S
Funderar på hur jag ska göra med stolparna till ett altantak jag ska bygga. Jag funderar på att bygga egna stolpar av 4st 45x45 (90x90), mest för att få lite karaktär på stolparna, den ju en linje där reglarna möts som jag tror kan bli snyggt (Dom ska målas vitt). Finns det någon fördel att istället välja limträstolpe som jag tycker ser tråkigare ut?

Om jag spikar/limmar reglarna bör dom bli ganska styva

S Screew skrev:
Finns det någon fördel att istället välja limträstolpe som jag tycker ser tråkigare ut?
De är klassade att hålla för det du skall konstruera. Vad är det för karaktär du är ute efter? Är det utomhus utsatt för regn?

Tomture61
Går åt mindre med skruv -spik - lim om du väljer 95 x 45

S
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
De är klassade att hålla för det du skall konstruera. Vad är det för karaktär du är ute efter? Är det utomhus utsatt för regn?
I och med att reglarna är avrundade i hörnen får man en linje på alla sidor längst med hela längden. Svårt att förklara 😀
Tomture61 Tomture61 skrev:
Går åt mindre med skruv -spik - lim om du väljer 95 x 45
Jo, men då blir dom inte lika på alla sidor.

S Screew skrev:
I och med att reglarna är avrundade i hörnen får man en linje på alla sidor längst med hela längden. Svårt att förklara
Ett ypperligt tillfälle att motivera inköp av överhandsfräs så att du kan dra en skåra på varje sida limträet. 😄

• Gilla
  • Haha
Slarvpellen och 4 till
  • Laddar…
S
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett ypperligt tillfälle att motivera inköp av överhandsfräs så att du kan dra en skåra på varje sida limträet. 😄
Jag har två, jag har inte ens tänk tanken. Det får bli limträstolpe 😀👍

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
7ender
En fördel med att limma ihop mindre dimensioner är att man kan göra plats för dold eldragning. T ex för belysning.

S Screew skrev:
I och med att reglarna är avrundade i hörnen får man en linje på alla sidor längst med hela längden. Svårt att förklara 😀

Så här.

• 3D-modell av fyra vertikalt staplade, kvadratiska rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
S
T ToreJ01 skrev:
Så här.
Precis så, det kan bli riktigt snyggt. Ska kanske prova ändå

S
Tänkte återkoppla lite. Att limma/skruva ihop 4 kortare reglar gick hur bra som helst, men när dom blir 3 m långa blev det näst intill omöjligt att få dom tillräckligt bra. Jag skulle behöva jättemånga tvingar, även då tror jag att det skulle bli knepigt. Så det får bli limträ hel enkelt.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
S Screew skrev:
Tänkte återkoppla lite. Att limma/skruva ihop 4 kortare reglar gick hur bra som helst, men när dom blir 3 m långa blev det näst intill omöjligt att få dom tillräckligt bra. Jag skulle behöva jättemånga tvingar, även då tror jag att det skulle bli knepigt. Så det får bli limträ hel enkelt.
Har man för få tvingar så går det limma i flera steg. Först 45+45 som blir 45*90 och i nästa steg limmas samman till 90*90. Sedan har jag en gammal kex-maskin som jag använder för att stabilisera, men det är nog lite överkurs att skaffa om man inte limmar så mycket.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Du får, som sagt, limma/skruva i flera steg. Men annars funderar jag på hur det går med att få dem raka? 45x45 brukar ju vara rejält krokiga ibland. För även om man lägger böjarna mot varandra så krävs det ju att böjarna är lika stora. Men det kanske går bra?

Tomture61
A AG A skrev:
Du får, som sagt, limma/skruva i flera steg. Men annars funderar jag på hur det går med att få dem raka? 45x45 brukar ju vara rejält krokiga ibland. För även om man lägger böjarna mot varandra så krävs det ju att böjarna är lika stora. Men det kanske går bra?
Därav det är lämpligare att använda 95 x 45 , rakare och allt annat jag nämnt tidigare .
Vill man ha spår i trät så finns överhandsfräs .
https://cuttingtools.se/products/profilfraes-spetsig-halkael-radie-5mm-skaft-8mm
https://cuttingtools.se/products/v-...31468&pr_ref_pid=9459665010988&pr_seq=uniform

• Gilla
AG A
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Jag provade att limma i flera steg, men jag skulle behöva något plant att trycka reglarna mot. Jag hade några "spikraka" reglar att prova med, men minsta rörelse när man skruva så syntes det direkt. Blev helt enkelt inte bra.
Tomture61 Tomture61 skrev:
Därav det är lämpligare att använda 95 x 45 , rakare och allt annat jag nämnt tidigare .
Vill man ha spår i trät så finns överhandsfräs .
[länk]
[länk]
Jag ska köpa limträ, dom brukar vara raka och fina. Jag ska sen fräsa något spår

• Gilla
AG A
  • Laddar…
S Screew skrev:
Gäller du hittar perfekta 45 reglar som är jämna och raka

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.