Ni som har provat. Blir man gladare av en 80 häll?
Har planerat köket för 80 men börjar tveka. Mestadels för att fläkten då blir så himla stor och vi kommer inte ha några överskåp på den väggen så den kommer synas ordentligt. Men också för att det då bara blir ca 25 cm kvar innan köket slutar på den ena sidan. Underskåpen är 80 så på det sättet blir det väl helt ok.

Så,vad är era tankar. 60 eller 80?
 
Jag har 76 cm (tror jag), och jag är mycket glad att jag tog den. Då kan man utan problem ha flera lite större stekpannor på den samtidigt. (tänk: steka kött till flera på en middag). Jag får alltid problem att få plats då jag lagar mat på en 60-häll hos andra familjemedlemmar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag har aldrig saknat några 20 cm på spisen. Är det verkligen värt dyrare vitvaror och ett mindre utbud för något man inte behöver?
 
Anders243 Anders243 skrev:
Jag har 76 cm (tror jag), och jag är mycket glad att jag tog den. Då kan man utan problem ha flera lite större stekpannor på den samtidigt. (tänk: steka kött till flera på en middag). Jag får alltid problem att få plats då jag lagar mat på en 60-häll hos andra familjemedlemmar.
Jo. Lite därifrån tanken med 80 kommer. Men hur stor fläkt har du till den, 60?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har aldrig saknat några 20 cm på spisen. Är det verkligen värt dyrare vitvaror och ett mindre utbud för något man inte behöver?
Helrenoverat huset så i det stora hela är det ingen nämnvärd prisskillnad. Elgiganten mfl har ju olika drive’s hela tiden... (är det någon som överhuvudtaget köper vitvaror för listpriset nuförtiden..)
 
Absolut 80, grymt nöjd med mer utrymme
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jo. Lite därifrån tanken med 80 kommer. Men hur stor fläkt har du till den, 60?
Det är en frihängande kupa, men den är närmare 80 än 60.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har aldrig saknat några 20 cm på spisen. Är det verkligen värt dyrare vitvaror och ett mindre utbud för något man inte behöver?
Vi hittade en induktionshäll som verkade vettig (15kkr på MediaMarkt), och när den senare kom till ett fantastiskt pris (ca 4000:- på gränsbygden) så köpte vi den. Sen så hittade jag den ännu billigare ett halvår senare, så jag köpte en till för att ha som reserv om den första skulle dö.. :)

Detta mest för att vi gillade den och den passar i hålet på granitskivan. (visserligen standardhål, men ändå)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ni som har provat. Blir man gladare av en 80 häll?
Har inte provat, men heller aldrig känt behov av mer än vår 60-centimetrs häll.
(Den är faktiskt bara 58 cm)

Där finns ju plats för fyra kokkärl, en stor stekpanna, en mellanstor stekpanna, en stor kastrull och en lite mindre kastrull.
Det borde väl räcka i ett enfamiljskök?

Minns inte om vi har använt mer än tre "plattor" någon gång, men tror inte det.
Sedan har vi ju också mikron och ugnen att ta till om det kniper.

Men det är klart, om man vill ligga på topp, och har obegränsade tillgångar, så nöjer man sig inte med en IKEA-häll för 2.995.
Då tar man denna Siemens för 50.936 så klart
http://www.pricerunner.se/pl/106-4279163/Spishaellar/Siemens-EH801KU12E-priser
Men hoppsan, det är visst bara 4 "kokzoner" på den också.
Men äggen och potatisen måste ju bli mycket godare :cool:
 
47' kr nu. Håller man sig till i morgon eftermiddag kan man kanske få den för dryga 40.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Håller man sig till i morgon eftermiddag kan man kanske få den för dryga 40.
Kanske.
Priset jag angav var inklusive frakt från Tyskland.
Dit åker man väl annars inte för att köpa en spishäll.

Men det var ju mest för att visa ett extrem-exempel.
Vi är alltså helt nöjda med vår "lilla" häll för <3.000 kr år 2010.
 
Vi har en helt vanlig 60spis med häll. Den känns trång ibland. Har man en större familj eller av annan anledning ofta lagar mat till många så är det inte fel med mer utrymme. Jag gissar att problemet blir större när barnen växer.
 
Inbyggnadshällar är lite olika i utformning. Jag klarar mig bra på en 60 cm spis. Men jag har många gånger blivit lite ledsen på 60 cm inbyggnadshällar som är så trånga att man inte kan använda två stekpannor samtidigt. Ännu mindre två stekpannor och en kastrull. Så mitt råd är att mäta upp C-C måttet mellan plattorna.
 
A Avemo skrev:
60 cm inbyggnadshällar som är så trånga att man inte kan använda två stekpannor samtidigt
När gör man det?
Jo, kanske när man stekte pannkakor när barnen var små :)
 
Tycker nog 80 är enda alternativet. Förstår egentligen inte att man använder 60 förutom om man har ett trångt kök.
 
  • Gilla
gaston12 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.