Pga en bärande järnbalk som går tvärs över badrumsgolvet vill jag undvika att använda 110mm rör då det bygger 20mm för mycket vilket kommer göra att golvet blir 30mm för högt mot golvet utanför badrummet. Använder jag 90mm blir det bara 10mm vilket är helt okej.

Men 90mm verkar inte längre säljas, går det att få tag på 90mm rör?

Tyskarna kör fortfarande med 90mm men är som sagt lite trassligt att få tag i här hemma. Övergång 90/110 finns i sortiment. Jag kunde beställa via Dahls, men utbudet var begränsat och inte billigt... Vad behöver du? Jag har några få delar kvar som ligger och skräpar. Kan dock inte säga på rak arm vad. Släng ett PM om du är intresserad så kollar jag i helgen.

Tack för svar, badrummet är 2080mm brett och stam och toalett sitter på motsatt sida av varandra så det är det som krävs på ett ungefär. Jag är absolut intresserad om du har liggandes

Kollar vad som finns och återkommer.

Är det verkligen godkänt med 90-rör till Toan? De tog ju bort de i Sverige av en anledning och övergångar som finns är ju just för renoveringar där man verkligen inte har något val än att skarva på. Att dra nya 90-rör är... ja...

sj6 skrev:
Är det verkligen godkänt med 90-rör till Toan? De tog ju bort de i Sverige av en anledning och övergångar som finns är ju just för renoveringar där man verkligen inte har något val än att skarva på. Att dra nya 90-rör är... ja...
Finns väl ingen regel, bara rekommendation på 110 mm... vissa kör ju toa på 75 mm också (med en massa stopp som följd).

Se bara till att du inte har några krökar och ordentligt fall så borde det gå bra med 90 mm...

Krilleman
Normen för WC är ju 110mm avlopp.

Men i AndersMalmgrens fall kan det kanske gå endå. Verkar ju bara vara raksträcka som ska dras innan man kan gå upp till 110mm igen. Även fast det inte är rätt. Självklart får man ta med det i beräkningen om man frångår 110mm standarden.

90 är den gamla normen som fortfarande är ok. Rakt fall på 2000mm till stammen borde inte var ett problem

Redigerat:
Krilleman
AndersMalmgren skrev:
90 är den gamla normen som fortfarande är ok. Rakt fall på 2 till stammen borde inte var ett problem
Nja, det skulle jag inte vilja påstå att 90mm är någon standard till dagens datum 2014-02-07. Var får du det ifrån?

Innan 110 var det 90 som var standard

Krilleman
Jo, men vad är det som säger att 90mm avlopp fortfarande är OK för en renovering i dagens läge?

Har inte kollat upp det personligen så jag kan ha fel, men enligt min rörmokare så är det fortfarande så att 90 är okej enligt regelverken.. Sedan tror jag inte folk bajsar större korvar idag än förr faktiskt.

Har även valt stativ med högspolningskapacitet så det hjälper ju också

O
Dessutom är det väldigt mycket överkapacitet i ett avloppsrör.... Det är väl typ 10-15% som används av ett 110 rör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.