PeterFalun PeterFalun skrev:
och låta tegelfasaden vara dom den är
Ja, teglen blir nog aldrig målade.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
och nu kom jag att tänka på en idé att du skulle kunna ha en (eller några) arkitektstudenter att ta sig an ditt hus.
jag gjorde själv något liknande som student (dock inte arkitekt)

• Gilla
Kellopeli Appelsiini
  • Laddar…
och nu kom jag att tänka på en idé att du skulle kunna ha en (eller några) arkitektstudenter att ta sig an ditt hus.
jag gjorde själv något liknande som student (dock inte arkitekt)
Ja det hade varit kul, men kanske de vill komma o titta på huset och då blir det lite svårt när man är i ett annat land...Åland Islands Facebook Emoji Man kunde höra med studenter från moderlandet i öst.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
👍👍

[länk]
haha helsingfors är ju längre bort en stockholm

• Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
👍👍

[länk]
Skrev ett långt mail till nån där på skolan, men det blev avslag tyvärr...:

"Congratulations on your new house! I would suggest that you use a local expert. Even though our students are highly motivated and talented they don’t have much experience of real tasks yet. Houses from the 1970’s usually have some technical challenges that should be investigated carefully."

• Ledsen
PeterFalun
  • Laddar…
Kanske har hittat en passande vägg och markarmatur med lite 70tals vibe. För väggen så är det en halv armatur, mot en helt rund för montering på påle.

• Brun, rund markarmatur med fyra skärmar i 70-talsstil, monterad på en stång, mot blå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun, rund markarmatur med 70-talsinspiration, designad för montering på påle, med koniska skärmar mot blå bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Dom där var ju rätt snygga. Jag har också varit på jakt efter belysning till mitt hus så jag blev lite nyfiken på vad det är för märke/modell på dom där?

A arunnhagen skrev:
Dom där var ju rätt snygga. Jag har också varit på jakt efter belysning till mitt hus så jag blev lite nyfiken på vad det är för märke/modell på dom där?
Jag hittade den här, finsk sida. https://www.netrauta.fi/seinavalaisin-seinakapy-at103alap-antiikkipronssi

Tillverkaren heter Ensto och jag tror de kommer från Finland. Så deras produkter finns säkert i Sve också.

Kellopeli Appelsiini Kellopeli Appelsiini skrev:
Om nån vill tipsa om en snyggare lampa som är mera period-korrekt, så är jag öppen för förslag. Finns två till vid garaget. Dessa kom säkert upp under tidigt 90tal...
Kanske det skulle funka med en sån som lyser upp o ner, om den fanns i koppar eller likn.
Spontant tänker jag "Tratten" av Hans Agne Jakobsson i koppar. Kostar en del både ny och begagnad dock.

• Gilla
Kellopeli Appelsiini
  • Laddar…
En fråga: Varför ser det ut så här på toaletterna? Verkar vara en liten vattenradiator borttagen. Huset hade oljebrännare vid byggnation runt 1974, den är nu sedan ca 5 år tillbaka ersatt med en bergvärmepump. Jag undrar om toaletternas radiatorer blev borttagna när bergvärmepumpen installerades, men isåfall varför? Finns ingen golvvärme eller värme alls i dessa toaletter nu. Alla andra radiatorer i huset finns kvar och är kopplade till bergvärmepumpen.

Sen till fråga 2. När vi tar o renoverar dessa toaletter, kunde man dra ner rör från dessa termostater ner till golvet för att få vattenburen golvvärme i toaletterna? Eller ska man av nån orsak inte göra så? Vid stora hallen/entren så känner man värme på klinkersgolvet där rören går tvärs över hallen till radiatorn vid fönstret. Hade varit fint att haft samma på toaletterna.

• Vinklad väggrörsanslutning utan radiator, brun kakelplatta bakom.
    Skapa konto
  • Toalett med borttagen vattenradiator, synlig röranslutning på väggen, gult tapet och golv samt toalettborste bredvid toalettstolen.
    Skapa konto
Kellopeli Appelsiini Kellopeli Appelsiini skrev:
En fråga: Varför ser det ut så här på toaletterna? Verkar vara en liten vattenradiator borttagen. Huset hade oljebrännare vid byggnation runt 1974, den är nu sedan ca 5 år tillbaka ersatt med en bergvärmepump. Jag undrar om toaletternas radiatorer blev borttagna när bergvärmepumpen installerades, men isåfall varför? Finns ingen golvvärme eller värme alls i dessa toaletter nu. Alla andra radiatorer i huset finns kvar och är kopplade till bergvärmepumpen.

