Hej!

I ena ladan sitter det en fast monterad 63A kabel på väggen som kommer från huvudcentralen på fastigheten. Kabeln har tidigare gått in i ett proppskåp som sedan är bortmonterat (tidigare ägare) och kablarna 3-faser samt jord hänger fritt med synlig koppar utan isolering över kopparen. Säkringarna är bortkopplade i huvudcentralen så det går ingen el i kabeln.

Men. Såhär kan det inte vara! Någon gång i framtiden kommer det komma dit ett nytt proppskåp. Men tills dess.

Hur skulle en fackman ha isolerat denna kabel så att den blir säker? Min tanke är att sätta tjock kabelkrympslang på kopparen för att sedan låta kabeln gå in i en tom kopplingslåda av större modell.

Men jag vill att något görs baserat på egna ideer. Hur skulle en fackman göra detta enligt de normer som finns?

Billigaste och fulast: Isolera med ordentligt med tejp.
Dyrast och snyggast: Avsluta den på plint i en lite större kopplingsdosa.

Är säkringarna urskruvade och resten lämnat som det var så att det räcker med att skruva i säkringar för att det skall bli spänning på kabeln? Jag skulle i så fall öppna matande central och lossa fasledarna så att det inte kan bli spänning på ändarna bara för att ett klåfinger stoppar i säkringar. Om det inte kan bli spänning på trådarna utan en aktiv handling som innefattar att öppna en elcentral så behövs ingen isolering i andra änden.

Är kabeln skadad är det väl bara att byta ut den.

Det räcker att sätta i säkringarna (säkringar med platt ände) för att spänningssätta kabeln. Annars skulle jag nog varit ganska så lugn och bara isolerat ändarna på fulaste sätt. Samtidigt känns det inte värt att dra hit en elektriker som skall koppla ur matningen av kabeln i elcentralen eftersom kabeln skall användas i framtiden.

Att avsluta den på en plint i en lite större kopplingsdosa känns som ett bra alternativ. Låter bättre än min ide att kablarna kan hänga fritt inne i kopplingsdosan med krympslang runt kopparn vilket jag hade föredragit då det blivit lite billigare/enklare då jag har en passande kopplingsdosa liggande (dock utan plintar). Men viktigaste är att det görs på korrekt sätt enligt hur en elektriker skulle gjort det. Utan att koppla ur matningen

Redigerat:
3 faser samt jord. Tolkar jag det som att nollan inte finns med?
Finns den så är väl ett 63A-uttag lämpligt att montera där...

Bjurran: Stämmer att nollan inte finns med. Funderade själv på detta och lossade kåpan till proppskåpet i en annan byggnad på fastigheten som också matas från huvudcentralen och där fanns inte heller nollan med utan jorden delades upp till en jord samt nolla i själva proppskåpet. Antar att detta gör det svårt att montera ett 63A uttag direkt på kabeln.

Gör man såhär även idag att bara drar 4-ledare när man skall mata ett annat proppskåp från huvudcentralen på fastigheten?

TN-C-system kallas detta och är ganska vanligt förekommande.

Går bra att mata en ny central med denna kabel, där delas PEN-ledaren upp till PE och N. Dock är det inte korrekt att mata ett uttag direkt.

Det förekommer att man drar 4-ledare även idag, även om 5-ledade huvudledningar är att föredra.

Du ska inte installera ett 63A CEE-uttag utan nollan, så mycket vågar även jag som bara är lekman säga.
Resten överlåter jag till elektrikerna att uttala sig om.

En gissning från en lekman är att om kabelarean är korrekt på PEN så borde du kunna sätta en separat central i änden av kabeln och där skilja PE och N (även via JFB), men jag är bara självlärd så lita inte på mig här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.