1 571 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
6000 mah istället för 3000 mah
Sitter och kollar efter nya NIMH sub-c celler till min gamla festool dragare. Hittade på e-bay från tyskland 1,2 v 3000 mha för 27,25 skr st sitter 10 i varje batteri behöver således 20 st vilket skulle bli 72,20 Eur ink frakt står inget om antal ladd cykler.
Har hittat 30 st NIMH 1,2 v 6000 mha för 335.97 ink frakt från kina. 1000 cykler står det i beskrivningen.
Vad händer om man sätter i 6000 mha istället för 3000 mha som det är i dag. Klarar laddaren av det ?,blir laddtiden dubbelt så lång?. På laddaren står det 3ah.
Har hittat 30 st NIMH 1,2 v 6000 mha för 335.97 ink frakt från kina. 1000 cykler står det i beskrivningen.
Vad händer om man sätter i 6000 mha istället för 3000 mha som det är i dag. Klarar laddaren av det ?,blir laddtiden dubbelt så lång?. På laddaren står det 3ah.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Köpte ett antal celler från Kina för ett projekt. Hälften var död och de återstående var beg med ny plast så de klarade typ 100mAh mot specade 5000. De gick givetvis med på att reklamera cellerna mot att jag skickade tillbaka dem... Nej glöm Kina cellerna är mitt råd och köp rimliga typ 3000.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Kolla isf så det är något märke på cellerna, ex Panasonic.
Sedan skall man ha i åtanke att celler med hög kapacitet tål inte lika höga strömmar så de är kanske inte ens lämpliga för skruv dragare.
När vi tävlande med NiMh i RC bilar var 4800mAh det sista jag tävlade med, efter det blev det LiPo. De var ruskigt känsliga och höll kanske 50 cykler.
Sedan skall man ha i åtanke att celler med hög kapacitet tål inte lika höga strömmar så de är kanske inte ens lämpliga för skruv dragare.
När vi tävlande med NiMh i RC bilar var 4800mAh det sista jag tävlade med, efter det blev det LiPo. De var ruskigt känsliga och höll kanske 50 cykler.
Vågar nästan (men bara nästan) påstå att du får bättre grejjer om du beställer färdiga 3000mAh accar från Tyska ebay än 6000mAh från Kina.
Mitt 12V Festool kostade ca 350 sek ink. frakt från Tyskland och går som tåget.
Men om du kikar runt på nätet och hittar en seriös säljare i Kina så går det naturligtvis att göra klipp.
Märke på cellerna kommer dom i stort sätt alltid svara Panasonic på oavsett vad det är dom säljer.
Mitt 12V Festool kostade ca 350 sek ink. frakt från Tyskland och går som tåget.
Men om du kikar runt på nätet och hittar en seriös säljare i Kina så går det naturligtvis att göra klipp.
Märke på cellerna kommer dom i stort sätt alltid svara Panasonic på oavsett vad det är dom säljer.
Runt 28 € betalade jag för ett omärkt batteri (med hölje dock dålig passform).
Kikade nu och såg att priserna gått upp rejält på två år och Makitabatteriet som jag gav 250 sek för lika så.
Trodde priserna skulle ligga på samma nivå då tillverkningskostnad knappast stigit.
Skall försöka komma in på mitt gamla ebaykonto och se ifall jag minns så galet.
Kikade nu och såg att priserna gått upp rejält på två år och Makitabatteriet som jag gav 250 sek för lika så.
Trodde priserna skulle ligga på samma nivå då tillverkningskostnad knappast stigit.
Skall försöka komma in på mitt gamla ebaykonto och se ifall jag minns så galet.
Klicka här för att svara