Sitter och kollar efter nya NIMH sub-c celler till min gamla festool dragare. Hittade på e-bay från tyskland 1,2 v 3000 mha för 27,25 skr st sitter 10 i varje batteri behöver således 20 st vilket skulle bli 72,20 Eur ink frakt står inget om antal ladd cykler.

Har hittat 30 st NIMH 1,2 v 6000 mha för 335.97 ink frakt från kina. 1000 cykler står det i beskrivningen.

Vad händer om man sätter i 6000 mha istället för 3000 mha som det är i dag. Klarar laddaren av det ?,blir laddtiden dubbelt så lång?. På laddaren står det 3ah.

Laddaren klarar av det, men laddtiden blir längre. Däremot skulle jag inte lita överdrivet mycket på kapacitetsmärkningen på kinacellerna.

• Gilla
vilpi
  • Laddar…
Om dom fysiskt är lika stora så ligger effekten rimligen i närheten.
Med LiJo har det sista tiden utvecklats lite mer, vilket kan ge stora skillnader även för samma fysiska yttermått.

Om uppgiften på antal ah inte riktigt stämmer så gör det nog inget. Står inget på ebay sidan vilken storlek 6000mah har. Men jag sökte på sub-c
Så om det är samma storlek så är det bara att köpa om jag förstår rätt.

Kolla vikten på cellerna om du kan. Har erfarenhet av väldigt lätta NH-Mh batterier från alibaba, med usel kapacitet

Köpte ett antal celler från Kina för ett projekt. Hälften var död och de återstående var beg med ny plast så de klarade typ 100mAh mot specade 5000. De gick givetvis med på att reklamera cellerna mot att jag skickade tillbaka dem... Nej glöm Kina cellerna är mitt råd och köp rimliga typ 3000.

Även om det är en säljare från hong kong på Ebay som har höga omdömen så avråder ni ?

Kolla isf så det är något märke på cellerna, ex Panasonic.

Sedan skall man ha i åtanke att celler med hög kapacitet tål inte lika höga strömmar så de är kanske inte ens lämpliga för skruv dragare.

När vi tävlande med NiMh i RC bilar var 4800mAh det sista jag tävlade med, efter det blev det LiPo. De var ruskigt känsliga och höll kanske 50 cykler.

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Det lutar åt att köpa rätt.
Återkomer med vad det blev och hur bra dragaren blir med nya fina batteri.

Vågar nästan (men bara nästan) påstå att du får bättre grejjer om du beställer färdiga 3000mAh accar från Tyska ebay än 6000mAh från Kina.
Mitt 12V Festool kostade ca 350 sek ink. frakt från Tyskland och går som tåget.
Men om du kikar runt på nätet och hittar en seriös säljare i Kina så går det naturligtvis att göra klipp.
Märke på cellerna kommer dom i stort sätt alltid svara Panasonic på oavsett vad det är dom säljer.

Menar du färdig lödda celler som passar i festool batterilådan för du menar väl inte ett piratbatteri för det låter billigt..

Runt 28 € betalade jag för ett omärkt batteri (med hölje dock dålig passform).
Kikade nu och såg att priserna gått upp rejält på två år och Makitabatteriet som jag gav 250 sek för lika så.
Trodde priserna skulle ligga på samma nivå då tillverkningskostnad knappast stigit.
Skall försöka komma in på mitt gamla ebaykonto och se ifall jag minns så galet.

C
Knepigt det där med att köpa batterier på eBay m.m. Om man läser på lite inser man att det mesta av märkesbatterierna som säljs är undermåliga kopior. Är de billiga så är det i princip garanterat kopior.

Det är aldrig roligt med kopior. Med tanke på att mina gamla batterier till festoon var asgamla och hållit galet bra så är det nog bara att betala för bra baterier

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.