13 358 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
70-tals funkishus, många saker som bör göras
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Ja det hade varit kul, men kanske de vill komma o titta på huset och då blir det lite svårt när man är i ett annat land...PeterFalun skrev:
Man kunde höra med studenter från moderlandet i öst.
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Skrev ett långt mail till nån där på skolan, men det blev avslag tyvärr...:PeterFalun skrev:
"Congratulations on your new house! I would suggest that you use a local expert. Even though our students are highly motivated and talented they don’t have much experience of real tasks yet. Houses from the 1970’s usually have some technical challenges that should be investigated carefully."
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Kanske har hittat en passande vägg och markarmatur med lite 70tals vibe. För väggen så är det en halv armatur, mot en helt rund för montering på påle.
Dom där var ju rätt snygga. Jag har också varit på jakt efter belysning till mitt hus så jag blev lite nyfiken på vad det är för märke/modell på dom där?
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Jag hittade den här, finsk sida. https://www.netrauta.fi/seinavalaisin-seinakapy-at103alap-antiikkipronssiA arunnhagen skrev:
Tillverkaren heter Ensto och jag tror de kommer från Finland. Så deras produkter finns säkert i Sve också.
Spontant tänker jag "Tratten" av Hans Agne Jakobsson i koppar. Kostar en del både ny och begagnad dock.Kellopeli Appelsiini skrev:
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
En fråga: Varför ser det ut så här på toaletterna? Verkar vara en liten vattenradiator borttagen. Huset hade oljebrännare vid byggnation runt 1974, den är nu sedan ca 5 år tillbaka ersatt med en bergvärmepump. Jag undrar om toaletternas radiatorer blev borttagna när bergvärmepumpen installerades, men isåfall varför? Finns ingen golvvärme eller värme alls i dessa toaletter nu. Alla andra radiatorer i huset finns kvar och är kopplade till bergvärmepumpen.
Sen till fråga 2. När vi tar o renoverar dessa toaletter, kunde man dra ner rör från dessa termostater ner till golvet för att få vattenburen golvvärme i toaletterna? Eller ska man av nån orsak inte göra så? Vid stora hallen/entren så känner man värme på klinkersgolvet där rören går tvärs över hallen till radiatorn vid fönstret. Hade varit fint att haft samma på toaletterna.
Sen till fråga 2. När vi tar o renoverar dessa toaletter, kunde man dra ner rör från dessa termostater ner till golvet för att få vattenburen golvvärme i toaletterna? Eller ska man av nån orsak inte göra så? Vid stora hallen/entren så känner man värme på klinkersgolvet där rören går tvärs över hallen till radiatorn vid fönstret. Hade varit fint att haft samma på toaletterna.
Jag tror du har värme i golvet, ser inte att det finns några hål efter nått element på våtrummsväggarnaKellopeli Appelsiini skrev:
En fråga: Varför ser det ut så här på toaletterna? Verkar vara en liten vattenradiator borttagen. Huset hade oljebrännare vid byggnation runt 1974, den är nu sedan ca 5 år tillbaka ersatt med en bergvärmepump. Jag undrar om toaletternas radiatorer blev borttagna när bergvärmepumpen installerades, men isåfall varför? Finns ingen golvvärme eller värme alls i dessa toaletter nu. Alla andra radiatorer i huset finns kvar och är kopplade till bergvärmepumpen.
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Ja det är inte omöjligt, vi flyttade in i Augusti och har inte haft så kallt sedan dess. Är varken varmt eller kallt i toaletterna överlag, så svårt att säga om det går nåt varmvatten i golvet. Måste kolla att termostaterna är öppna fullt, jag är dock på resa nu.F fribygg skrev:
Renoveringsnovis
· 33 inlägg
Här kommer några bilder från garagets modifiering. Porten var bara 2.5m bred så jag kontaktade en firma som skulle göra den 3m bred. Gipstaket hängde lite inne i garaget, så de skulle byta de skivorna också. Visade sej att det fanns en enorm fuktskada som kan ha varit 30 år gammal, så blev en massa jobb förutom dörrbreddningen. Ska måla alla väggar inne i garaget, samt de tre bräderna på utsidan.
Bilderna blev i helt fel kronologisk ordning.
Bilderna blev i helt fel kronologisk ordning.