Hjälp en stackars 23-åring med sin första renovering i bostadsrätt!
Jag och sambon flyttade till en lägenhet för några veckor sedan som vi köpt, Huset är byggt på 60-talet och vi är på översta våningen (8).
Väggarna i sovrummet såg verkligen usla ut, sprickor som blivit övertapetserade med dåligt skarvade tapeter, och sedan blivit övermålade med tjocka lager vit färg.
Då jag är utbildad och jobbar med tekniskt underhåll tänkte jag att det nog var lika bra att göra om från grunden och riva tapeten. Så 3 dagars slit senare så var alla 5 lager av gammal tapet och färg bortskrapad med hjälp av kokande vatten och en spackelspade.
Sedan har vi spacklat och slipat i omgångar för att laga de hålen i putsen som hade uppstått, samt alla gamla borr och skruvhål med andra större ojämnheter.
Från början var tanken att bara spackla och måla, men ytan är inte jämn nog, och alla i vår omgivning har rekomenderat renoveringstapet. så nu är målet att få upp en sådan innan vi målar.
har försökt läsa mig till ur man gör online men inga trådar eller guider har stämt till 100% med våra förutsättningar eller vårt slutmål. vilket har gjort det hela mycket svårare.
Men igårkväll Förlimade vi väggarna och ska se hur det ser ut när man kommer hem. Putsen Verkar dock väldigt porös och dammig, så jag kunde bara borsta/torka bort det värsta dammet, och den sög åt sig det utspädda limmet väldigt snabbt och vissa partier verkade nästan obehandlade. speciellt om man jämför med de ställen där det nya spacklet sitter.
Imorse innan jag stack till jobbet var dock rummet väldigt fuktigt, så jag vädrade ut en snabbis och tog bort damskyddsridån vi satt över dörren så luften kan flöda mer fritt.
Jag är dock lite orolig för fuktskada eller att vi gjort något väldigt fel med förlimningen just för att jag inte riktigt hittat någon info om hur man jobbar med puts, så uppskattar råd och tips!
Hur ska vi gå tillväga, vad borde vara nästa steg?
Bilden tog jag innan jag gick till sängs igårkväll, elen är avstäng, så använde blixt.