Strip Strip skrev:
Att man kan applicera argumenten på det som pluggas i uttaget förstår jag, men att en del av den fast installerade kedjan kan undantas på det här sätter är för mig helt obegripligt :confused:
Ja, det är obegripligt.
Lamputtag har varit märkta 6A sedan begynnelsen, tidigt 1900-tal. På den tiden och fram till 50-talet ungefär säkrades bostadsintallationer oftast 6A, det behövdes inte mer, lite lyse och nån radio eller ett litet strykjärn på 400W. Ganska tidigt började vanliga vägguttag tillverkas för och märkas 10 A, stift blev grövre osv. Av nån anledning lät man bli att ändra på lamputtagen, ska jag gissa på någon anledning var det för att hålla dem små så att de fick plats i täckkåpan. Dessutom verkar det länge inte varit standard med lamputtag, en sockerbit i porslin eller bakelit gick bra det också. Man konstaterade att uttaget tålde kortslutningsströmmen för att lösa säkringen, men att det inte tålde mer än 6A kontinuerligt. 6*220 eller 230 är 1320 eller 1380 watt, vilket även med glödljus räcker till att lysa upp ett normalt rum. Då som nu är det brukaren och ägaren till en elanläggning som har ansvar att inte överlasta.
Sett med o-elektriska ögon kan detta te sig fullständigt ologiskt. Jämförelsen med platta europapluggar räcker nästan ända fram, uttaget är fast installerat men får inte överlastas...

• Gilla
Strip
  • Laddar…
A
Om jag får killgissa så tror jag att uttagen, under ganska lång tid, är och varit byggda för att tåla 10A även kontinuerligt. Men eftersom standarden inte sträcker sig längre än till 6A för apparater anslutna med lamppropp så märks även uttagen 6A. För att det annars ju faktiskt skulle vara tillåtet att ansluta vattenkokaren med lamppropp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.