Nu ska vi ha upp lamputlopp i den nya delen av huset och jag funderar på att konvertera även den äldre delen till DCL. Men allt här är ju avsäkrat med 10A och alla lamputtag jag hittar är "Rated current 6A"? Är det tillåtet att montera dessa uttag på en 10A säkring?

Inga problem, du kan ha 10A avsäkring, apparater som ansluts via lamputtag får ej dra mer än 6A.

Det låter ju bra, men jag tror inte att jag förstår hur detta hänger ihop. Är inte avsäkringen till för att skydda vid icke normalfall, dvs vid en avsiktlig eller icke avsiktlig överbelastning, alternativt ett fel i elsystemet?

Som sagt, i fallet med lamputtag så får apparater med lamp-stickpropp inte dra mer än 6A.
Jämför t.ex. fallet med Euro-plug (den platta stickproppen) som är konstruerad för max 2.5A, apparaterna får alltså inte dra mer än 2.5A
Apparaterna ska alltså ha ett internt överbelastningsskydd eller vara konstruerade så att maximal ström ej överskrids.
T.ex. en övergång från DCL-stickpropp till Schuko-skarvuttag är olaglig.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
En vanlig säkring ska inte skydda mot kontinuerlig överlast. Även om dcl-kontakten inte är gjord för mer än 6A kontinuerligt så klarar den kortslutningsströmmen som behövs för att lösa ut säkringen om något går sönder.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jo det ska den. Den ska skydda mot både kortslutning och uppvärmning på grund av överlast.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Och säkringen är till för att skydda den fasta installationen och inte dom "apparater" man ansluter. Och köper du en armatur som drar mer än 6 A sitter det med säkerhet inte en DCL stickpropp monterad på den.

Fast utloppet måste väl ändå tillhöra den fasta installationen? En armatur kan ju drabbas av ett fel, som gör att den drar mer än sex ampere.

Fel kan man aldrig få någon garanti emot då det finns en mängd felfall som teoretiskt skulle kunna uppstå, och man utför ändå elinstallationer för normalt bruk. Går det mer än 6 A genom lamputtaget så är det "apparaten" som är trasig och inte elinstallationen. Orsaken till att man "godkänner" 6 A på tex lamputtag är just det att belastningen SKA vara max 6 A. Precis samma tänk som mer eurostickproppar som är godkända för 2,5 A men passar i uttag som kan vara säkrade med 16 A.

Att man kan applicera argumenten på det som pluggas i uttaget förstår jag, men att en del av den fast installerade kedjan kan undantas på det här sätter är för mig helt obegripligt :confused:

Gäller samma resonemang för alla uttag? Får man säkra en 16A CEE med 32A förutsatt att ledningar och övrigt är korrekt dimensionerat fram till utloppet?

En armatur som sitter ansluten med en stickpropp är inte en del av den fasta installationen.
Nej samma gäller inte för andra uttag utan det gäller för just lamputtag.

Nej armaturen är förstår inte en del av den fasta installationen, men lamputtaget är det. Vad jag antar att Strip menar är att det är konstigt med fast installerade grejer som är avsäkrade högre än dess märkström. Jag håller med om att det är udda.

Nu är ju just lamputtag till för belysningsarmaturer som inte förbrukar så mycket ström. Jag har svårt att se armaturer som drar mer än 6 A och även 6 A är ytterst ovanligt. Armaturer som drar mer ström är inte utrustade med stickproppar som passar i lamputtag. Så visst lite udda men knappast nått säkerhetsmässigt problem, utan ungefär samma tänk som med eurostickproppar.

I praktiken så har det, precis som du säger, knappast någon betydelse.

Strip Strip skrev:
Fast utloppet måste väl ändå tillhöra den fasta installationen? En armatur kan ju drabbas av ett fel, som gör att den drar mer än sex ampere.
Åtminstone jag har ytterst svårt att se vilka fel det skulle vara i den typen utrustning som är avsedda att anslutas med euro- eller lampproppar. Dvs där det skulle uppstå en överlast som säkringen skulle behöva skydda mot, däremot kortslutningar i olika grad men de är som sagt inget problem och precis därför dessa proppar är ok satta i sina avsedda system. Inget konstigt eller udda med det öht.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.