E ___EM skrev:
En annan tanke är att montera på hjul hos säljaren och vincha upp/ner den på släp med ramp. Den får ju inte välta bara :)
Jag har dragit upp stora stenar som jag lagt på en pall, på släpet på det viset. Då hade jag järnrör som "hjul". Stora stenen vägde nog mer än din såg....

Okej. Då torde det funka. Men var stenen lika hög? :)

Gillar att man går tillbaka till den mest primitiva typen av tankebanor när man ska flytta maskiner. Man får tänka så gott man kan utifrån sin närvaro på fysiklektionerna i skolan.

Jag räds dock inte så mycket sen jag hämtade justersågen på 425kg och när jag kom till platsen fanns varken truck, traktorlastare eller kranbil kvar. Det löstes dock med en vanlig palldragare och en snäll flyttbil som svängde förbi med sin bakgavellyft.

Lever fortsatt efter devisen ”de löser sig alltid” :)

Nej den var lite lägre....:)

Tråden har spårat ur... men jag fortsätter ändå; det är inga problem att baxa maskinen på plant/slätt underlag, vicka sig fram med ett hörn i taget. Svårigheten ligger i av/på släpet om det inte går att tippa det. Och om sågen bara är 160 cm hög är det nog en mindre model än den jag har (en BA-50 M som är 183 cm i strumplästen) och då väger den nog också ungefär som du först gissade, <200 kg. Jag har sett varianter med mindre hjul, både 40 och 45 cm. Vet du beteckningen?

Hehe ja kanske lite.

Bandsågen är på plats nu. Traktor med skopa upp på släp. La två plank under för att fördela vikten lite över balkarna. Spände fast stående och körde hem utan problem (13 mil) sen lossning med traktor med gafflar. Föste över den på gafflarna, sänkte ner och föste över den på palldragaren. Kommer montera hjulsats nu och sen sänka ner den.

Tack för alla tips

Kommer gå igenom och justera upp den inom kort. Men den var i det stora väldigt fin. Lite obalans på övre hjulet, ska kolla närmare på det närmsta veckorna.

Nej jag vet inte beteckningen men har mailat EJCA med lite bilder och frågor. Får
Invänta svar.

Du får posta lite bilder så länge ;)

Ja en bild har jag nog knäppt iaf.. :)
Bara hunnit testa lite snabbt men den verkade såga utan några som helst problem vad jag hann märka på den korta stunden.

Ejca säger att det är en ”modell ba” sen är hjulen 400mm så gissar att den kan heta ba-40/ba-40m kanske? Säkert nån här som vet bättre :)

• Vertikal bandsågmaskin Ejca, troligen modell BA-40, i ett verkstadsutrymme med synliga kontroller och 400 mm hjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
Ja en bild har jag nog knäppt iaf.. :)
Bara hunnit testa lite snabbt men den verkade såga utan några som helst problem vad jag hann märka på den korta stunden.

Ejca säger att det är en ”modell ba” sen är hjulen 400mm så gissar att den kan heta ba-40/ba-40m kanske? Säkert nån här som vet bättre :)
Vilken söt! ;)
BA-40 då troligen, M har variabla remskivor och två hastigheter på motorn :)

Söt? Vafan :rofl:

Okej då är det säkert en sån. Är en stabil maskin va det verkar iaf. Och manual kommer så fort ejca har semestrat färdigt :)(y)

lerpoel
Väcker det här ämnet till liv. Har precis köpt en likadan såg (eller väldigt liknande) och måste få hem den på lördag.

Den står för tillfället på en lastpall och säljaren har möjlighet att lasta upp den åt mig. Jag skulle i så fall behöva hyra en lastbil med lift, eller ett flyttsläp som kanske är tillräckligt högt. Men jag kommer ändå ha problem att få av den i hemmaänden, utan truck. Jag är dessutom lite orolig för att den ska välta…

Jag funderar därför på att ändå lägga den ned på ett mindre släp. Tanken är att lägga pappskivor på golvet, tippa den mot släpets kant och sen skjuta upp den på släpet. Säkra med spännband och lastpallar.

