Jag har utökat maskinparken en del i min snickarbod och skaffat mig fler 3-fas maskiner.

De flesta av dessa maskiner (alla utom bordssågen) har 3-fas CEE han-intag för att anslutas med 3-fas förlängningskabel.

Dessa går ju att köpa i färdiga längder men jag hade helst köpt CEE don och kabel separat så att jag kan anpassa kabellängderna för respektive maskin.

Mina maskiner drivs samtliga av moderna 3-fas induktionsmotorer. De är på 1,5KW (bandsåg), 3,0 KW (spånsug) och 4,0KW (rikt/planhyvel).

Min fråga är helt enkelt om det duger att använda 5G1,5 RDOE kabel till dessa maskiner trots att alla uttag är avsäkrade 16A? Jag vet att det är OK när det kommer till enfasdrift (min hushållsdammsugare drar t.ex 2,2KW men har bara 2x0,75 anslutningssladd). I mitt fall drar ju ingen av maskinerna ens 10A och långt ifrån 16A.

Det blir både billigare och framförallt smidigare kabel på så vis.

Kanske kan jag t.o.m. köra med 4G1,5 (skippa nollan) då den inte behövs på någon av dessa maskiner? Dock kanske det är dumt att tillverka CEE förlängningskablar som inte är fullkopplade?

Skippa nollan är en dålig idé, kan orsaka mycket elände om man använder sladden till nåt som vill ha nolla så använd 5-ledare.
Annars kan du gå ner till 1,5 om sladden inte blir för lång. Hur långt är "för lång" då? 7-8 meter är ok i de flesta fall, 25 meter för långt.

R
2 på tråden :D
Anslutningskabel kan gå ner ett steg , använd 5X1,5 för att koppla fullt ingen större skillnad i
pris på kablarna , men är fullmatat

Fotografen Fotografen skrev:
Skippa nollan är en dålig idé, kan orsaka mycket elände om man använder sladden till nåt som vill ha nolla så använd 5-ledare.
Annars kan du gå ner till 1,5 om sladden inte blir för lång. Hur långt är "för lång" då? 7-8 meter är ok i de flesta fall, 25 meter för långt.
Ingen av kablarna kommer bli mer än 5 meter. De flesta betydligt kortare än så.

Men jag blir ändå nyfiken, 25 meter 1,5 kvadrats kabel är alltså för långt för (mitt värsta fall) 4,0KW? Vad blir det för ström per fas, 6,9A?

tommib
Det handlar om tillgänglig kortslutningsström när det skiter sig (och spänningsfall, men det är nog inte dimensionerande här). Med för lång och klen kabel blir motståndet för högt vid kortslutning L-N så säkringen kanske inte löser.

Du kan iofs använda fyrledare men då måste du också använda den ovanliga fyrpoliga handsken CEE316 med 3P+PE i bägge ändar. Gör inte det. Dessutom är det troligen som rävlyan skriver att det är väldigt liten skillnad på kablarnas pris.

Utöver att tåla lasten ska säkringen lösa tillräckligt fort vid en ev kortis längst ut och är kabeln för lång blir motståndet för stort och strömmen löser inte säkringen tillräckligt fort. Exakt hur lång kabeln kan vara får man räkna på i varje enskilt fall men med tanke på att det i praktiken blir en skarvsladd som kan användas till lite vadsomhelst är det bra om tunna sladdar inte blir för långa.

Tack för svaren. Hade glömt det där med kortslutningsström. I mitt fall har jag korta längder mellan central och uttag i snickarboden. 6 kvadrats (20 meter) kabel mellan snickarbod och mätarskåpet samt väldigt låg förimpedans.

Hursomhelst, jag ska inte ha några långa längder så det är en icke-fråga i mitt fall.

Men jag undrar ju dock lite hur Electrolux kan ha skickat ut 2,2KW dammsugare med 0,75mm2 anslutningskabel som nog är minst 10 meter lång. Hur kan de garantera att utlösningsvillkoren blir uppfyllda i alla tänkbara användningsfall? Kan ju lätt vara 50 meter FK före uttaget?

tommib
Nja, det finns maxlängder på gruppledningar när man använder tumregler. Om man räknar på det kan man gå lite längre men även de ekvationerna har en säkerhetsmarginal.

Har du känt på dammsugarsladden någon gång? Åtminstone min blir rätt varm...

tommib tommib skrev:
Nja, det finns maxlängder på gruppledningar när man använder tumregler. Om man räknar på det kan man gå lite längre men även de ekvationerna har en säkerhetsmarginal.

Har du känt på dammsugarsladden någon gång? Åtminstone min blir rätt varm...
Jo, den blir rejält varm, särskilt om den inte är utdragen ur maskinen.

Med tanke på att maskinerna har CEE-intag, kommer kabeln inte att vara absolut dedikerad till maskinen. I det läget skulle jag inta ta några genvägar. Man vet ju aldrig var kabeln kan hamna.

Problemen kan ju komma senare när någon behöver lite mer ström och inte förstår att dom kablar som redan finns inte riktigt klarar uppgiften. Jag tycker att det är lite kortsiktigt och småsnålt att inte använda 2,5 mm2 och på så sätt framtidssäkra.

Jag har ett par kablage över, 25m 5g6 med handskar. Vill du ha? Finns i Mölndal

H henkepenk skrev:
Jag har ett par kablage över, 25m 5g6 med handskar. Vill du ha? Finns i Mölndal
Det hjälper inte TS eftersom han behöver 16 A CEE-uttag. Dina är väl 32 A?

Det finns väl adaptrar?

Adaptrar mellan CEE32 och CEE 16 ? Vi verkligen hoppas att det inte finns, det sätter ju tanken med avsäkring och ledningsarea helt ur spel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.