGT SÅ ÄR ELEN DYRARE PÅ NÄTTERNA ???
Vad fan är det som händer ???
Allt är tyskarnas fel. Billig tysk solel väller in dagtid. Så egentligen är elen inte dyrare på natten. Den är bara billigare på dagen 😀

• Gilla
Olaelf och 1 till
  • Laddar…
Jag kan enkelt styra en del av hushållets förbrukning, men nu när det är lägst elpris dagtid, och samtidigt halv effekttariff på natten, så måste man vara matematiker för att lösa ekvationen för när varmvattenberedaren ska gå.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Det räcker med att ha klarat grundskolans matte.

• Gilla
  • Haha
antett och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
G gbgustaf skrev:
Jag kan enkelt styra en del av hushållets förbrukning, men nu när det är lägst elpris dagtid, och samtidigt halv effekttariff på natten, så måste man vara matematiker för att lösa ekvationen för när varmvattenberedaren ska gå.
Jag kör två separata styrningar. Termostaten mot pris och strömförsörjningen för att ej överskrida vald effektavgift.

D Daniel 109 skrev:
Det räcker med att ha klarat grundskolans matte.
Det skulle det möjligen göra om man visste månadens elpriser på förhand, men det gör man inte.
Därför vet man inte så här tidigt i månaden om det är värt att ta en effekttopp på 5 kWh i morgon kl 12 när elpriset är lågt, eller om det hade varit bättre att hålla ner den effekttoppen och värma till det lite högre nattpriset i natt, för att inte dra på sig en effekttopp som är långt över alla kommande effekttoppar under månaden. Så utöver evkationssystemet som kanske någon som gått ut 9:an kan ställa upp (eller inte), så behöver man fundera lite över sannolikheter.

• Gilla
ajn82 och 7 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det skulle det möjligen göra om man visste månadens elpriser på förhand, men det gör man inte.
Därför vet man inte så här tidigt i månaden om det är värt att ta en effekttopp på 5 kWh i morgon kl 12 när elpriset är lågt, eller om det hade varit bättre att hålla ner den effekttoppen och värma till det lite högre nattpriset i natt, för att inte dra på sig en effekttopp som är långt över alla kommande effekttoppar under månaden. Så utöver evkationssystemet som kanske någon som gått ut 9:an kan ställa upp (eller inte), så behöver man fundera lite över sannolikheter.
Isåfall har du en väldigt snäll effektavgift om du överväger att ta en topp. En topp skulle kosta mig över 300 kr. Elhandeln för en hel månad är 375 kr (med elbil). Behöver inte titta på elpriset längre - endast topparna har betydelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.