12 803 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
70-tals funkishus, många saker som bör göras
Fint hus! hade gärna sett fler bilder speciellt på poolbiten.Tom of Åland skrev:
Bor själv i en hus från samma årtal (mindre fancy får erkännas) men bilden från vardagsrummet hade kunnat vara taget här hemma
70-talet var ju fyllt av spännande konstruktionsteknik och material och inredningsval - men eftersom huset står kvar och ändå verkar vara i skapligt skick så är det ju antagligen inget som är brådskande att åtgärda.
Invändig takavrinning har jag alltid varit rädd för förvisso... Men ni kanske kan göra om det till ett vattenfall ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade svårt att sova så jag hittade det här när jag läste på om arkitektur på ÅlandTom of Åland skrev:
Ja huset ligger i Mariehamn. Vi känner till husen i princip hela staden och har inte sett ett likadant nånstans. Baksidans fönster är bruna men alla fönster blev utbytta för ca 5 år sedan, från Skaala.
Armaturerna ja, de har nog blivit förnyade kanske på 80talet. Skulle ha varit fint att veta vad som satt där från början.
https://www.museum.ax/byggnadsvard
Snyggt hus! Gillar skarpt vardagsrummet - du skriver "mycket att åtgärda" men i den bilden tänker jag bara på hur man snyggast kan inreda. Golvet, fönsterraden, och jag tror öppen spis skymtas. 👌
Förstår suget att göra något med de 70-talsbruna panelerna, men ingenting arkitekturellt tror jag inte att några alternativ finns som passar bättre. Möjligen en kompromiss mellan chatgpts kolsvarta panel och den bruna. Alltså riktigt mörkbrun, med mer värme i?
Mer grönska framför hade dock piggat upp. Buskage, kanske nåt som klättrar lite på panelen? Osv
Förstår suget att göra något med de 70-talsbruna panelerna, men ingenting arkitekturellt tror jag inte att några alternativ finns som passar bättre. Möjligen en kompromiss mellan chatgpts kolsvarta panel och den bruna. Alltså riktigt mörkbrun, med mer värme i?
Mer grönska framför hade dock piggat upp. Buskage, kanske nåt som klättrar lite på panelen? Osv
En plantering (eller olika planteringskärl) i samma bredd som trapphusfönstret längs med kanten av terassen. Då hade man haft en grön utsikt från trappan, och en avgränsning mellan terassen och muren ner mot entrétrappan.Tom of Åland skrev:
Här är efter. Kanske blev lite brutalt och stelt, och jag förstår att endel kanske hade valt att försöka ha kvar 70tals plattorna, men nu blev valet så här och det får duga.
Kanterna oroar mej lite, vill inte halka där på vintern. Kan man slipa ner kanterna kring trappan med en vinkelslip, eller hur hade ni gjort?
Renoveringsnovis
· 32 inlägg
Det där lät intressant, men jag är inte säker var du menar nu, är det längs det röda eller gröna på bilden nedan?B Buzzword skrev:
måste ju vara nån med lite pengar över på den tiden borde inte vara så svårt att hitta på önTom of Åland skrev:
Nej vet inget annat än namnen på paret som byggde huset 1974. Ska försöka ta reda på om de är i livet eller har barn som kanske är i min ålder, 50+.
Det finns ett par st lägre hus i samma tegel precis bredvid. De har också pool i källaren i anslutning till bastun. Kanske är samma byggherre, ska forska i det också.
riktigt snyggt hus den bruna panelen hade jag byt till sibirisk lärk panel i grått
och vi vill se mer bilder på huset 😀
Renoveringsnovis
· 32 inlägg
Ja där sa du nåt, Sibiriskt lärkpanel grå. Jag ska se om ChatGPT kan göra en bild på det.M maria01 skrev:
Japp kommer flera bilder på huset bara jag kommer hem, är på resa ca 2v till.
Renoveringsnovis
· 32 inlägg
Renoveringsnovis
· 32 inlägg
Renoveringsnovis
· 32 inlägg