19 931 läst ·
35 svar
20k läst
35 svar
70cm djup bänkskåp
Sida 1 av 3
Funderar på att köra med 70 djup på bänkskivan. Då vill man ju också gärna att bänkskåpen + dess inredning utnyttjar det fulla djupet.
Första tanken var att man modifierar IKEAs bänkskåp på någon sätt.
Någon med liknande tankar?
Första tanken var att man modifierar IKEAs bänkskåp på någon sätt.
Någon med liknande tankar?
Är jättenöjd med djupare bänkskiva. Ger rejält med extra utrymme. Speciellt bakom ho och spis! Vi körde standardskåp från IKEA. Känns omständligt att modifiera och de innersta 10 cm är djävliga att komma åt ändå ;-)
Kvik ,har 70 djupa skåp i sitt std. sortiment, kan jag rekommendera.
Redigerat:
Ja, det känns smart med 70-djup.janwide skrev:
Borde inte de sista 10 ochså bli användbara med utdragslådor?
Vi funderar nämligen på att skippa väggskåp, så allt utrymme är välkommet
70 djupt ,blir långt in att hitta det du stoppar in , går att förlänga skåpen men lite pyssel att
göra det , gjorde om ett kök med överskåp , hade en vägg som var 15 cm tjock , gjorde om
tog bort väggskivan och reglade om lite , sen upp med skåpen , fick då 10 cm djupare skåp
Kan gå att gör även med underskåp , har inte själv gjort det på sådana
Hyllplan kommer att vara 10 cm för kort , men du ska väl inte ställa flaskor längst in , andra större
saker ramlar inte ner
göra det , gjorde om ett kök med överskåp , hade en vägg som var 15 cm tjock , gjorde om
tog bort väggskivan och reglade om lite , sen upp med skåpen , fick då 10 cm djupare skåp
Kan gå att gör även med underskåp , har inte själv gjort det på sådana
Hyllplan kommer att vara 10 cm för kort , men du ska väl inte ställa flaskor längst in , andra större
saker ramlar inte ner
Ja, precis. Ganska mycket meck att modifiera. Men det är ju ändå ca 20% mer utrymme man får.
Modifiera något enstaka skåp har jag redan gjort, men då har det varit att skala ner ett skåp i storlek, inte skala upp.
Vet inte hur vanligt det har hunnit bli med 70-djup? Inte tillräckligt vanligt för att ikea ska skapa en stomme för det, uppenbarligen
Modifiera något enstaka skåp har jag redan gjort, men då har det varit att skala ner ett skåp i storlek, inte skala upp.
Vet inte hur vanligt det har hunnit bli med 70-djup? Inte tillräckligt vanligt för att ikea ska skapa en stomme för det, uppenbarligen
Precis min tanke. Beställa blir inte ekonomiskt försvarbart.
Jag ska ta en funderare till. Det blir först aktuellt till våren, så det finns tid till att tänka (och vänta ut den byggahusare som redan gjort det, men inte skrivit i denna tråd ännu)
Jag ska ta en funderare till. Det blir först aktuellt till våren, så det finns tid till att tänka (och vänta ut den byggahusare som redan gjort det, men inte skrivit i denna tråd ännu)
Vi har sedan 2007 ett Kvik XL kök med extradjup, har bara lådor och inga överskåp.nimhed skrev:
Kommer aldrig ha ett kök med 62cm bänkskiva igen, de extra 10cm är guld värt.
Gjorde om köket för 10 år sedan, med 70 djupa underskåp. Fungerar utmärkt. Lådor är 60 cm djupa från ikea och inget moddades. Flyttade ut infästningen av underskåp 10 cm. Bakom drog vatten, avlopp, internet, musik mm. Man kan tycka att utrymmet är marginellt större på avställningsytan, men vi tycker att det gör en ordentlig skillnad när man lagar mat,när många bunkar, kastruller, skärbrädor skall användas. Från oss får det 5 tummar mitt i handen.
Det enda kruxet var täcksidor, som bara fanns i 60 cm breda, men det enda stället där vi har det på detta sätt är skarven dold av en rullande hög skärbänk i ek (eller vad det kallas). Den används ihuvudsak för kaffebryggaren o brödrost, samt avställning för arbetsmaskiner, plus några vinflaskor.
Det enda kruxet var täcksidor, som bara fanns i 60 cm breda, men det enda stället där vi har det på detta sätt är skarven dold av en rullande hög skärbänk i ek (eller vad det kallas). Den används ihuvudsak för kaffebryggaren o brödrost, samt avställning för arbetsmaskiner, plus några vinflaskor.
Kvik är dyrare än ikea men bör ändå jämföras. Vi har XXL skåp på en sida i vårat lilla kök och uppskattar det extra djupet på skivan, men det är ju inte bara skivan som är djupare som är bra även lådorna med inredning har ju 10cm extra. Kvik har även många av sina täksidor som XXL.
När vi gjorde om köket blev det inte dyrare att beställa ett måttanpassat kök än ett likvärdigt standardkök. Dock blir allt dyrare än ett IKEA-kök men man får en annan produkt.
Håller med om att 70cm är bra och att det skall vara lådor i bänkskåpen.
Det är lådorna som gör att det blir dyrare men mycket mera praktiskt än bänkskåp som inte går att utnyttja.
Håller med om att 70cm är bra och att det skall vara lådor i bänkskåpen.
Det är lådorna som gör att det blir dyrare men mycket mera praktiskt än bänkskåp som inte går att utnyttja.