Jag kör gallerdurk och spillbrickor.
Tidlös design och omöjlig att slita ut.
T om skitsvårt att halka i duschen…om man nu skulle lyckas med det.
Man står inte så länge och slösar vatten heller pga det osköna underlaget.
Bara fördelar!

• Haha
  • Älska
  • Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
H husspekulanten skrev:
Jag föredrar också matta faktiskt. Kommer själv välja det vid tillfälle + duschkabin. Ointresserad av golvvärme och klinker/kakel. Gillar att jag kan se när tätskiktet går sönder och slipper vatten överallt. Mitt fokus ligger dock alltid på funktion och säkerhet samt underhåll snarare är estetik. Tycker det finns snygga mattor och duschkabiner.
Ja inget slår ftalater som DBP, BBzP och DEHP i urinen på morgonen från polyvinylkloridmattan.

https://www.forskning.se/2018/09/27/plastmattor-i-bostaden-avger-farliga-kemikalier/

Otroligt att PVC-mattor fortfarande är tillåtet med tanke på all forskning som visar hur giftiga de är.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
I badrummet har man givetvis heltäckningsmatta, en långhårig sådan så den aldrig riktigt torkar ur.
Klassiskt amerikanskt.
Gjort för att hålla.
Slår också ett slag för heltäckningsmatta i badrummet, så jävla smidigt när det kommer några centiliter utanför på fyllan, behöver inte ens torka upp det!

• Haha
  • Älska
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Ja inget slår ftalater som DBP, BBzP och DEHP i urinen på morgonen från polyvinylkloridmattan.

[länk]

Otroligt att PVC-mattor fortfarande är tillåtet med tanke på all forskning som visar hur giftiga de är.
Det är ingen PVC i mattorna idag. Det är borta sen flera år tillbaka.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Svårt att se att felen om uppstår är att det är den som har monterat folien, sen på många av testerna så är det monterat på trä. När vi har varit med företaget och besökt där dom testar tätskikt på fabrikerna så monteras det på ett dött material. Och med kunnig personal. Då läcker det inte…

P
Mattor har skarvar som spricker.

Sådana trådar kommer då och då här på forumet.
Om jag inte minns helt fel så kom det väl en tråd här på forumet i veckan eller så om just det. Och det var ingen som ville ta ansvar. Badrummet var väl inte så gammalt vad jag kan minnas.
Men hittar inte tråden just nu.

Sen kan jag berätta att jag själv har varit med om det för en massa år sedan.
Visserligen var mattan då knappa 15 år men den var satt direkt på gips och betong.
Så fukt djupt i betongen och mögel på och i gipsväggarna. Och detta av ett 1cm långt hål i mattsvetsen

Nej tack till matta, jag väljer tätskikt "7 dagar i veckan"

F Fjonken skrev:
Svårt att se att felen om uppstår är att det är den som har monterat folien, sen på många av testerna så är det monterat på trä. När vi har varit med företaget och besökt där dom testar tätskikt på fabrikerna så monteras det på ett dött material. Och med kunnig personal. Då läcker det inte…
Testet är rimligtvis utfört genom att alls monteras enligt tillverkarens instruktionerSen behvöer dom ju testa 30 års slitage på ett antal timmar. Att använda oorgnasika material som underlag har väl mestadels med mögelprolematik att göra vid ev små läckor över tid (vilket ju inte är en faktor här). Men exakt vilka metoder som användes finns ju i länkad rapport om man är intresserad.

P PappasHammare skrev:
Mattor har skarvar som spricker.

Sådana trådar kommer då och då här på forumet.
Om jag inte minns helt fel så kom det väl en tråd här på forumet i veckan eller så om just det. Och det var ingen som ville ta ansvar. Badrummet var väl inte så gammalt vad jag kan minnas.
Men hittar inte tråden just nu.

Sen kan jag berätta att jag själv har varit med om det för en massa år sedan.
Visserligen var mattan då knappa 15 år men den var satt direkt på gips och betong.
Så fukt djupt i betongen och mögel på och i gipsväggarna. Och detta av ett 1cm långt hål i mattsvetsen

Nej tack till matta, jag väljer tätskikt "7 dagar i veckan"
Bra att du har din egen erfarenhet, men statistiken talar sitt tydliga språk.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
TRJBerg
G grovspacklarn skrev:
Vilken statistik (länk)?

• Gilla
arkTecko
  • Laddar…
P
G grovspacklarn skrev:
Okej.. Låt oss se den då.
Den ska vara i både i antal gjorda badrum och uppkomna fel.
För tittar du på antalet fel i mattor idag så blir det litet pga lågt användande

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vilken statistik (länk)?
Du har uttalat dig så säkert om keramikdjävulen tidigare så du får leta upp din egna stasistik (länk)

TRJBerg
G grovspacklarn skrev:
Du har uttalat dig så säkert om keramikdjävulen tidigare så du får leta upp din egna stasistik (länk)
Är du full?

• Haha
RoTe
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är du full?
Klockan är efter 12 så vad tror du?

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Testet är rimligtvis utfört genom att alls monteras enligt tillverkarens instruktionerSen behvöer dom ju testa 30 års slitage på ett antal timmar. Att använda oorgnasika material som underlag har väl mestadels med mögelprolematik att göra vid ev små läckor över tid (vilket ju inte är en faktor här). Men exakt vilka metoder som användes finns ju i länkad rapport om man är intresserad.
I 7 dygn med 5cm fyllt golv och 70-90 grader på vattnet. På väggarna va det 4 munstycken med liknande styrka på stråle som sprutade hej vilt med samma grader. Tro fan att det inte håller om det monteras på organiskt material.

G grovspacklarn skrev:
Amerikanerna kör gärna kakel direkt på gips har jag sett. Deras samhälle fortsätter att existera trots det. Men i vårt avlånga land där man blir skyldig banken resten av sitt liv om badrummet behöver göras om så kanske det inte är en riktigt okej lösning....

Jag håller med er om att det är mycket snyggare, ser mer hygieniskt ut, osv etc med kakel. Men statistiken talar sitt tydliga språk, det är fortfarande(!!!) undermåliga produkter som installeras av klåpare, ofta.
Dom kör inte med kakel rätt på gips.Dom har glasfiber baljor som ser ut som klinker.Och plastskivor som ser ut som kakel.sedan Silicon i skarvarna...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.