41 887 läst ·
12 svar
42k läst
12 svar
95- eller 98-oktan i B&S-klippare?
Hej!
Har sökt här på forumet och på andra sidor på nätet utan att egentligen hitta något direkt svar, så här till mitt problem:
Har en tre år gammal Partner-gräsklippare med Briggs & Stratton-motor. Den är körd på 95-oktanig blyfri under de två första åren. Förra året ville jag bli miljösnäll och köpte alkylatbensin men då började maskinen också gå taskigt, den puffade under gång även om den gick jämnt i varvtalet. Dessutom blev den väldigt svårstartad när motorn var varm.
Bytte ut diverse delar och membran förra sommaren, delar som var slitna. Det hjälpte inte.
Nu tänkte jag testa återgå till vanlig blyfri bensin igen, se om det kanske gör susen för maskinen. Nu är det så att jag har en reservdunk med ny 98-oktanig blyfri stående i garaget.
Har aldrig kört en gräsklippare på 98-oktanig soppa, men det borde väl inte vara någon fara? 98-oktanig bensin borde vara bättre och klarar väl dessutom högre arbetstemperaturer och undviker att motorn knackar?
Någon som har koll på läget 95 vs 98 oktan och kan ge mig ja eller nej till om jag ska fylla klipparen med 98-oktanig soppa?
Tack på förhand!
Har sökt här på forumet och på andra sidor på nätet utan att egentligen hitta något direkt svar, så här till mitt problem:
Har en tre år gammal Partner-gräsklippare med Briggs & Stratton-motor. Den är körd på 95-oktanig blyfri under de två första åren. Förra året ville jag bli miljösnäll och köpte alkylatbensin men då började maskinen också gå taskigt, den puffade under gång även om den gick jämnt i varvtalet. Dessutom blev den väldigt svårstartad när motorn var varm.
Bytte ut diverse delar och membran förra sommaren, delar som var slitna. Det hjälpte inte.
Nu tänkte jag testa återgå till vanlig blyfri bensin igen, se om det kanske gör susen för maskinen. Nu är det så att jag har en reservdunk med ny 98-oktanig blyfri stående i garaget.
Har aldrig kört en gräsklippare på 98-oktanig soppa, men det borde väl inte vara någon fara? 98-oktanig bensin borde vara bättre och klarar väl dessutom högre arbetstemperaturer och undviker att motorn knackar?
Någon som har koll på läget 95 vs 98 oktan och kan ge mig ja eller nej till om jag ska fylla klipparen med 98-oktanig soppa?
Tack på förhand!
Tack Erik!
Tänkte återigen göra en rejäl rengöring av förgasaren samt byta till vanlig blyfri igen.
Jag går på ditt ord och kör med 98-oktan. Tack!
Tänkte återigen göra en rejäl rengöring av förgasaren samt byta till vanlig blyfri igen.
Jag går på ditt ord och kör med 98-oktan. Tack!
95/98 oktan spelar ingen roll.Däremot ska man absolut undvika akrylatbensin! Den ställer till en massa otyg,inte bara i gräsklippare! Jag vet att många trädgårdsfirmor o trädfällare som"använder" akrylatbensin,detta för att vara "miljöanpassade" men i själva verket är det vanlig bensin i deras gröna dunkar! Akrylatbensin är enligt min åsikt INTE bra att användas i gräsklippare,motor o röjsågar oavsett vad tillverkarna(o försäljarna)säger.De KAN inte säga annat pga.miljödebatten trots att de i själva verket vet att det inte är bra för maskinerna.
Nu kommer jag säkert att bli påhoppad för detta av alla Green peaceaktivister men det skiter jag faktiskt i! Låt dom köra med "miljöbensin".Det blir om inte annat reparationsverkstäderna glada för!
Nu kommer jag säkert att bli påhoppad för detta av alla Green peaceaktivister men det skiter jag faktiskt i! Låt dom köra med "miljöbensin".Det blir om inte annat reparationsverkstäderna glada för!
Lightning skrev:95/98 oktan spelar ingen roll.Däremot ska man absolut undvika akrylatbensin! Den ställer till en massa otyg,inte bara i gräsklippare! Jag vet att många trädgårdsfirmor o trädfällare som"använder" akrylatbensin,detta för att vara "miljöanpassade" men i själva verket är det vanlig bensin i deras gröna dunkar! Akrylatbensin är enligt min åsikt INTE bra att användas i gräsklippare,motor o röjsågar oavsett vad tillverkarna(o försäljarna)säger.De KAN inte säga annat pga.miljödebatten trots att de i själva verket vet att det inte är bra för maskinerna.
Nu kommer jag säkert att bli påhoppad för detta av alla Green peaceaktivister men det skiter jag faktiskt i! Låt dom köra med "miljöbensin".Det blir om inte annat reparationsverkstäderna glada för!![]()
Då vill jag komma med ett tvärt om påstående. Kör Alkylatbensin i båtmotor, röjsågar, motorsågar och gräsklippare. Gräsklipparen går väl inte 100% på den, kan spotta och hoppa lite någon gång som nämnts tidigare. I övriga 2-takts motorer går det helt underbart. Bra kraft, luktlöst och otroligt lättstartat. Att ens fundera på att köra en motorsåg eller röjsåg med något annat är att be om huvudvärk och illamående.
Avgaserna från Alkylatbensin luktar ju till och med riktigt gott
Varför skulle det inte vara bra att använda? Ett renare och mer homogent bränsle är väl bättre än ett massproducerat som innehåller lite allt möjligt kvarvarande skräp? Det där låter mest som det var bättre förr argument som du framför. Tyvärr är människor konservativa på fel områden. Medan man gärna byter platt-tv eller bil ofta bara för att man ska ha det senaste. Utan att få en bättre produkt men att byta till ett bättre bränsle vill man inte.
Redigerat:
Ursäkta att jag hijackar tråden lite men har en liknande fråga. Jag råkade slå i en full tank oljeblandad bensin i min klippo med b&s motor och upptäckte det inte förens jag kört nästa hela tanken. Nu går den riktigt taskigt, varvar upp och ner som tusan och dör med jämna mellanrum. Jag har tömt den på bensin och fyllt på med ren 95-oktanig men den går fortsatt riktigt risigt. Har ni några tips på vad jag kan göra?
lightning, har du något belägg för att alkylat fungerar sämre. En kompis till mig jobbar på en återförsäljare som enbart har jonsered, stihl och husqvarna (dvs han är grym som fan på motorer och meck), han säger att han aldrig sett en enda motor som sett dålig ut efter att den körts på alkylat - medan när det körts på bensin så kan det se ut hur som helst i cylindern efter ett par år. Alkylat håller motorerna mindre repiga etc på insidan.
Att köra med högre oktantal än motorn är byggd för är inget problem, däremot ska du aldrig tanka 95oktanig bensin i motorer avsedda för 98oktanig då de kan börja knacka vilket kan bli en riktigt dyr läxa.seattlegrunge skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Skulle också vilja veta då jag gått mycket med gräsklippare, åkgräsklippare, röjsåg, röjlie+200mil med moped utan att ha stött på några bekymmer med alkylat och det klagades aldrig på alkylatbensinen i verkstaden som servade maskiner för ~160 anställda.karlastrid007 skrev:
Enda konkreta problemet jag hört om med alkylat är att den kräver ett annat luft/bränsle förhållande för optimal förbränning än bf95, allt annat jag hört har varit hörsägen.
Redigerat:
Det blir något konstigt jordfel i tändhatten ibland på lite nyare modeller, så är tändhatten i metall kan du prova med att byta den.seattlegrunge skrev:Hej!
Husägare
· Borgholm, Öland
· 149 inlägg
Jag har två stycken Klippo-maskiner, båda med B&S motorer och jag kör båda ENBART med alkylatbensin och jag har aldrig märkt att klipparna varken skulle bli svårtstartade eller andra problem. Alkylatbensin är ju bara en renare variant av "vanlig" bensin så jag förstår egentligen inte frågeställningen/problemet.
Kör även med 2T alkylatbensin i min röjsåg med perfekt resultat.
Kör även med 2T alkylatbensin i min röjsåg med perfekt resultat.
Klicka här för att svara