När jag väl kommer hem så är det ungefär samma procedur fast baklänges. Sen ska den över en 10cm hög tröskel in i radhusförrådet…

Några tankar eller goda råd?

Rådet är att inte lägga den ner. Säkra den stående på släpet mha spännband så den inte kan välta. Jag brukar tippa släpet genom att palla upp under kulan och sedan hasa av maskinen kontrollerat med repsäkring. Palla upp med reglar på marken och dra fram sågen med vinsch, spännband eller bänd en bit i taget med spätt. Är det plant bärande underlag fungerar spett bra alt tippa och vicka fram ett hörn i taget. Skydda tröskeln med reglar och brädor. Ner kommer man alltid!

• Gilla
maglin och 1 till
  • Laddar…
lerpoel lerpoel skrev:
Väcker det här ämnet till liv. Har precis köpt en likadan såg (eller väldigt liknande) och måste få hem den på lördag.

Den står för tillfället på en lastpall och säljaren har möjlighet att lasta upp den åt mig. Jag skulle i så fall behöva hyra en lastbil med lift, eller ett flyttsläp som kanske är tillräckligt högt. Men jag kommer ändå ha problem att få av den i hemmaänden, utan truck. Jag är dessutom lite orolig för att den ska välta…

Jag funderar därför på att ändå lägga den ned på ett mindre släp. Tanken är att lägga pappskivor på golvet, tippa den mot släpets kant och sen skjuta upp den på släpet. Säkra med spännband och lastpallar.

När jag väl kommer hem så är det ungefär samma procedur fast baklänges. Sen ska den över en 10cm hög tröskel in i radhusförrådet…

Några tankar eller goda råd?
Som nano skriver. Transportera den stående.

Gör som jag, skruva av bordet och övre hjulet. Den blir betydligt stabilare då.

Jag köpte en bandsåg i höstas, säljaren hade med en lyft som det gick relativt smidigt att lyfta upp sågen och köra bort släpet och lyfta sågen på plats där den nu står. Rejäl såg med 70cm-hjul så bör fungera även på en sån där. Lyfte runt övre bågen i C eller vad man ska kalla det där övre bandhjulet ska sitta. Var bortplockat för att komma in i porten. Kändes säkert, men kanske någon har invändning mot att lyfta så?

Tror det var denna han hade med:
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...kstadskranar/verkstadskran-1000-kg-2000039788

Kändes praktisk och blev lite villhöver över en sån, praktisk när man ska flytta saker, om än det inte ens är omöjlig att flytta själv är det ofta otympligt. Ganska liten om man fällde upp benen.

Edit:
Ser också att det finns en motorlyft med dubbla kapaciteten för en tusenlapp till, men nog lite "klumpigare"

Skulle vara prefekt för mig nu för att hänga på övre hjulet igen, lyfta av bordet och lyfta av motorn för att se över infästning etc. För att nämna några användningsområden.

Redigerat:
J JFrisk skrev:
Jag köpte en bandsåg i höstas, säljaren hade med en lyft som det gick relativt smidigt att lyfta upp sågen och köra bort släpet och lyfta sågen på plats där den nu står. Rejäl såg med 70cm-hjul så bör fungera även på en sån där. Lyfte runt övre bågen i C eller vad man ska kalla det där övre bandhjulet ska sitta. Var bortplockat för att komma in i porten. Kändes säkert, men kanske någon har invändning mot att lyfta så?

Tror det var denna han hade med:
[länk]

Kändes praktisk och blev lite villhöver över en sån, praktisk när man ska flytta saker, om än det inte ens är omöjlig att flytta själv är det ofta otympligt. Ganska liten om man fällde upp benen.

Edit:
Ser också att det finns en motorlyft med dubbla kapaciteten för en tusenlapp till, men nog lite "klumpigare"

Skulle vara prefekt för mig nu för att hänga på övre hjulet igen, lyfta av bordet och lyfta av motorn för att se över infästning etc. För att nämna några användningsområden.
Kan vara värt att kolla på Julas motsvarande lyft. Dyrare ordinarie pris men rea ibland. När jag behövde min var den ett par hundralappar billigare på Jula.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.