1 152 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
V90
Sida 1 av 2
Kan inget om detta men chat GPT ger följande svar.
Det du beskriver på din Volvo V90 är ett ganska klassiskt elfel när det gäller släpvagnskontakter – särskilt när samma problem uppstår med två olika kärror och två adaptrar. Då är det nästan säkert att felet sitter i bilen, inte i släpen. Här är de vanligaste orsakerna, i ordning efter sannolikhet. 🔧🚗
1) Glapp eller fukt i bilens släpvagnskontakt (mycket vanligt)
Om höger blinkers lyser konstant när släpet kopplas in tyder det ofta på:
2) Dålig jord (väldigt vanlig orsak)
En dålig jord gör att strömmen “tar bakvägen”, vilket kan ge just fenomenet att en blinkers lyser konstant.
Tecken:
3) Fel i släpvagnsmodulen (TRM) / bakre elsystem
Din V90 har en elektronisk styrmodul för släpet. Om den får fel signal kan den hålla blinkers aktiv.
Det händer särskilt om:
4) Trasig kabel i dragkrokskablage
Inte ovanligt på några år gamla bilar.
Typiskt:
Snabb felsökningscheck (5 minuter)
Du kan göra detta direkt:
Min sannolikhetsbedömning
Utifrån din beskrivning:
Att två släp + två adaptrar ger exakt samma fel är nyckeln här.
Det du beskriver på din Volvo V90 är ett ganska klassiskt elfel när det gäller släpvagnskontakter – särskilt när samma problem uppstår med två olika kärror och två adaptrar. Då är det nästan säkert att felet sitter i bilen, inte i släpen. Här är de vanligaste orsakerna, i ordning efter sannolikhet. 🔧🚗
1) Glapp eller fukt i bilens släpvagnskontakt (mycket vanligt)
Om höger blinkers lyser konstant när släpet kopplas in tyder det ofta på:
- Fukt eller smuts i 13-poliga uttaget
- En böjd eller korroderad pinne
- Kortslutning mellan blinkers och matning/jord
- Lys in i kontakten med ficklampa
- Kolla om någon pinne är sned eller grön/oxiderad
- Spraya med kontaktspray
- Låt torka och testa igen
2) Dålig jord (väldigt vanlig orsak)
En dålig jord gör att strömmen “tar bakvägen”, vilket kan ge just fenomenet att en blinkers lyser konstant.
Tecken:
- Blinkers lyser konstant eller svagt
- Andra lampor kan bete sig konstigt
- Problemet uppstår bara när släp är inkopplat
- Kontrollera jordpunkten till dragkroken
- Se om jordkabeln sitter ordentligt i kontakten
- Prova mäta jord med multimeter (om du har)
3) Fel i släpvagnsmodulen (TRM) / bakre elsystem
Din V90 har en elektronisk styrmodul för släpet. Om den får fel signal kan den hålla blinkers aktiv.
Det händer särskilt om:
- Bilen har eftermonterad dragkrok
- Det funnits fukt i bakluckan eller bakre elsystemet
- En säkring eller relä har skadats
4) Trasig kabel i dragkrokskablage
Inte ovanligt på några år gamla bilar.
Typiskt:
- Kabeln har skavts
- Isoleringen spruckit
- Delvis kortslutning mot annan ledning
Snabb felsökningscheck (5 minuter)
Du kan göra detta direkt:
- Koppla i släpet
- Slå på höger blinkers
- Dra ur adaptern lite försiktigt
- Om beteendet ändras → kontaktproblem
- Titta i uttaget efter:
- smuts
- fukt
- sneda pinnar
Min sannolikhetsbedömning
Utifrån din beskrivning:
- Kontaktproblem i bilens uttag – mycket troligt
- Dålig jord – troligt
- Fel i släpvagnsmodul/kablage – mindre vanligt men möjligt
Att två släp + två adaptrar ger exakt samma fel är nyckeln här.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 265 inlägg
Regel §5.4.4G Glenno83 skrev:
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Är Volvons krok original med kabelstam, inkl. adapter? (Chatt GPT "tänkte" inte på att kolla det)😇Magnus Kärrander skrev:
Hur fungerar dina släp efter en annan bil med 13-polig och adapter, har du möjlighet att prova det?
Kör själv olika släp efter vår och även hästkärror med adapter och inga problem.
Tackar för info. Har en xc60 -22 och på den funkar det prima testade idag. Så felet ligger säkert i bilenMagnus Kärrander skrev:
Är det förbud på det? Jag tycker att AI-svar börjar vara jäkligt bra med massor av tips och ingångar på olika problem i stil med detta. Den grottar ju i massor med likadana frågor som skrivits på nätet så jag ser ofta att det är mer värt än 15-20 nya gissningar och tips.F fribygg skrev:
Den som vill ha svar från ChatGPT frågar väl ChatGPT?nikasp skrev:
Om inte annat så räcker det med ett "Har du frågat ChatGPT?" i stället för att klistra in löpmeter med dynga.
Edit: Bäst av allt, "Jag kan ingenting om det här, men..."
Ett inklippt svar i forum ger ingen info om var det hämtats från, dvs var är källinfo.nikasp skrev:
Gör jag det via Google kan jag få många källor.
Så låt de som vill använda AI men inte som "eget" svar i inlägg.
Spontant skulle jag gissa fukt, öppna bilens kontakt och blås rentMagnus Kärrander skrev:
Jag skrev väl bara att jag uppskattar att slippa chatt GPT svar här, om det är förbjudet eller inte bör framgå av forumreglerna om du läser dem..nikasp skrev: