19 939 läst ·
35 svar
20k läst
35 svar
70cm djup bänkskåp
Peter2400 skrev:
Peter2400 skrev:
Kan bara stämma in, vi har en del som är std 60 och en del som är 70. Går inte att jämföra dessa två delar. Vi har bara lågor i 70 delen, går utmärkt. Har aldrig känt att det är knöligt med delar som är längst in i lådorna. Och i ärlighetens namn, ve lägger något man använder varje dag längst in i en 60 låda ens?
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Vi har 70 cm djupa bänkskåp från Sentens i vår ”kökshalvö” (plus sockellådor längst ner). Underbart att kunna ställa ner stora stekgrytor och pannor utan att lådorna blir för trånga.
Nästa kök jag bygger ska ha 70-bänkar överallt. Och 70 cm djup rostfri diskbänk. Helst blandaren på väggen också så att man kan diska ugnsplåtar utan problem.
Nästa kök jag bygger ska ha 70-bänkar överallt. Och 70 cm djup rostfri diskbänk. Helst blandaren på väggen också så att man kan diska ugnsplåtar utan problem.
Jo, hittade totalpris på en massa exempelkök. Hittade t.o.m prisexempel på både handtag och blandare.
Men jag var mer ute efter att hitta styckpris på bänkskåpen och styckpris på inredningen. Vi kommer med största sannolikhet inte köpa ett komplett kök av en leverantör.
Men jag var mer ute efter att hitta styckpris på bänkskåpen och styckpris på inredningen. Vi kommer med största sannolikhet inte köpa ett komplett kök av en leverantör.
Sitter också och tittar efter kök med 70 djup. Är det bara Kvik som har 70 djup på inredningen också ?
Det finns ett flertal lite dyrare tillverkare bland annat Claessonkök som kan leverera 70 cm djupa bänkskåp med 70 cm inredning. Eftersom de gör kundanpassade så ställer de bara om maskinen när de skall tillverka köken med extra djup och så beställer de passande inredning från någon grossist.
För oss slutade det med att vi köpte stommarna till bänkskåpen och dess inredningen från Kvik och luckorna från Järfälla kök. Vi har moddat några skåp till 55 cm bredd och då var det bra med specialgjorda luckor och så tyckte vi inte att Kvik hade några snygga luckor.
Inredningen till högskåpen köpte vi från Theofils beslag. Kvik har grunda högskåp men om man flyttar masonitskivan som sitter i ryggen från spåret och sätter den längst bak så får man in 5 cm djupare lådor och högskåpet blir bara 5 mm djupare med denna operation.
För oss slutade det med att vi köpte stommarna till bänkskåpen och dess inredningen från Kvik och luckorna från Järfälla kök. Vi har moddat några skåp till 55 cm bredd och då var det bra med specialgjorda luckor och så tyckte vi inte att Kvik hade några snygga luckor.
Inredningen till högskåpen köpte vi från Theofils beslag. Kvik har grunda högskåp men om man flyttar masonitskivan som sitter i ryggen från spåret och sätter den längst bak så får man in 5 cm djupare lådor och högskåpet blir bara 5 mm djupare med denna operation.
Jag aktiverar denna tråd!
Har beställt kök från epoq/Elgiganten, men funderar på möjligheten att sätta dit en 70cm bänkskiva.
Tror epoq monteras på samma sätt som Ikea, dvs på nån skena på väggen.
Någon som monterat Ikea eller epoq stommar så att man kan sätta 70cm djup bänkskiva?
Är det krångligt? (Jag ska inte göra själv men vill inte att det blir ett väldigt mycket dyrare projekt).
Och också om någon har något tips hur man kan göra med täcksida mot högskåp, som bara finns i 60 cm djup.
Man kan väl alltid beställa på typ Järfälla kök ifs...
Tack på förhand!!
Har beställt kök från epoq/Elgiganten, men funderar på möjligheten att sätta dit en 70cm bänkskiva.
Tror epoq monteras på samma sätt som Ikea, dvs på nån skena på väggen.
Någon som monterat Ikea eller epoq stommar så att man kan sätta 70cm djup bänkskiva?
Är det krångligt? (Jag ska inte göra själv men vill inte att det blir ett väldigt mycket dyrare projekt).
Och också om någon har något tips hur man kan göra med täcksida mot högskåp, som bara finns i 60 cm djup.
Man kan väl alltid beställa på typ Järfälla kök ifs...
Tack på förhand!!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det går att regla ut väggen där underskåpen är så att de kommer längre fram. Det är inte så besvärligt så det bästa är väl att du helt enkelt frågar hur mycket dyrare det skulle bli om företaget dessutom skulle fixa att underskåpen kom längre fram.
Jag är rätt säker på att jag har sett inlägg från personer som har gjort just det.
Jag är rätt säker på att jag har sett inlägg från personer som har gjort just det.