Sen till fråga 2. När vi tar o renoverar dessa toaletter, kunde man dra ner rör från dessa termostater ner till golvet för att få vattenburen golvvärme i toaletterna? Eller ska man av nån orsak inte göra så? Vid stora hallen/entren så känner man värme på klinkersgolvet där rören går tvärs över hallen till radiatorn vid fönstret. Hade varit fint att haft samma på toaletterna.
Jag tror du har värme i golvet, ser inte att det finns några hål efter nått element på våtrummsväggarna

• Gilla
Kellopeli Appelsiini
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror du har värme i golvet, ser inte att det finns några hål efter nått elementövervåtrummsväggarna
Ja det är inte omöjligt, vi flyttade in i Augusti och har inte haft så kallt sedan dess. Är varken varmt eller kallt i toaletterna överlag, så svårt att säga om det går nåt varmvatten i golvet. Måste kolla att termostaterna är öppna fullt, jag är dock på resa nu.

Här kommer några bilder från garagets modifiering. Porten var bara 2.5m bred så jag kontaktade en firma som skulle göra den 3m bred. Gipstaket hängde lite inne i garaget, så de skulle byta de skivorna också. Visade sej att det fanns en enorm fuktskada som kan ha varit 30 år gammal, så blev en massa jobb förutom dörrbreddningen. Ska måla alla väggar inne i garaget, samt de tre bräderna på utsidan.
Bilderna blev i helt fel kronologisk ordning.

• Takbjälkar av trä i ett garage samt några verktygsritningar på en trävägg. Sladd ligger på golvet, och en plastburk står lutad mot väggen.
    Skapa konto
  • Garagets innertak med träbalkar och vit plastfolie delvis blottat, samt en del av en vägg med trädetaljer och ett skåp.
    Skapa konto
  • Inuti ett modifierat garage med en bredare dörröppning, plasttäckt ingång, takunderarbete och en stege samt arbetslampa.
    Skapa konto
  • Garagets inre hörn med synlig fuktskada på väggen, träbalkar i taket och en plastskyddad öppning.
    Skapa konto
  • Breddad garageport med plastbit skyddar ingången. Träbeklädnad i olika färger, angränsande tegelvägg och en mur syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Garagetaket med ny gips, ett fönster och bil utanför. Arbetslampor syns mot en renoverad vägg.
    Skapa konto
  • Garage med plastfilm över porten, verktyg hängande på väggen och en vit bil synlig utanför. Golv och tak visar tecken på renovering.
    Skapa konto
  • Träbjälkar och tak i ett garage under renovering, med en burk i ena hörnet.
    Skapa konto
  • Träkonstruktion av gipstakets inre struktur i ett garage, synlig fuktskada på gamla brädor.
    Skapa konto
  • Garagetak med ny träpanel, synliga bjälkar och en presenning i hörnet. Renovationsprocess för att åtgärda fuktskada och uppdatera gipstaket.
    Skapa konto
  • Garagetakets innertak med nya träbjälkar och en hög ved i hörnet; vägbeskrivning för renovering med fuktskadad gips.
    Skapa konto
  • Garage under ombyggnad, ingång täckt med genomskinlig plast och trästöd. Bakom plasten syns delar av utbytta väggar och verktyg.
    Skapa konto
  • Garageport under renovering med plastöverdrag, byggmaterial och blå soppåsar bredvid. Trästege lutar mot garaget.
    Skapa konto
  • Fuktskadad trästruktur i garagets tak med isolering som lossnat och synliga skador.
    Skapa konto
  • Garagetak med tydliga fuktskador och trasig isolering, samt exponerade träbalkar och kablar.
    Skapa konto
  • Garage under renovering med breddad portöppning, synliga träbalkar och byggmaterial utspritt. Stege och verktyg framför porten.
    Skapa konto
  • Brun garageport innan breddning, med träpanelade väggar och belysning.
    Skapa konto
  • Renovering av garage med ett nyligen utökat dörrutrymme täckt av plast, samt synliga väggmonterade verktyg och ett nytt gipstak.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.