KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När gör man det?
Jo, kanske när man stekte pannkakor när barnen var små :)
Ganska ofta så det är helt individuellt hur du lagar mat och vilken slags mat, oftast är vi bara två personer. Så jag tror vi kan lägga den frågan åt sidan ;)

Ska renovera käket i vår och då ska det bli en större häll som också har större värmezoner.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När gör man det?
Jo, kanske när man stekte pannkakor när barnen var små :)
Jag förstår inte vad det har med tråden att göra. Om Olofh eller andra som läser tråden brukar använda två stekpannor åt gången så kan informationen vara användbar som argument till att inte köpa för liten häll. Om å andra sidan den som läser aldrig använder mer än två plattor åt gången så kan informationen vara användbar som argument till att inte köpa onödigt stor häll.

Jag funderade länge på en häll med alla plattorna på rad, man skulle du haft sten innanför som avställning. Jag är lite ånger att jag inte gjorde så även om den fläkten blivit stor förstås men att slippa sträcka sig över varma kärl borde vara bra... Vet inte om det finns längre men fanns för 10 år sedan

En 80 cm Neff häll här. Otroligt nöjda. Finns tex plats för avställning av steken i ugnsform på hällen medans man kokar eller varmhåller potatis, sås, grönsaker. Slipper ha underlägg och skit på arbetsytorna.

• Gilla
gaston12
  • Laddar…
Tycker 80 är att föredra. Framförallt för att det då skvätter mer på hällen än ut på bänkskivan vilket gör det lättare att hålla rent.

Planlimmar ni dessutom hällen så gör det inget att det bara är 25cm över. De extra cm på hällen blir då mer som extra avställningsyta.

Tycker inte heller det är ett måste med samma storlek på fläkt som häll så helt ok med ex 70cm fläkt till 80cm häll.

80 cm här, plats för fyra kärl. Eftersom jag är lite klumpig av mig uppskattar jag den extra "drällmånen", spiller jag någonstans går det att torka upp utan att flytta alla kärl, jag kan ruska om en stekpanna utan att slå till andra kärl osv. Har levt med 60 cm "plattspis" hela livet innan denna häll och sällan känt mig begränsad men det är som sagt väldigt bekvämt med extra plats.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Ja. Man blir definitivt lyckligare med en 80 cm-häll. Har en Siemens EH875MP17E induktionshäll som är grymt praktisk. 4-5 zoner, om man bara använder 3 av dem så kan man använda de två extrazonerna som varmhållningsytor. Gott om plats, och som flera påpekat förut i tråden så är det trevligt att kunna dra, skaka och ruska om t ex en stekpanna utan att bli hindrad av andra kokkärl.

Vi har en 79 cm fläkt (Fjärråskupan diskret) till hällen.

Redigerat:
Man klarar sig naturligtvis på 60 cm.
Men har man en gång bytt till 80 cm så kommer man aldrig gå tillbaka.. :rofl:

Har 90 cm fläkt till min 80 cm häll.
Rolex (y)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi hade en 80-häll i ett hus vi byggde och när vi sålde fick jag nästan ångest över att bara få en 60-häll igen. Det gick kanske en vecka eller två, sen hade jag anpassat mig till 60-hällen. Vi har ibland två stora stekpannor bredvid varann och det är absolut inga problem. MEN det är olika på olika lösningar på hällarna (hade en som var mycket trängre trots samma mått) så det gäller att se upp lite hur zoonerna är placerade. Men så här i efterhand skulle jag inte "offra" 80 cm av ytan i köket till häll och fläkt, har i princip aldrig saknat 80-hällen fast jag trodde jag skulle gråta blod :).

Även jag sällan igen till skaran som har en modell större (900), och är otroligt nöjd med det. Av alla "lyx" saker jag investerade i är det nog den mest prisvärda. Men då älskar jag att laga mat och har ganska ofta tre eller fler kärl på spisen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ang fläkten till våran Neff. Har en 90 cm fjäråskupan. Vi ändrade från 120 cm till 90 cm i sista minuten. 120 cm hade blivit ett as. 90 är perfekt. Hällen är i en köksö så ville få så mycket os-omfång som möjligt.

Hemmakatten
Skulle gärna ha en 80cm häll. Tyvärr fick det bara plats 60cm. Men det är en gasolhäll med gjutjärnsgaller som ligger några cm högre så man kan skjuta stekpannor några cm utanför hällen.

Vi har två ugnar och båda dessa och de fyra brännarna på hällen används ofta samtidigt då vi gillar att laga mat.

ullet
Vi har en 60 cm från Ikea, varje gång jag lagar mat stör jag mig på att det är så lite plats för kokkärlen, räcker med att man vill koka pasta, steka köttbullar och samtidigt koka ett par majskolvar så är spisen för liten. Två normala stekpannor tillsammans med en pastagryta är inte att tänka på, då hamnar en av grytorna över knappsatsen.

Troligtvis handlar det främst om måtten mellan plattorna, men det lär ju inte bli mindre på en större häll.

Köp en större, jag är inne på att byta ut vår.

Lustigt det där med spisar/hällar.. alla klagade som f-n på 70 cm spisarna man installerade på 70 talet typ.. jag tyckte den var jättebra! Däremot var utbudet inte så stort när man skulle förnya sig (när gamla gick sönder).. så det blev 60 cm häll i slutänden.. och jag störde mig kopiöst på att den var 10 cm mindre!

Gick inte att ha två kastruller och två stekpannor på en gång utan att de puttade ut varandra åt olika håll (gick inte bättre med tre kastruller och en stekpanna heller för den delen). Jag är ändå ingen "mästerkock" på nått vis .. men då sa jag att nästa gång vi renoverar köket ska det vara 80 punkt slut (eller att jag köpte 2 induktion, 2 gas och en grillplatta).

Nu renoverade vi köket och jag/vi köpte IKEAS 80.. den funkar jättebra, men har fortfarande problem med att kastrullerna knuffar på varandra (iaf om man har en stekpanna med i spelet). Jag tror att jag lyckades välja en av de "sämre planerade" 80 hällarna.. för jag är övertygad om att 80 räcker, men "plattorna" sitter ju olika.. på olika hällar/från olika märken.

När ni kikar på häll/spis.. ta med eller be och få låna 2 stekpannor och 2 kastruller.. och ställ dem på plats hehe.. prova och se hur de tar sig mot varandra :)

Ångrar inte att vi valde 80 cm :) Kan tänka mig snäppet större också, men då är jag bara girig ;)

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.