113 306 läst ·
748 svar
113k läst
748 svar
Å helt plötsligt så är elen dyrare på nätterna???
Nej det kan jag inte. Men du kanske kan be om andra prisplaner, eller mer regn som fyller vattenmagasinen, eller kärnkraftverk som inte behöver underhåll, eller lite mer blåst. Då kan vi förse varma sydeuropéer med luftkonditionering utan att våra priser rakar i höjden. Men att solen inte lyser på natten har en ytterst marginell påverkanD Daniel 109 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Kärnkraftverket i Oskarshamn kommer att vara stängt hela sommaren så dom kan hålla priset uppe.👏
Kärnkraftverket i Oskarshamn kommer att vara stängt hela sommarenB Bernt Ö97 skrev:Du har ett bra förslag.
Jag letar inte på regndansens inverkan men Kärnkraften kan producera el när elbehovet är stort och lokaliseras i närheten av regioner med hög elförbrukning. (i södra Sverige).
Vi kan spara vatten i våra dammar.
Vi minskar belastningen på elnätet.
Vi minskar importbehovet av el med höga spotpriser.
Vips minskar elkostnader och effektavgiften
Helt plötsligt är det inte. Har varit så ett bra tag nu. Beror förmodligen ganska mycket på att en del nätägare införde effektavgift vid nyår. Då kan man inte ladda på full effekt dagtid billigt och då ska alla ladda nattuffeulander skrev:
Bra affärsmodell, förbrukar man förmycket på dagen blir det svindyrt, och kör man elbil och vill ladda på natten blir det bara dyrt numera😂. Kanske ska man byta till fosil igenC Crayo skrev:
Du har ett bra förslag.Pellholm skrev:
Nej det kan jag inte. Men du kanske kan be om andra prisplaner, eller mer regn som fyller vattenmagasinen, eller kärnkraftverk som inte behöver underhåll, eller lite mer blåst. Då kan vi förse varma sydeuropéer med luftkonditionering utan att våra priser rakar i höjden. Men att solen inte lyser på natten har en ytterst marginell påverkan
Jag litar inte på regndans, men Kärnkraften kan leverera el vid behov och lokaliseras till regioner med hög elförbrukning.
Vi spar vatten i vattenmagasinen.
Vi minskar belastningen på elnätet.
Vi minskar behovet av utländsk el med höga spotpriser.
Vi reducerar behovet av miljöstörande vindkraftverk i våra kulturmiljöer (skogar, friluftsliv och fäbodar)
Vips har vi radikalt minskat våra elkostnader.