Har en v90 2018 när jag kopplar släp på den så lyser höger blinkersen konstant. Har två kärror och det är samma problem på båda. Bilen har 13 polig och kärran 7 polig. Har testat två olika adapter med samma resultat. Någon som har någon idé vad det kan vara

Kan inget om detta men chat GPT ger följande svar.

Det du beskriver på din Volvo V90 är ett ganska klassiskt elfel när det gäller släpvagnskontakter – särskilt när samma problem uppstår med två olika kärror och två adaptrar. Då är det nästan säkert att felet sitter i bilen, inte i släpen. Här är de vanligaste orsakerna, i ordning efter sannolikhet. 🔧🚗

1) Glapp eller fukt i bilens släpvagnskontakt (mycket vanligt)

Om höger blinkers lyser konstant när släpet kopplas in tyder det ofta på:
  • Fukt eller smuts i 13-poliga uttaget
  • En böjd eller korroderad pinne
  • Kortslutning mellan blinkers och matning/jord
Testa detta först:
  1. Lys in i kontakten med ficklampa
  2. Kolla om någon pinne är sned eller grön/oxiderad
  3. Spraya med kontaktspray
  4. Låt torka och testa igen
Det här löser problemet i många fall.

2) Dålig jord (väldigt vanlig orsak)
En dålig jord gör att strömmen “tar bakvägen”, vilket kan ge just fenomenet att en blinkers lyser konstant.

Tecken:
  • Blinkers lyser konstant eller svagt
  • Andra lampor kan bete sig konstigt
  • Problemet uppstår bara när släp är inkopplat
Vad man kan göra:
  • Kontrollera jordpunkten till dragkroken
  • Se om jordkabeln sitter ordentligt i kontakten
  • Prova mäta jord med multimeter (om du har)

3) Fel i släpvagnsmodulen (TRM) / bakre elsystem
Din V90 har en elektronisk styrmodul för släpet. Om den får fel signal kan den hålla blinkers aktiv.

Det händer särskilt om:
  • Bilen har eftermonterad dragkrok
  • Det funnits fukt i bakluckan eller bakre elsystemet
  • En säkring eller relä har skadats

4) Trasig kabel i dragkrokskablage
Inte ovanligt på några år gamla bilar.

Typiskt:
  • Kabeln har skavts
  • Isoleringen spruckit
  • Delvis kortslutning mot annan ledning

Snabb felsökningscheck (5 minuter)

Du kan göra detta direkt:
  1. Koppla i släpet
  2. Slå på höger blinkers
  3. Dra ur adaptern lite försiktigt
    • Om beteendet ändras → kontaktproblem

4. Titta i uttaget efter:
    • smuts
    • fukt
    • sneda pinnar

Min sannolikhetsbedömning

Utifrån din beskrivning:
  1. Kontaktproblem i bilens uttag – mycket troligt
  2. Dålig jord – troligt
  3. Fel i släpvagnsmodul/kablage – mindre vanligt men möjligt

Att två släp + två adaptrar ger exakt samma fel är nyckeln här.

• Arg
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
@Glenno83 uppskattar om du slutar klistra in Chatt GPT svar

• Gilla
Dkvist och 5 till
  • Laddar…
Absolut, även om jag inte helt är med varför då det verkar vara ett väldigt relevant felsökningsschema.

G Glenno83 skrev:
Absolut, även om jag inte helt är med varför då det verkar vara ett väldigt relevant felsökningsschema.
Regel §5.4.4
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

• Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Ahh snyggt.
Misstänkte att det kunde vara något sådan.
Tack för förtydligande!

Magnus Kärrander Magnus Kärrander skrev:
Har en v90 2018 när jag kopplar släp på den så lyser höger blinkersen konstant. Har två kärror och det är samma problem på båda. Bilen har 13 polig och kärran 7 polig. Har testat två olika adapter med samma resultat. Någon som har någon idé vad det kan vara
Är Volvons krok original med kabelstam, inkl. adapter? (Chatt GPT "tänkte" inte på att kolla det)😇
Hur fungerar dina släp efter en annan bil med 13-polig och adapter, har du möjlighet att prova det?
Kör själv olika släp efter vår och även hästkärror med adapter och inga problem.

Tackar för info. Har en xc60 -22 och på den funkar det prima testade idag. Så felet ligger säkert i bilen

nikasp
F fribygg skrev:
@Glenno83 uppskattar om du slutar klistra in Chatt GPT svar
Är det förbud på det? Jag tycker att AI-svar börjar vara jäkligt bra med massor av tips och ingångar på olika problem i stil med detta. Den grottar ju i massor med likadana frågor som skrivits på nätet så jag ser ofta att det är mer värt än 15-20 nya gissningar och tips.

• Gilla
Magnus Kärrander
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Är det förbud på det? Jag tycker att AI-svar börjar vara jäkligt bra med massor av tips och ingångar på olika problem i stil med detta. Den grottar ju i massor med likadana frågor som skrivits på nätet så jag ser ofta att det är mer värt än 15-20 nya gissningar och tips.
Den som vill ha svar från ChatGPT frågar väl ChatGPT?

Om inte annat så räcker det med ett "Har du frågat ChatGPT?" i stället för att klistra in löpmeter med dynga.

Edit: Bäst av allt, "Jag kan ingenting om det här, men..."

• Gilla
lindahl och 1 till
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Hur vet du att nånting av det stämmer? Du kan ju ingenting om ämnet...

• Gilla
Hep
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Ett inklippt svar i forum ger ingen info om var det hämtats från, dvs var är källinfo.
Gör jag det via Google kan jag få många källor.
Så låt de som vill använda AI men inte som "eget" svar i inlägg.

Spontant skulle jag gissa fukt, öppna bilens kontakt och blås rent

J J-banan skrev:
Spontant skulle jag gissa fukt, öppna bilens kontakt och blås rent
Menar du trm kontakta vid dragkroken är 100% ren. Har putsat den mer än lacken

nikasp nikasp skrev:
Jag skrev väl bara att jag uppskattar att slippa chatt GPT svar här, om det är förbjudet eller inte bör framgå av forumreglerna om du läser dem..

• Gilla
Magnus Kärrander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.