Håller på att bygga en platta på mark som tillbyggnad till ett 50-talshus med källare, men en halvtrappa ned. Som bas har jag använt Thermisols bygglovsritningar för stark grund som finns på http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf (kommer att ha tegelfasad), vilket också byggmaterialleverantören har använt som beräkning av material. Nu när jag har armerat nästan hela kantbalken så ser jag att på ritningen står det 12 mm järn i balken, men jag har använt de 8mm som byggaren levererat utan att reflekterat. Jag har också använt färdigbockade villabyglar för att göra korgen och najat fast de 5 järnen med så det är "några" timmars kutryggande investerat samt böjda järn.

Jämfört med den nuvarande byggnaden är balken otroligt mycket kraftigare än den ursprungliga källarväggen. Det är klart att byggnadsmetoder utvecklas men är dagens dimension både hängslen och svångrem

Nu till den direkta frågan - går det att använda 8mm järnen och kanske komplettera med något extra för att kompensera de saknade 4 mm?

Hur är markförhållandena? Är de riktigt bra skulle jag inte oroa mig utan bara komplettera med några extra 8mm järn.

Annars är 8mm järn mindre än hälften av arean jämfört med 12mm så ska du kompensera korrekt så måste du mao använda lite drygt dubbelt överallt.

Jag är dock ej konstruktör eller professionell byggare.

Håller med injonil om detta, normalt är det "mängden" stål som är viktig än inviduella dmensioner. Kan tom bli starkare med flera små än ett stort men det beror på mycket faktorer som placering mm.

Det låter bra. Mycket enklare att lägga fler än att klippa upp all najning och börja om (iallafall för själen ;-)). Hade ändå tänk att lägga några extra då villabygeln är 20x20 cm och balken är 40 bred.

injonil skrev:
Hur är markförhållandena? Är de riktigt bra skulle jag inte oroa mig utan bara komplettera med några extra 8mm järn.
QUOTE]

Missade frågan. Grunden ligger på stabil pinnmo, extrapaddad med en halv-tons padda för att minimera möjligheter till rörelser, och sedan 16-32 makadam på duk. Dock är sidan mot existerande huset mer uppgrävd för omdränering, men där är det inga bärande väggar. Gör en balk där ändå ifall det skulle sätta sig något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.